نشست مشترک مقتدا، العبادی، العامری و حکیم برای تشکیل دولت

کدخبر: ۲۳۰۶۱۳
اقتصادنیوز: ائتلاف سائرون به ریاست مقتدی صدر رهبر جریان صدر در عراق از نشست قریب الوقوع بین مقتدی صدر، حیدر العبادی نخست وزیر، رئیس ائتلاف النصر، هادی العامری رئیس ائتلاف الفتح و عمار الحکیم رئیس جریان الحکمه این کشور خبر داد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم، المسله نوشت، رائد فهمی عضو ائتلاف سائرون در سخنانی مطبوعاتی گفت: صدر با العبادی، العامری و الحکیم در برهه آینده برای بحث درباره ائتلاف های سیاسی و تشکیل دولت آتی دیدار خواهد کرد و این دیدار نکات اساسی برای تشکیل دولت را مشخص خواهد کرد.

وی تصریح کرد: صدر با العبادی و العامری و الحکیم نکاتی را که به عنوان برنامه ای دولتی در تشکیل دولت آینده مطرح کرده است، بررسی خواهد کرد.

فهمی افزود: این دیدارها در تشکیل بزرگترین فراکسیون یا حرکت در مسیر اپوزیسیون سیاسی تعیین کننده خواهد بود.

مقتدی صدر پیشتر 32 نکته را برای مشارکت در ائتلاف ها برای تشکل دولت آینده بعد از تحقق خواسته های مشروع تظاهرات کنندگان در عراق اعلام کرده بود.

قطعی نشدن ائتلاف کردها با الفتح و دولت قانون

مسئول روابط خارجی اتحادیه میهنی کردستان عراق خبرها درخصوص ائتلاف نیروهای کرد پیروز در انتخابات اخیر پارلمانی با دو ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری المالکی و ائتلاف الفتح به ریاست هادی العامری را تکذیب کرد.

تحسین نامق در گفت وگو با سایت المسله گفت: تا این لحظه موضوع درحال مذاکره است و کردها موضع خود را درخصوص هیچ طرف سیاسی نهایی نکرده اند. اینها یک سری پیش بینی ها و تحلیل های رسانه ای است که عملا صحت ندارد.

وی افزود: اتحادیه میهنی با شریک خود حزب دموکرات کردستان عراق تاکید می کند که هیچ گونه وتو یا خط قرمزی درقبال هرگونه شخصیت سیاسی یا حزبی برای ائتلاف با او خواه المالکی باشد یا العامری یا حتی حیدر العبادی نخست وزیر ندارد.

نامق گفت: مهمتر از همه اینها، طرح سیاسی است که هریک از طرف ها دارد.

وی اشاره کرد: اتحادیه میهنی با حزب دموکرات درخصوص مفاد مذاکره با تشکل های دیگر تماما اتفاق نظر دارد اما مشکل این است که موضع این تشکل ها همچنان نامعلوم است و همه آنها چشم به نخست وزیری دوخته اند.

دو شرط کردها برای هرگونه ائتلاف با بزرگترین فراکسیون

عضو حزب دموکرات کردستان عراق از دو شرط کردها برای مشارکت در ائتلاف بزرگترین فراکسیون پارلمانی به منظور تشکیل دولت آینده این کشور خبر داد.

فیان دخیل در گفت وگو با سایت الفرات نیوز گفت: ما مشکلی برای ائتلاف با هر تشکلی نداریم؛ به همان اندازه که خواهان برنامه ای دولتی و فردی برای نخست وزیری هستیم که نهادهای کشوری را بنیان بگذارد.

وی افزود: حزب دموکرات کردستان با هر طرفی خواهد بود که برنامه دولتی کاملی را بعد از توافق همه طرف ها بر سر آن ارائه کند.

دخیل گفت: یک هیئت بلندپایه از حزب دموکرات کردستان عراق هفته آینده به بغداد سفر کرده و با سران تشکل های سیاسی برای تفاهم درخصوص برنامه ای که در آن نقاط مشترک باشد، ملاقات خواهد کرد.

وی گفت: ما نهایی شدن بزرگترین فراکسیون در طول روزهای آینده را متصور نیستیم و همچنان زمان برای گفت وگو با سایر تشکل ها وجود دارد. اولویت کنونی همان برنامه دولتی فراگیر برای همه عراق بدون استثنا و تدوین راهبردی برای بنا نهادن کشور و اجرای قانون اساسی از جمله ماده 140 آن است.

دخیل ابراز عقیده کرد: اگر این ماده در سال های گذشته اجرا می شد؛ مشکلات در کرکوک بروز نمی کرد.

وی افزود: اجرای ماده 140 قانون اساسی و بازگشت نیروهای پیشمرگه کرد به کرکوک یکی از شروط مذاکره حزب دموکرات کردستان عراق و خواست سایر نیروهای کرد عراقی در دولت آینده است.

دخیل گفت: واقعیت سیاسی سهمیه بندی در ساختار دولت آینده را درخصوص تقسیم پست ها تحمیل خواهد کرد لذا باید تمرکز اکنون روی اجرای یک برنامه دولتی برای ساختن نهادهای کشور باشد.

حزب بارزانی توافق با حزب طالبانی را تکذیب کرد

علی الفیلی عضو حزب دموکرات کردستان عراق گفت که هیچ توافقی بین این حزب و اتحادیه میهنی کردستان عراق درخصوص نامزد ریاست جمهوری وجود ندارد.

وی افزود: درها به روی همه نیروهای کردستان عراق برای پیوستن به گفت وگوها برای انتخاب کسی که این پست را به دست خواهد گرفت، باز است.

علی الفیلی در گفت وگو با شبکه السومریه نیوز گفت: پست ریاست جمهوری سهمیه کردهای عراق است و اختلافی دراین باره نیست اما احزاب کرد عراقی از جمله دو حزب کرد پیروز با بیشترین کرسی ها، باید بر سر فرد مشخصی توافق کنند.

وی تصریح کرد: در گذشته توافقی بین احزاب کرد عراقی روی شخص جلال طالبانی بعد از او فواد معصوم وجود داشت، اما امروز و تا این لحظه، توافق روی هیچ فرد جدیدی بین دوطرف وجود ندارد.

الفیلی گفت: ما در حزب دموکرات کردستان عراق وتوی علیه هیچ فردی برای تصدی این پست نداریم، اما از جایی که این پست سهم کردها است، باید توافق درباره آن صورت گیرد و درها به روی احزاب اپوزیسیون کرد عراقی برای پیوستن به گفت وگوها در این زمینه باز است.

وی افزود تقسیم پست ها در منطقه کردستان عراق یا دولت فدرال براساس نتایج انتخابات است و نه آنطوری که هر حزبی می خواهد.

شورای مرکزی اتحادیه میهنی کردستان روز شنبه نامزدی محمد صابر اسماعیل شوهر خواهر همسر جلال طالبانی رئیس جمهور فقید عراق را برای تصدی پست ریاست جمهوری به جای فواد معصوم رئیس جمهور کنونی این کشور اعلام کرده بود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۵ اردیبهشت

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید