واکنش ائتلاف العبادی به اظهارات سخنگوی وزارت خارجه ایران

کدخبر: ۲۳۵۸۳۱
اقتصادنیوز: ائتلاف نصر عراق واکنش سخنگوی وزارت خارجه کشورمان به برکناری رئیس الحشد الشعبی را دخالت در امور داخلی عراق خواند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، علی السنید، از فرماندهان ائتلاف نصر عراق که ریاست آنرا حیدر العبادی، نخست‌وزیر این کشور برعهده دارد در گفت‌وگو با ارم نیوز در واکنش به اظهارات بهرام قاسمی گفت: ما این اظهارات را رد می‌کنیم، این اظهارات دخالت آشکار در امور عراق است و از تهران می‌خواهیم که به این دخالت‌ها پایان دهد.

وی افزود: این اظهارات نشان دهنده دخالت‌ ایران در امور داخلی عراق است.

السنید در ادامه مدعی شد که این مساله نشان دهنده شکست پروژه ایران در عراق است ، خصوصا بعد از تشکیل یک ائتلاف ملی که سائرون-نصر-حکمت و وطنیه راشامل می شود. این نیروها مهم و اصلی عراق مخالف هرگونه دخالت خارجی در امور داخلی عراق است و ما به ایرانی‌ها می‌گوییم که از امروز دیگر هیچ پروژه‌ای ندارید.

ارم نیوز مدعی شد که بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان تصمیم العبادی برای برکناری الفیاض را اشتباه خواند.

این در حالی است که بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان دیروز(جمعه) برکناری فالح الفیاض، رئیس سازمان حشد الشعبی توسط نخست‌وزیر عراق را موضوعی داخلی دانست.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان اظهار کرد: این موضوع یک مسأله داخلی در عراق است و ما در آن دخالت نمی‌کنیم. برای ما به عنوان یک همسایه، یک عراق امن، متحد و پیشرفته بیش از هر چیزی اولویت دارد.

پیش‌ از این، نخست‌وزیر عراق در حکمی رئیس حشد الشعبی این کشور را از تمامی مناصب دولتی‌ و نیز ریاست حشد الشعبی برکنار کرد.

فیاض یکی از رهبران ائتلاف "النصر" به ریاست حیدر العبادی بوده و سمت مشاور امنیت ملی عراق را نیز برعهده داشت.

این درحالی است که پیش‌تر یک منبع سیاسی عراقی اعلام کرده بود که ۲۸ عضو ائتلاف النصر از این ائتلاف خارج شده‌اند که فالح الفیاض در راس این افراد قرار دارد.

در مقابل، ائتلاف الفتح عراق اعلام کرد که تصمیم حیدر العبادی برای برکنار کردن فالح الفیاض از تمامی پست‌های دولتی‌ و ریاست حشد الشعبی یک "تصمیم شخصی و غیرقانونی" است.

این ائتلاف در بیانیه‌ای تاکید کرد: صدور دستوری برای برکنار کردن فالح الفیاض از ریاست حشد الشعبی و دستگاه امنیت ملی و مشاور امنیت ملی، حکایت از اقدامی خطرناک دارد تا حشد الشعبی و دستگاه‌های امنیتی را وارد نزاع‌های سیاسی و تسویه حساب‌های شخصی کند.

در همین حال، جمعی از رهبران ائتلاف النصر عراق امروز (جمعه) فیاض را کاندیدای تصدی پست نخست‌وزیری کردند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید