رقیب انتخاباتی ترامپ آمد/ جدال برجامی در انتخابات 2020

کدخبر: ۲۳۶۰۳۷
اقتصادنیوز: جدال آینده انتخابات سال 2020 امریکا یک جدال برجامی خواهد بود. کسی که بیش از هر کسی می تواند ترامپ را مغلوب کند وزیر پیشین امور خارجه امریکاست.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از نامه نیوز، انتخابات 2020 ریاست جمهوری امریکا وارد فاز جدیدی در امریکا شده است. جلسات محرمانه و درون حزبی در حال تشکیل است و دو حزب اصلی امریکا در حال رایزنی برای چیدن استراتژی جدید خود هستند. پس از آنکه ترامپ در یک نشست درون حزبی از نگرانی خود از انتخابات آینده و احتمال پیروزی دموکراتها خبر داد، حالا دموکراتها از احتمال حضور وزیر سابق امریکا خبر می دهند.

جان کری وزیر امور خارجه سابق آمریکا نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ میلادی را رد نکرده و تاکید کرد که قصد دارد در جریان دولت کنونی آمریکا از نظر سیاسی فعال بماند. کری در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی‌.بی‌اس نیوز  صحبت درباره کاخ سفید آتی را یک عامل بازدارنده برای توجه به مسائل سیاسی واقعی که دموکرات‌ها با آن مواجه هستند، می‌داند.

کری که در سال ۲۰۰۴ میلادی نیز نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری بود،‌ می‌گوید: صحبت کردن از الان درباره سال ۲۰۲۰ میلادی هدر دادن وقت و یک عامل بازدارنده است. چیزی که ما نیاز داریم توجه به سال ۲۰۱۸ است. ما باید اعتماد کشور را دوباره به دست آوریم تا بتوانیم در مسیر بهتری گام برداریم و این کار را باید از روش‌های معقول انجام دهیم.

کری با نوعی انتقاد از وضعیت حال حاضر و توجه به خطر حضور ترامپ برای ایالات متحده تاکید کرده است: ما در لحظه بحران برای کشورمان قرار داریم. در حقیقت جهان در یک لحظه بحران به سر می‌برد.

کری در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌های ویژه‌اش برای آینده تنها اشاره کرد که برای مواردی که در آنها به عنوان وزیر امور خارجه موفق بوده از جمله توافق اتمی ایران و توافق آب‌وهوای پاریس به عنوان یک فعال باقی خواهد ماند؛ توافقاتی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا کشورش را از هر دوی آنها خارج کرد.

کری با این اظهار نظر حالا در مقابل ترامپ ایستاده است. ترامپ از ابتدای شروع تبلیغات انتخاباتی خود، دقیقا توافقی را به باد انتقاد گرفت و در نهایت از آن خارج شد که کری آن را یکی از موفقیت های خود می داند. جان کری گفته است  من به عنوان یک فعال به راه خود و به مبارزاتم ادامه خواهم داد.

انتظار می‌رود دموکرات‌ها با رقابت درون حزبی بسیار شلوغی برای به چالش کشیدن دونالد ترامپ مواجه شوند چراکه ده‌ها تن از سناتورها،‌ فرمانداران و شهرداران کنونی و سابق اعلام کرده‌اند که به کمپین‌های انتخاباتی ۲۰۲۰ چشم دوخته‌اند.

اما در این بین جان کری می تواند رقیبی جدی برای ترامپ باشد. کسی که ترامپ بارها او را خطاب قرار داده و او را با کلمات تند و رکیکی مورد حمله قرار داده است.

در اردیبهشت امسال بود که پس از دیدار غیر رسمی کری با ظریف وزیر خارجه ایران، جدال لفظی بین ترامپ و کری شکل گرفت. ترامپ ضمن تکرار مواضع ضد برجامی ، در توئیتر خود نوشت: «آمریکا نیازی به دیپلماسی در سایه و احتمالا غیرقانونیِ جان کری درباره توافق (هسته‌ای) ایران که بسیار بد مورد مذاکره قرار گرفته، ندارد»

ترامپ که بارها از وزیر خارجه پیشین این کشور به دلیل توافق برجام انتقاد کرده بود، با تکرار این اظهاراتش گفت: جان کری اولین کسی بوده که این وضعیت در هم و برهم را درست کرد.

با گذشت ساعتی پس از توئیت تند ترامپ، سخنگوی جان کری هم به این اظهارنظر ترامپ واکنش نشان داد. 

در بیانیه سخنگوی کری آمده است: «به نظر من، هر آمریکایی می‌خواهد هر صدای ممکنی پایبندی ایران به توافق هسته‌ای که مانع از بروز جنگ می‌شود را خواستار شود. وزیر خارجه (سابق) کری همانند وزرای خارجه سابق، همچنان با همتایان سابقش در سراسر جهان در ارتباط است. او همانند نزدیک‌ترین متحدان آمریکا اعتقاد دارد، مهم است که توافق هسته‌ای(برجام) که مذاکره درباره آن برای جهان سال‌ها زمان برد، موثر و کارآمد باقی بماند.»

انتخابات آینده ریاست جمهوری امریکا می تواند جدالی دوباره در مورد برجام باشد. ترامپ که برجام را بدترین توافق تاریخ امریکا خوانده و از آن خارج شده حالا در وضعیت دوگانه ای قرار دارد. او با خروج از برجام انتقادات زیادی متوجه خود کرده است و شکاف با اروپا و همچنین فاصله از متحدین خود را باعث شده است. 

این وضعیت و شکست او در این تصمیم می تواند موضوعی برای انتقادات بسیاری در انتخابات بعدی باشد و رقیب ترامپ می تواند این موضوع را دستمایه ای برای قرار دادن او در گوشه رینگ کند. جان کری که با برجام به بهترین شکل آشناست و مرد اصلی ایالات متحده در امریکا در گفت و گوی هسته ای بود، و حتی در یک دوره گفت و گو ها 18 روز به طور مدام خارج از امریکا بسر برد، میتواند زوایای مهمی از اشتباه ترامپ را برای خروج از برجام بشمارد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید