مسئول پاسخ به استفتائات در دفتررهبری‌:بیکاری، گرانی یا فسادهای اقتصادی هیچ کدام ارتباطی به روحانیت ندارد/روحانیت جنسی در انبارها احتکار نکرده است

کدخبر: ۲۳۲۶۲۳
اقتصادنیوز: ایران گفت‌وگویی با سیدجعفر کریمی عضو جامعه مدرسین، عضو سابق مجلس خبرنگان رهبری و مسئول پاسخ به استفتائات در دفتر مقام‌ معظم‌ رهبری‌ در قم انجام داده‌است.
 به گزارش اقتصادنیوز در بخش‌هایی از این گفت‌وگوآمده است:
*شاید من به عملکرد روحانیت ایراداتی داشته باشم اما آنچه برخی علیه روحانیت می‌گویند، صد درصد درست نیست. مردم نسبت به بیکاری، گرانی یا فسادهای اقتصادی گلایه و اعتراض دارند که هیچ کدام ارتباطی به روحانیت ندارد.روحانیت جنسی در انبارها احتکار نکرده که زمینه‌ساز گرانی شده باشد اما از آنجا که مردم درگیر مشکلاتی هستند، اینها را به روحانیت نسبت می‌دهند و در این میان یک ماجراجویی هم حرفی را وسط می‌اندازد و برخی هم دنبال آن را می‌گیرند.
*انتظاری که مرحوم امام از روحانیت داشتند و الان هم رهبر معظم انقلاب دارند، این است که روحانیت در تبلیغ درست اسلام همت کنند و این مشروط بر این است که در قدم اول خودشان مقید باشند. به مادیات توجه زیاد نداشته باشند، خوشگذرانی و زراندوزی نداشته باشند و در تبلیغ اسلام نگاه‌های جناحی را وارد نکنند. در این زمینه‌ها  قهراً عده‌ای روحانی هم پیدا می‌شوند که کوتاهی‌ها یا خلاف‌هایی داشته باشند. اما اینها زمینه‌ای نیست که مردم ناراضی از مشکلات اقتصادی علیه روحانیت شعار بدهند. کدام روحانی عامل بیکاری مردم بوده ؟ اینکه قیمت گوشت یا فلان کالای دیگر گران شده، چه ارتباطی به روحانیون دارد؟ بخشی از این مشکلات حتی به عده‌ای از خود مردم هم برمی‌گردد که یا کالا احتکار می‌کنند یا به هر طریقی به دنبال مال اندوختن برای خود هستند. مضاف بر اینکه در این میان خیلی به ریشه مشکلات هم توجه نمی‌شود که به هر حال امریکا نهایت تلاش خود را می‌کند تا هم مشکلات را بزرگتر از آنچه هست نشان دهد و سر و صدایی در داخل به پا کند.
*من به مناسبتی خدمت مقام معظم رهبری عرض کرده بودم که صحبت‌های اول ماه (قمری) که پشت مدرسه فیضیه حضور پیدا می‌کنیم، ماشین‌های آقایان (روحانیت) که در اطراف پارک کرده‌اند تا شهریه‌ها را دریافت کنند، خیابان‌ها را بند می‌آورد. مقام معظم رهبری فرمود: «مگر طلبه‌ها ماشین هم دارند؟» اما الان می‌بینیم برخی طلبه‌ها  رقابت می‌کنند که خودروی  آنها از خودروی دوستش که تاجر بازار است، کمتر نباشد یا خانه او نیز به همین صورت. یا اینکه گاهی می‌بینیم یک فرد روحانی پس از 10 سال زندگی در یک خانه، خانه خود را عوض می‌کند. این روش‌ها، روش اسلام نیست. روش اسلام مواسات است، اسلامی که می‌فرماید اگر تا40 خانه همسایه او حساب می‌شود، گرسنه بخوابند، تو حق نداری سیر بخوری، یا اگر این همسایه‌ها برهنه باشند، تو حق نداری لباس زیبا بپوشی، باید به آنان هم برسی و زندگی آنان را سر و سامان بدهی. 90 درصد ما روحانیت به این دستورات عمل نمی‌کنیم. امام آن همه پول که در اختیارش  بود، یک شاهی آن را مال خود نمی‌دانست و زندگی او، زندگی یک طلبه بسیار عادی بود، در حد بسیار پایین بود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید