واکنش رهبری به خانه‌نشینی احمدی‌نژاد چه بود؟

کدخبر: ۲۳۴۱۱۲
اقتصادنیوز: سید علیرضا مرندی نماینده سابق مجلس و وزیر بهداشت دولت هاشمی رفسنجانی گفت: حمایت رهبر انقلاب از دولت‌ها کاملا مشابه است؛ مثلا با وجود اختلافی که ایشان با آقای هاشمی داشتند اما از دولت او همیشه حمایت می‌کردند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، «سیدعلیرضا مرندی» وزیر بهداشت و درمان در دولت‌های موسوی و هاشمی رفسنجانی درباره حمایت رهبر انقلاب از همه دولت ها گفت: «وقتی آقای خاتمی انتخاب شد، برخی از بزرگان خدمت مقام معظم رهبری رفتند و گفتند ما از حضور آقای خاتمی در این جایگاه احساس خطر می‌کنیم؛ ما از شما درخواست داریم که رای مردم را تنفیذ نکنید و ایشان در ملاقاتی خصوصی به آن ها گفتند، «من به آنها که برخی از بزرگان نیز بودند به شیوه ای پاسخ دادم که آن بزرگان از آن سخن من رنجیده شدند، من نمی‌توانم رای مردم را زیر پا بگذارم.»؛ بخش هایی از این مصاحبه را در زیر می خوانید:

*حمایت ایشان از دولت‌ها کاملا مشابه است؛ مثلا با وجود اختلافی که رهبر انقلاب با آقای هاشمی داشتند اما از دولت او همیشه حمایت می‌کردند. در اواخر دوره ایشان در مجلس خبرگان رهبری، چون آقای هاشمی نائب رئیس مجلس خبرگان هم بود و در جلسه ای که در قم برگزار شده بود با اعتراض بسیاری از نمایندگان خبرگان روبه رو شد که برنامه های اقتصادی شما مشکلات بسیاری را برای مردم به وجود آورده، اما رهبری از ایشان حمایت کردند.

*بعد از جریان خانه‌نشینی آقای احمدی نژاد هم که بسیاری به عملکرد ایشان معترض بودند، رهبری فرمودند که اتفاقی نیفتاده است؛ اگر حمایت رهبری از آقای احمدی نژاد نبود، بحث استیضاح وی داغ بود اما ایشان محکم ایستادگی کردند تا دوره آقای احمدی نژاد تمام شود. در بحث آقای روحانی هم چنین است. ایشان می‌گویند باید از دولت ها حمایت کرد چون این‌ها مسئولیت دارند و باید به آن ها امکان کار داد. اگر هم تخلفاتی داشتند باید آنها را از طریق قانونی سر خط بیاوریم.

*سئله بنی صدر مسئله استثنایی بود، چون وی با نظام راه نمی‌آمد. نظر رهبر انقلاب این است که ماجرای بنی صدر برای این دولت(روحانی) تکرار نشود و سه قوه با هم کار بکنند تا مشکلات مردم حل شود. این دو قوه باید به گونه ای رفتار کنند تا احترام یکدیگر حفظ شود.

*البته نمی‌خواهم بگویم قوه قضائیه اشکالی در کارش ندارد اما آقای احمدی‌نژاد، «خود محور» است و اگر همه چیز به نفع خودش باشد، همه امورات عادلانه است. شاهد بودیم در دوره ریاست جمهوری، با وجود لج بازی های او، رهبری به دلیل حفظ جایگاه نظام، از ریاست جمهوری او حمایت کردند؛ چگونه آنجا حمایت هبری ایراد نداشت اما اینجا ایراد دارد؟

*زمانی که آقای رجایی در سال ۶۰ به ریاست جمهوری رسید، رئیس جمهور وقت فرانسه به ایشان پیام تبریک صادر کرد؛ چند روز قبل از آن، مسعود رجوی و بنی صدر به فرانسه فرار کرده بودند. در آن زمان، آقای رجایی پیام رئیس دولت فرانسه را نپذیرفت و گفت که من نمی‌توانم پیام تبریک شما را بپذیرم. شهید رجایی گفت که شما(فرانسه) از یک طرف قاتلین مردم ایران را مورد پذیرش قرار می‌دهید و از طرف دیگر به ما تبریک می‌گویید! آیت الله مهدوی کنی تعریف کرد که امام به شهید رجایی گفتند که شما اشتباه کردید که این پیام را صادر کردید. شهید رجایی گفت: «امام من به شما اقتدا کردم» امام هم گفتند: «من جایگاه متفاوتی دارم. شما به عنوان رئیس دولت نباید پل های پشت سر خود را خراب کنید.»

* رهبر معظم انقلاب در فرمایشات اخیر خود به افرادی که امروز بلندگوی دشمن شده اند و حرف از کناره گیری دولت می‌زنند، اشاره کردند؛ حال سوال اینجاست، کسانی که در آن زمان و در اوایل دفاع مقدس سخن از کناره گیری بنی صدر می زدند، در زمین دشمن بازی نمی‌کردند؟ در آن روزها، بنی صدر به هیچ وجه کنار نمی‌آمد؛ او مجلس را به رسمیت نمی‌شناخت و وزرا را معطل نگه داشته بود و با دشمن شماره یک کشورمان که سازمان مجاهدین بود، ائتلاف داشت و در اختیار آنها اسلحه قرار داده بود؛ حتی امام گفته بودند که من نظرم این نبود که دوره ایشان اینگونه تمام شود اما خود او(بنی صدر) خواست چنین شود.

*فردی که ۸ سال در قدرت بوده است؛ البته خدمات بسیاری داشته اما مورد حمایت رهبری بوده است اما امروز نگاه‌های متفاوت و پیشنهادهای متفاوتی مانند برکناری روسای قوا را مطرح می‌کند؛ البته او فکر می کند با طرح این سخنان، مخالفین به دور او خواهند آمد که البته او اشتباه می‌کند. هیچ وقت شرایط به گونه ای نیست که او(احمدی نژاد) بخواهد و بتواند رهبری جریان اپوزیسیون را بر عهده بگیرد؛ در کنفرانس برلین در سال ۷۸، اکبرگنجی علیه امام خمینی سخنرانی داشت اما چون یک زمانی پاسدار بود، به او فحش می‌دادند؛ پس احمدی نژاد نمی تواند رهبر جریان اپوزیسیون باشد؛ حتی اصلاح طلبان نیز روی او سرمایه گذاری نمی کنند چه برسد به معارضین خارجی.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید