بررسی قرارداد تأمین ۶۳۰ دستگاه واگن متروی تهران در جلسه آتی شورای اقتصاد

کدخبر: ۲۳۵۹۸۴
اقتصادنیوز : معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور به طرح تأمین ۲۰۰۰ دستگاه واگن مترویی برای ۹ کلانشهر کشور، که تأمین مالی آن از طریق فاینانس بین المللی صورت می گیرد، اشاره کرد و گفت: قرارداد تامین ۶۳۰ دستگاه از این واگن‌ها که مربوط به متروی شهر تهران است در جلسه آتی شورای اقتصاد مطرح خواهد شد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر ، هوشنگ خندان‌دل افزود: در صورت تصویب نهایی در شورای اقتصاد، عملیات اجرایی بلافاصله توسط کنسرسیومی از پیمانکاران داخلی و خارجی در تهران شروع خواهد شد.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهارکرد: همایش شهرداران کلانشهرها و مراکر استانها با حضور مسوولان برخی دستگاه‌ها از جمله سازمان برنامه و بودجه و دیوان عدالت اداری ۱۳شهریور با حضور وزیر کشور در تهران برگزار می‌شود.

وی در خصوص پروژه‌های عمرانی هفته دولت گفت: بر اساس گزارش‌های دریافتی از استانداری‌ها، طی هفته دولت سال جاری در مجموع ۲۳ هزارو ۴۱۷ پروژه عمرانی در کشور قابل افتتاح و بهره‌برداری شد و بالغ بر ۲۶۹ هزارو ۵۴۰ میلیارد ریال (بیش از ۲۶ هزارو ۹۵۴ میلیارد تومان) اعتبار صرف اجرای این پروژه‌ها شده و حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان این اعتبار صرفا در پروژه‌های ملی و استانی هزینه شده است.

خندان دل همچنین از افتتاح ۲۱۸۳ پروژه عمرانی شهرداری‌ها در هفته دولت که بالغ بر ۲۱ هزارو۲۷۴ میلیارد ریال ( بیش از دو هزارو ۲۷۴ میلیارد تومان) بابت اجرای آن‌ها هزینه شده و موضوع آن‌ها عمدتاً در سه حوزه «عمران و توسعه شهری»، «خدمات شهری» و «حمل و نقل و ترافیک» طبقه‌بندی می‌شود، خبر داد.

وی اضافه کرد: در هفته دولت سال جاری۶۷۷۵ پروژه عمرانی و خدماتی توسط دهیاری‌ها با صرف اعتباری بالغ بر ۶۴۷۵ میلیارد ریال (بیش از ۶۴۷ میلیارد تومان) در مناطق روستائی کشور افتتاح شد که شامل موضوعاتی نظیر بهسازی معابر، بهداشت محیط و مدیریت پسماند، ایمنی و آتش‌نشانی، ساماندهی آرامستان و گلزار شهدا، اماکن ورزشی و فرهنگی و بوستان روستایی بود.

رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشوراز نهایی شدن اصلاح آیین نامه اجرایی شرایط احراز تصدی سمت شهردار در جلسه اصلی کمیسیون خاص امور کلانشهر تهران و سایر کلانشهرهای دولت به ریاست وزیر کشور و ارسال آن برای تصویب به جلسه هیئت وزیران خبر داد.

رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در ادامه گفت: پیشنهاد اصلاح آیین‌نامه حقوق و مزایای شهرداران از سوی وزیر کشور برای قرار گرفتن در سیر مراحل قانونی تصویب به دولت ارسال شد.

خندان دل همچنین به تصویب لایحه درآمدهای پایدار شهرداری‌ها در هیات دولت اشاره و تصریح کرد: اگر شهرداری‌ها که به مردم به صورت گسترده‌ای خدمات ارائه می‌دهند از جهت تامین منابع مالی موردنیاز با مشکل مواجه شوند، گرفتاری‌های بزرگی در مدیریت شهری به وجود خواهد آمد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر یکی از مهمترین مسائل شهرداری‌ها، چگونگی ونحوه‌ تامین منابع مالی کافی برای اداره امور شهر و ارائه خدمات مناسب به شهروندان است، گفت: هم اکنون تنها ۲ درصد از حدود۶۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی شهرداری‌ها که در شهرها هزینه می‌شود از محل عوارض نوسازی تامین و مابقی آن از محل عوارض ساخت و ساز و سایر درآمدها تامین می‌شود و لایحه درآمدهای پایدار فرصت خوبی را برای رفع مشکلات شهرداری‌ها در حوزه درآمد پدید آورده است تا مشکلات این حوزه به نحو مناسبی مرتفع شود.

خندان دل در ادامه گفت: در تنظیم لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها که به تازگی به تصویب هیات وزیران رسیده است، هدف تنها یافتن بسترهایی برای وصول درآمد مورد نیاز نیست بلکه پایدار بودن منابع درآمدی و مطلوب بودن آن در اولویت قرار دارد.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور - که رئیس کمیته زیر ساخت ستاد مرکزی اربعین حسینی نیز است - در خصوص اقدامات این کمیته گفت: کمیته زیرساخت به عنوان یکی از کمیته‌های چهارده گانه ستاد مرکزی اربعین حسینی، امور مربوط به پروژه‌های عمرانی در حوزه‌های راه‌های مواصلاتی، زیرساخت‌های آب و برق، زیرساخت‌های ارتباطی و مخابراتی و زیرساخت‌های اسکان زائران را برنامه‌ریزی و بر اقدامات اجرایی نظارت می‌کند و تمامی وظایف این کمیته در قالب یک برنامه ونقشه راه تنظیم و به منظور انجام اقدامات لازم و ایجاد هماهنگی‌ها به تفکیک مرزهای چهارگانه به استانداری‌های ذیربط ابلاغ شده است.

وی در پایان اظهارکرد: در نیمه مردادماه جلسه کمیته زیر ساخت ستاد اربعین با هدف تعامل استان‌های معین مرزهای مجاز شامل مهران، شلمچه، چزابه و خسروی و با هدف تکمیل زیرساخت‌های این مرزها در مرز خسروی تشکیل و جلسه بعدی کمیته ظرف روزهای آینده در مرز مهران تشکیل خواهد شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید