چرا در وسایل نقلیه سرگیجه می گیریم؟

کدخبر: ۲۳۴۴۹۷
اقتصادنیوز:برخی هنگام مسافرت دچار سرگیجه و تهوع می‌شوند که به راحتی می‌توان با شناخت دلیل پیدایش از بروز آن جلوگیری کرد.

به گزارش اقتصادنیوز؛ علی اصغر شیرازی متخصص گوش، حلق و بینی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران؛ درباره علت بروز سرگیجه در وسایل نقلیه در حال حرکت اظهار کرد: گوش انسان علاوه بر شنوایی بخشی از وظیفه برقراری تعادل بدن را بر عهده دارد و وجود هر گونه اختلال، هر چند کوچک می‌تواند منجر به ایجاد سرگیجه و تعادل نداشتن افراد شود.

وی ادامه داد:این مشکل که با نام بیماری مسافرتی شناخته می‌شود به معنای حساسیت بالای بخش تعادلی و گوش داخلی نسبت به حرکت است، در واقع مایعی داخل گوش وجود دارد که با جابجا شد، احساس حرکت به مغز منتقل می‌شود؛ درگیری این مایع هنگام جابجا شدن در وسایل نقلیه باعث سرگیجه و در نهایت افزایش تعریق، تهوع و استفراغ می‌شود.

شیرازی با اشاره به زمینه ژنتیکی این عارضه تصریح کرد: بستر اصلی ایجاد بیماری سفر فیزیولوژیکی و حرکتی است، اما عوامل روحی هم تاثیر مهمی بر آن دارد به طوری که ممکن است شاهد باشیم برخی افراد حتی قبل از سوار شدن به ماشین حال بدی پیدا می‌کنند چرا که باور دارند با سوار شدن به ماشین حتما دچار سرگیجه خواهند شد.

این متخصص گوش، حلق و بینی در مورد علت ایجاد نشدن این حس هنگام حرکات فیزیکی مثل دویدن گفت: شما هنگام حرکت با وسایل نقلیه شاهد برخی اجسام ساکن هستید که برخلاف حس دریافتی از اطراف است و باعث انتقال پالس‌های اشتباه به مغز می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برخی دیگر از بیماری‌ها هم احتمال بروز این علائم را دارند، بیان کرد: اگر این اختلال با مشکلات شنوایی مثل وزوز یا کم شنوایی همراه شد می‌تواند علامتی از دیگر مشکلات شنوایی باشد.

شیرازی در باره راه‌های پیشگیری از بروز این عارضه گفت: استفاده از قرص‌های ضد تهوع مانند دیمن هیدرینات پیش از شروع حرکت و تکرار مصرف آن حدود هر ۵ ساعت یکبار موثر باشد؛ بستن چشم‌ها و نشستن روی صندلی عقب و مطالعه در طول مسیر هم باعث تشدید سرگیجه در بسیاری از افراد می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید