در دیدار اخیر با هیئت دولت مطرح شد؛

دستور رهبری به وزارت نفت

کدخبر: ۲۳۶۳۱۰
اقتصادنیوز؛ مقام معظم رهبری با انتقاد از مصرف بیش از صد میلیون لیتر بنزین در روز در کشور، «بد استفاده کردن از ظرفیت‌ها و منابع داخلی» را یکی از مشکلات موجود در بحث مدیریت اقتصادی عنوان کردند و به وزارت نفت دستور دادند تا موضوع کاهش مصرف بنزین را پیگیری کند.
دستور رهبری به وزارت نفت

به گزارش اقتصادنیوز بته نقل از ایسنا؛ آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اخیر رئیس جمهوری و اعضای هیات دولت با ایشان که به مناسبت هفته دولت انجام شد، «بد استفاده کردن از ظرفیت‌ها و منابع داخلی» را از مشکلات موجود در بحث مدیریت اقتصادی عنوان کردند و با طرح پرسشی مبنی بر این‌که «ایران که جزو بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت جهان است، چرا باید بنزین وارد کند؟ در حالی که می‌توان با ساخت پالایشگاه و تولید و حتی صدور فرآورده‌های نفتی از نعمت بزرگ ذخائر نفتی، استفاده صحیح کرد»، مصرف بیش از صد میلیون لیتر بنزین در روز را نمونه دیگری از استفاده بد از ظرفیت‌ها و منابع داخلی خواندند و فرمودند: وزارت نفت و دیگر مسئولان دولتی راه‌های کاهش مصرف بنزین را پیگیری کنند.

ایشان همچنین در بخش دیگری از سخنانشان با انتقاد از ادامه بنگاه‌داری بانک‌ها و کارهای هزینه آور دیگر نظیر افزایش شعبه‌های بانکی به بانک مرکزی دستور دادند که با نظارت کامل و دقیق مانع بروز مشکلاتی نظیر مسائل سپرده‌گذاران برخی بانک‌ها و مؤسسات مالی شود.

خلاصه بیانات ایشان را در ۱۴ بند به شرح زیر می‌توان برشمرد.

۱

هدف از تشکیل جلسه هماهنگی رؤسای سه قوه، تمرکز بر مسائل اصلی اقتصادی و هماهنگی جهت حل سریع‌تر آن‌هاست و بر همین اساس باید در این جلسات، از طریق گفت‌وگو و رایزنی، نقاط اشتراک را افزایش داد.

۲ در زمینه اقتصادی باید قوی و پُر حجم کار کرد و تمام خلأها را پر کرد که همه این موارد امکان پذیر و شدنی است و ما در اداره اقتصاد کشور بن‌بست نداریم.
۳ حجم و کیفیت فعالیت و عملکرد مسئولان اقتصادی کشور باید به‌گونه ای باشد که شب و روز نشناسند و محور فعالیت‌ها هم سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باشد که اساس آن تکیه بر تولید داخلی است.
۴ موضوع تولید داخل و برطرف کردن مشکلات آن یکی از مسائل مهمی است که باید در جلسه هماهنگی رؤسای سه قوه  بر آن تمرکز شود.
۵ مشکلات تولید، راه حل دارد و اقتصاددانها نیز برای آن راهکار ارائه داده اند که اگر به آنها عمل شود، معیشت مردم که اکنون بخش مهمی از جامعه دچار مشکل هستند، بهبود خواهد یافت.
۶ اید تلاش همه جانبه ای برای جلوگیری از تعطیلی کارخانه ها و یا زیر ظرفیت کار کردن آنها انجام گیرد.
۷ باز کردن میدان برای فعالان سالمِ اقتصادی و جوانان مبتکر و پرتلاش و برطرف کردن موانع و بهبود فضای کسب و کار» و همچنین «بستن منافذ فساد و برخورد با مفسد» دو رکن مهم مدیریت اقتصادی کشور است.
۸ باید ثبات و آرامش برای فعال اقتصادی تأمین شود تا بتواند برای آینده خود برنامه ریزی کند.
۹ وقتی قرار است ارز تخصیص داده و یا وارد بازار شود، این کار باید با چشم باز انجام شود و اینگونه نباشد که در این شرایط سخت کشور، چند میلیارد دلار به دست عده ای بیفتد که آن را یا قاچاق کنند و یا به اسم واردات کالا به مصارف دیگر برسانند یا اینکه برای مسافرتهای تفریحی خارجی اختصاص یابد.
۱۰ کمبود برخی اقلام و کالاها در مقاطعی خاص تصنعی و نوعی خرابکاری است، باید با چشمان باز اینگونه کارها را تحت نظر داشته باشید و با آنها مقابله کنید.
۱۱

ایران که جزو بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت جهان است، چرا باید بنزین وارد کند؟ در حالی که می توان با ساخت پالایشگاه و تولید و حتی صدور فرآورده های نفتی از نعمت بزرگ ذخائر نفتی، استفاده صحیح کرد. / وزارت نفت و دیگر مسئولان دولتی راه‌های کاهش مصرف بنزین را پیگیری کنند.

۱۲ اجرای صحیح و کامل سیاستهای اصل ۴۴ و استفاده از تجار، تولیدگران، صنعتگران، قطعه سازان و دیگر اجزای بخش خصوصی در مدیریت اقتصادی و پیشرفت کشور قطعاً مؤثر خواهد بود.
۱۳ نقدینگی سرگردان به هر سو که برود (سکه، ارز، مسکن یا هر زمینه دیگر) ویرانگر خواهد بود و باید مجموعه ای تمام وقت، فعال و جهادی مسئول کنترل و مدیریت آن شود.
۱۴ بانک مرکزی باید با نظارت کامل و دقیق مانع بروز مشکلاتی نظیر مسائل سپرده‌گذاران برخی بانکها و مؤسسات مالی شود.
 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید