رویدادهایی که می‌توانند شرایط تحریم را تغییر دهند

کدخبر: ۲۳۵۴۱۰
اقتصاد نیوز: مرتضی ایمانی‌راد معتقد است: چهار رویداد که در آینده رخ خواهند داد، می‌تواند تحریم‌ها را به نوعی برگرداند، اما با توجه به این‌که این رویدادها دارای احتمال تحقق کمی هستند، بنابراین می‌توان به نتیجه رسید که تحریم‌ها از ماه نوامبر آغاز می‌شوند.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از خبرآنلاین، مرتضی ایمانی‌راد، اقتصاددان و تحلیلگر مسایل بین‌الملل در تازه‌ترین یادداشت تلگرامی خود نوشت: «همان‌طور که تا کنون بیان شده است، ایران قرار نیست در مذاکرات تحریمی شرکت کند و بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که تحریم‌ها از ماه نوامبر در ایران شروع خواهد شد. ایران هم ممکن است بدش نیاید که وقت‌کشی کند تا تحولات آتی مساله تحریم‌ها را ضعیف کند. ولی چهار رویداد که در آینده رخ خواهند داد، می‌تواند تحریم‌ها را به نوعی برگرداند. با توجه به اینکه این رویدادها دارای احتمال تحقق کمی هستند، بنابراین می‌توان به نتیجه رسید که تحریم‌ها از ماه نوامبر آغاز می‌شوند و چون اثر اعمال تحریم‌ها یک‌باره نیست، به تدریج که به پایان سال نزدیک می‌شویم، فشار تحریم‌ها هم بر بازار ارز و هم بر متغیرهای حساس اقتصادی بیشتر می‌شود. بنابراین پیش‌بینی متغیرهای اقتصادی در شش ماهه دوم سال باید در این چارچوب مورد توجه قرار گیرد.

این رویدادها به شرح زیر هستند:

اول، ترامپ استیضاح شود که تا حتی یک یا دو درصد هم احتمال ندارد. تا کنون هیچ رییس جمهوری در آمریکا استیضاح نشده است که منجر به برکناری او شده باشد. استیضاح در آمریکا دارای مراحل بسیار پیچیده‌ای است، بنابراین نمی‌توان به این رویداد دل بست.

دوم، در انتخابات نوامبر اکثریت مجلس دست دمکرات‌ها بیفتد، که این هم احتمال کمی دارد. مهم مجلس سنا است که صاحب‌نظران سیاسی احتمال کمی می‌دهند که سنا در اختیار دمکرات‌ها قرار گیرد.

سوم، با یک لابی قوی، مخالفان سیاست‌های ترامپ به طور هماهنگ از ایران دفاع کنند، که به نظر احتمالش پایین است. هر یک از کشورهای مورد بحث دارای منافع کاملا عمده و مشخصی با آمریکا دارند و در تعاملات بین‌المللی دنبال حل مساله ایران نیستند، بلکه منافع خودشان در ارجحیت است.

و چهارم، به انتخابات بعدی ریاست‌جمهوری کشیده شود و ترامپ نتواند انتخاب شود که اگر احتمال بالایی داشته باشد، خیلی دیر است. از آن گذشته بخش مالی و پولی آمریکا، بازارهای سهام، اوراق قرضه و کالاها و در مجموع بخش کسب‌وکار در آمریکا حمایت جدی از ترامپ دارد. توجه داشته باشیم که چند ماه است که شاخص بورس آمریکا مرتب رکورد تاریخی را می‌شکند و طول دوره رونق بازارهای بورس در این بار (یعنی بعد از سال ۲۰۰۸ میلادی) تبدیل به طولانی‌ترین دوران رونق در تاریخ آمریکا شده است.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید