معاون وزیر کشور:

تغییرات اقلیمی گسترده موجب خشکسالی‌های وسیع شده است

کدخبر: ۲۳۶۳۷۷
اقتصادنیوز : معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: تغییرات اقلیمی گسترده و کاهش و تغییر الگوی بارش، موجب وقوع خشکسالی‌های وسیع در مناطق مختلف کشور شده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، اسماعیل نجار افزود: امروز با حضور دستگاه های متولی به همراه 10 تن از استانداران استان های تحت تاثیر، جلسه بررسی اثرات خشکسالی و تغییر اقلیم به منظور ارائه راهکار های اجرایی به ریاست وزیر کشور برگزار شد.

وی تاکید کرد: خشکسالی مشکلات در بخش های اجتماعی، امنیتی و اقتصادی را شدت بخشیده به گونه ای که طی سال های اخیر شاهد برخی اختلاف ها میان استان های همجوار بوده و بیم آن می رود که در سال های آتی دامنه درگیری ها بسیار وسیع تر شده و نگرانی ها را افزون تر کند.

نجار گفت: بر همین اساس ضرورت دارد مسئولان و متولیان امر، ضمن تصمیم عاجل در این خصوص، نسبت به ارایه راهکارهای اجرایی و مدیریتی متناسب با شرایط پیش رو اقدام کنند.

رئیس شورای هماهنگی مدیریت بحران کشور ارائه گزارش وزارت نیرو درخصوص وضعیت تامین و مصرف آب شرب و غیر شرب مناطق مختلف کشور و وزارت جهادکشاورزی درباره وضعیت انتقال، توزیع و مصارف آب بخش کشاورزی، سطح کشت امسال و الگوی کشت سال های آتی را از اهم محورهای این جلسه عنوان کرد.

معاون وزیرکشور همچنین به ارائه گزارش سازمان برنامه و بودجه درخصوص تخصیص اعتبارات طرح ها و برنامه های مرتبط با خشکسالی، کمبود آب و افزایش کارایی مصرف آب اشاره کرد و گفت: استماع نظرات استانداران و ارایه گزارشی از وضعیت به وجود آمده ناشی از خشکسالی بر معیشت مردم از دیگر برنامه های این نشست است.

نجار بر لزوم آموزش عمومی در پیشگیری خسارات ناشی از بروز حوادث احتمالی تاکید کرد و افزود: جدی گرفتن آموزش ها از مهمترین رویکردهای امسال سازمان مدیریت بحران کشور است تا بتوانیم با فرهنگ سازی مناسب خسارت ها را کاهش دهیم.

وی با تاکید بر گسترش پوشش بیمه در کشور گفت: بیمه کردن خانه ها و مزارع کشاورزی، آموزش تخصصی و مستند سازی حوادث می تواند ما را نسبت به حوادث آینده ایمن تر کند تا بتوانیم در حوادث بعدی بهتر و فعال تر عمل کنیم.

علاوه بر رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، معاونان امنیتی و انتظامی، هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای، عمران، توسعه امور شهری و روستایی و استانداران اصفهان، سیستان و بلوچستان، یزد، خوزستان، هرمزگان،خراسان جنوبی و رضوی، فارس، بوشهر و کرمان نیز به این مراسم دعوت شده بودند. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید