پیش بینی سقوط ارزش ارزهای دیجیتال

کدخبر: ۲۳۳۳۶۰
اقتصاد نیوز:با توجه به کاهش تقاضای تراشه برای ماینینگ ارز رمزنگاری‌شده، درآمد فصل دوم سال ۲۰۱۹ انویدیا رو به کاهش خواهد گذاشت.
پیش بینی سقوط ارزش ارزهای دیجیتال

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از زومیت، ساعاتی پس از آنکه انویدیا اعلام کرد که تقاضای تراشه برای ماینینگ ارز رمزنگاری‌شده کاهش یافته‌ و به کمتر از رقم پیش‌بینی شده توسط وال‌استریت‌ژورنال رسیده است، ارزش سهام Nvidia حدود ۵ درصد کاهش یافت.

از سه‌ماهه‌ی قبلی تاکنون و از زمانی که تقاضای تراشه‌ برای ماینینگ ارزهای دیجیتال همچون بیت‌کوین و اتریوم رو به کاهش گذاشت؛ انویدیا توانست  حدود ۲۸۹ میلیون دلار تراشه به ماینرها بفروشد که یک دهم درآمد انویدیا است. این شرکت چشم‌انداز بی‌نظیری از تولید تراشه برای ماینینگ ارز رمز نگاری‌شده ترسیم کرده بود؛ ولی ظاهرا وضعیت تغییر کرد. انویدیا قبلا پیش‌بینی کرده بود که درآمد حاصل از فروش تراشه‌های ارز رمزنگاری‌شده تا پایان سه‌ماهه‌ی دوم سال مالی، یعنی تا پایان ۲۹ جولای (۷ مرداد ماه) به حدود ۱۰۰ میلیون دلار خواهد رسید. با این وجود، گزارش روز پنچ‌شنبه‌ انویدیا، در واقعیت خبر از درآمد ۱۸ میلیون دلاری داد.

انویدیا

جن‌سن هانگ، مدیرعامل این شرکت در گفتگوی تلفنی با تحلیل‌گران بازار اعلام کرد:«طی دوره‌های سه‌ماهه‌ی گذشته، بالا رفتن ارزش ارز رمز نگاری‌شده در چندین دوره، به‌نفع ما تمام شد. اما با توجه به وضعیت فعلی، غیرممکن است در نیمه‌ی دوم سال مالی بتوانیم شاهد چنین وضعیت سودآوری باشیم.»

مدیرعامل Nvidia برای سه ماهه‌ی سوم سال مالی جاری، در آمد ۳.۲۵ میلیارد دلاری، به اضافه یا منهای ۲ درصد را پیش‌بینی کرده؛ که رقمی پایین‌تر از پیش‌بینی تحلیلگران وال استریت ژورنال، برای کسب درآمد ۳.۳۴ میلیارد دلاری در همین بازه‌ی زمانی است. پس از کنفرانس تلفنی جنسن هانگ با تحلیل‌گران، ارزش سهام انویدیا حدود ۳.۶ درصد کاهش یافت و به ۲۴۸ دلار رسید. البته ارزش سهام انویدیا با همین اعداد و ارقام، نسبت به دو سال قبل چهار برابر شده است. با وجود همه‌ی نوسانات بازار ارز رمزنگاری‌شده، ارزش سهام انویدیا نسبت به رقبای دیگر بازار همچون شرکت AMD.O به‌مراتب بیشتر است. 

از سوی دیگر سود ناخالص انویدیا رشدی کمتر از ۶۲.۸ درصد را نشان می‌دهد؛ و پایین‌تر از حد انتظار پیش‌بینی‌شده‌ی ۶۲.۹ درصدی است. شاید یکی از دلایل این افت سود ناخالص، به‌دلیل قرار دادن حافظه‌های بیشتر روی تراشه‌ها است. یکی از تحلیل‌گران بازار به‌نام کین‌نای چان معتقد است که با توجه به نرخ رشد پایین، شاهد افت بیشتری در ارزش سهام انویدیا خواهیم بود. با توجه به وضعیت بازار ارزهای رمزنگاری‌شده و پیش‌بینی‌های صورت گرفته، انویدیا در فروش تراشه‌های مراکز داده برای شرکت‌هایی همچون سرویس‌های وب آمازون، آژور مایکروسافت و کلاود آلفابت گوگل برای فعالیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، می‌تواند سه‌ماهه‌ی مالی خوبی برای خود رقم بزند.

انویدیا

با توجه به داده‌های مربوط به FactSet، انویدیا می‌تواند از فروش GPU برای بازی‌های ویدئویی، درآمد خوبی کسب کند. براساس پیش‌بینی FactSet، با توجه به اینکه انویدیا بازاری بزرگ و قدیمی در این حوزه در اختیار دارد، درآمدی بالغ بر ۱.۸ میلیارد دلار کسب خواهد کرد. این رقم در حالی مطرح می‌شود که پیش‌بینی‌های قبلی رقم ۱.۷۵ میلیارد دلار را تخمین زده بودند.

البته با توجه به اینکه انتظار می‌رود انویدیا، نسل جدید تراشه‌های مربوط به گیمینگ را پیش از فصل تعطیلات و حتی هفته‌ی آینده به بازار معرفی کند؛ تحلیل‌گران انتظار نداشتند انویدیا فروش بالایی در تراشه‌های قدیمی خود داشته باشد. طبیعی است که گیمرها منتظر بمانند تا سیستم‌هایی با نسل جدید تراشه معرفی شود و از خرید سیستم‌های مبتنی بر نسل قدیمی امتناع کنند. 

براساس گزارش منتشر‌شده از سوی FactSet، درآمد حاصل از تراشه‌های دیتاسنتر، با رشد ۸۳ درصدی به رقمی در حدود  ۷۶۰ میلیون دلار رسیده که بیشتر از رقم ۷۴۳.۶ میلیون دلاری پیش‌بینی‌شده توسط تحلیل‌گران بازار است. سایر رقبای انویدیا از جمله اینتل و AMD نیز از افزایش تقاضای تراشه‌های دیتا سنتر خبر داده‌ و اعلام کرده‌اند که با توجه به رشد سریع بازار گوشی‌های هوشمند و برنامه‌های تحت وب، تراشه‌های مذکور بازار رو به رشدی خواهند داشت.

فصل دوم سال مالی سود خالص با رشد ۸۹ درصدی به ۱.۱ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت؛ و ارزش سهام انویدیا به ۱.۹۴ دلار برای هر سهم خواهد رسید. در نهایت کل درآمد انویدیا با رشد ۴۰ درصدی به ۳.۱۲ میلیارد دلار می‌رسد. این در حالی است که براساس پیش‌بینی تحلیل‌گران و گزارش تامسون رویترز، به‌طور متوسط ​​انتظار می‌رفت ارزش هر سهم به ۱.۶۶ دلار برسد و درآمد ۳.۱۰ میلیارد دلاری در پایان فصل دوم مالی برای انویدیا رقم بخورد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید