افزایش مخالفت های بین المللی با سیاست های ترامپ با خروج آمریکا از برجام

کدخبر: ۲۳۵۴۰۳
اقتصاد نیوز: روزنامه مصری الوطن با اشاره به انزوای بین‌المللی ترامپ در پی اعمال سیاست‌های تحریمی علیه کشورهای دیگر از جمله ایران ، نوشت: اکنون ترامپ به این می‌اندیشد که بهایی که برای رهایی از شمشیر انزوای سیاسی، باید بپردازد، چیست؟ کدام بهتر است: دستیابی به توافق سیاسی با کره شمالی و ایران یا ورود به جنگ جدید جهانی؟

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا ، این روزنامه در مقاله‌ای به قلم «عماد الدین ادیب» با عنوان «اگر - خدایی نکرده – جای دونالد ترامپ بودم، چه می کردم؟!» می نویسد: ترامپ با شرایط بسیار سخت و دشواری در عرصه داخلی و خارجی و رسوایی‌های متعدد و احساس نارضایتی فزاینده در داخل حزب جمهوری‌خواه از وی مواجه است، به عنوان جوان احمقی که با بلدوزری ویرانگر همه دستاوردهای داخلی و خارجی حزب دموکرات را نابود کرده و به باری سنگین یا حتی خطری برای این حزب دارای اکثریت تبدیل شده است و جایگاه و موقعیت جمهوریخواهان را در مقابل دموکرات ها به خطر انداخته است. 

 ادیب ادامه می‌دهد : مخالفت‌های بین‌المللی با سیاست‌های ترامپ و تبدیل مخالفان از موضع متحد به وضعیت مقابله با این سیاست‌ها ،مثل مخالفت اتحادیه اروپا با خروج آمریکا از برجام ، مخالفت چین و ترکیه و عراق با اجرای تحریم ها علیه ایران و روسیه و ترکیه، اقدام چین، ترکیه، ژاپن و اتحادیه اروپا و ایران در اتخاذ اقدامات مالی و تجاری علیه منافع و تولیدات آمریکا در واکنش به جنگ اقتصادی که ترامپ آغاز کننده آن است، افزایش یافته است ، ترامپ بین پتک رسانه های گروهی و  شبکه های آمریکایی گرفتار شده و تنها رئیس‌جمهوری در تاریخ آمریکا است که بیشترین تعداد معاونین خود را در کمتر از 36 ماه اخراج کرده است. 

 این روزنامه مصری تاکید می‌کند : همه از وضعیت حقوقی ترامپ در روند تحقیقات وزارت دادگستری نگران هستند  چر اکه باعث می شود  وی در انزوای سیاسی  بیشتری قرار گیرد. تنها اسرائیل و سازمان صهیونیستی «ایپاک» آن هم نه براساس دلایل اصولی یا اخلاقی بلکه به دو دلیل با قدرت از ترامپ حمایت می کنند: اول اینکه «ترامپ ضعیف» به آسانی در مقابل حمایت از وی در  برابر این بحران ، باج می دهد. دوم اینکه ترامپ و معاونش سفارت آمریکا در اسرائیل را از تل آویو به قدس منتقل کردند و تبعیت سیاسی این شهر از دولت عبری را به رسمیت شناختند، اقدامی که هیچ یک از روسای جمهور آمریکا از 1967 تاکنون جرات انجام آن را نداشتند. 

ادیب در بخشی دیگر از مقاله خود خاطرنشان می کند : اکنون ترامپ  ، تنها می تواند این سوال بزرگ را از خود بپرسد که  بهای استثنایی که باید برای رهایی از شمشیر انزوای سیاسی که اکنون روی گردن اوست،  بپردازد ،چیست؟ کدام بهتر است: دستیابی به توافق سیاسی با کره شمالی و ایران یا ورود به جنگ جدید جهانی؟ کدام بهتر است: دستیابی به مصالحه تاریخی با روسیه با خطر متهم شدن به مزدوری برای مسکو یا بهای پرداخت تقابل جهانی با مسکو و پوتین؟ کدام بهتر است: مصالحه با ایران و بازگشت به توافق از طریق معامله یا ورود به تقابل نظامی در کل منطقه خاورمیانه؟ 

 نویسنده این مقاله تاکید می کند :هیچ کسی به جز اسرائیل برای ترامپ باقی نمانده است و اکنون این سوال مطرح است که آیا اسرائیل می تواند از طریق لابی یهودی آمریکا ،ترامپ را نجات بدهد یا ممکن است لابی یهودی هم ترامپ را به متحد سنتی تاریخی خود یعنی حزب دموکراتیک در مقابل بهایی مناسب بفروشد؟!

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید