تمام خودسوزی‌های چند سال اخیر درمقابل ساختمان شورا و شهرداری

کدخبر: ۲۳۶۸۹۰
اقتصادنیوز :روزگذشته مرد میانسالی خود را مقابل ساختمان شهرداری آتش زد، این نخستین خودسوزی در مقابل ساختمان شورا و شهرداری نیست و دلیل بیشتر این خود سوزی ها بی توجهی مدیران شهری به درخواست های مردمی است .

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  اسکان نیوز، مرداد ماه دوسال پیش بود، مقابل ساختمان شماره ۲ شورای شهر تهران که آن زمان محل مراجعات مردمی شهرداری تهران بود، مردی میانسال خود را به آتش کشید. همان زمان یکی از اعضای شورای شهر اعلام کرد سوختگی این مرد چندان عمیق نیست وبه زودی خوب می‍شود اما مردمدتی بعد فوت کرد.

می گفتند، این مرد برای خرید جهیزیه دخترش و تمدید اجاره خانه درخواست داشته که دوباره اجاره غرفه اش را در یکی از میادین میوه و تره بار تمدید کند اما به او اعلام می کنند امکان تمدید وجود ندارد.

در مصاحبه ای هم که مسئولان وقت درباره این اتفاق کردند ابتدا گفته شد از خواسته این مرد اطلاعی ندارند اما در همان مصاحبه مدعی شدند این فرد دارای مشکلات روحی و روانی بوده و در آخر همان مصاحبه هم اعلام کردند ۴ دوره این قرار داد تمدید شده و باید غرفه به جانباز دیگری می دادند.

  پایان داستان این مرد که نگران جهیزیه دخترو سقف بالای سرش بود، مرگ بود. پرونده اش هم با یک هم دردی مسئولان شهری و پیگیری فردی چند عضو بسته شد.   یک سال بعد، مردی ۴۰ ساله خود را در مقابل اتاق رییس مالی شهرداری منطقه ۱۶ به آتش کشید.

 می گفتند یکی از پیمانکاران طلبکار است که قول داده بودند طلبش را می دهند اما وقتی باز هم به صبر دعوت شد خودسوزی را به زنده ماندن ترجیح داد. آن زمان گفته شد این اتفاق دوباردیگر هم در این سال افتاده است و مدتی قبل تر در یکی از منطقه های شهرداری یک نفر با بنزین خود را سوزانده وفوت کرده است.

 این خبرها در لابه لای خبرهای شهری گم شد و تنها چند سایت در بخش اخبار حوادث خود آن را بازتاب دادند. امسال نیز، صبح روز سه شنبه ۱۳ شهریور ماه، چند دقیقه ای قبل از آغاز صحن علنی شورای شهر زمانی که اعضای شورای شهر تهران احتمالا داشتن در جلسه هم اندیشی شان درباره ماندن یا رفتن افشانی حرف می زدند یا وضعیت روزنامه همشهری. مردی میانسال آمده بود تا صدایش را یکی در شهرداری بشنود.

روایت ها مختلف است. این که مرد ۵۰۰ میلیون به شهرداری داده است که ملک اش را تغییر کاربری دهد و با وجود پولی که داده شهرداری با این تغییر کاربری مخالفت کرده و او خسته از پیگیری های بی نتیجه قصد داشته است خود و فرزند ۴ ساله اش را به آتش بکشد.

این بار رسانه شهرداری داستان تلاش کارمند شهرداری منطقه برای نجات فرزند این مرد به ته خط رسیده را روایت کرده اند. شهردار هم دستور داده هزینه های درمانش پرداخت شود.

سوختگی این مرد ۴۵ درصد است. می گویند هنوز وضعیت اش به گونه ای نیست که بتوانند روی آن عمل جراحی کنند. این زمان ها نمی گذارند عابران در صحنه بمانند، ماموران شهرداری حاضر در صحنه هم انگار پرسش هایی که اینجا چه خبر است را نمی شنوند. می گویند مغازه مردم را پلمب کرده اند. یکی دیگر می گوید ۵۰۰ میلیون برایش عوارض بریده اند. دیگری می گوید : ۵۰۰ میلیون داده به شهرداری و حالا شهرداری منکر شده است.

چند ساعت بعد شهرداری منطقه ۲ مدعی می شود: هیچگونه اقدامی در خصوص پلمپ یا جلوگیری از فعالیت ملک موردنظر انجام نگرفته بلکه صرفا اخطار قانونی به فرد موردنظر ابلاغ شده است. به گفته رسول کشت پور پس از بررسی های به عمل آمده روشن شد ملک مورد مناقشه یک خانه ویلایی دو طبقه و فرد خودسوزی کرده مالک طبقه همکف این خانه است. می گویند اوضاع جسمی این مرد  چندان مساعد نیست.

 چند هفته پیش بود یکی از پیمانکارانی که هر هفته می آمد مقابل شورا برای تجمع گفت اگر این هفته پول ما را ندهند خودم را همین جا آتش می زنم. می گفت چیزی برای از دست دادن ندارد و در مقابل این همه طلبکار مرگ را ترجیح می دهد.

 اما کسی از شورا یا شهرداری به جمع این معترضان نیامد. شاید اگر صدای این معترضان شنیده می شد. نامه مردی که می خواست برای دخترش جهزیه بخرد، پیمانکاری بلاتکلیفی که نمی دانست چه زمانی به طلبش می رسد، مردی که گمان می کرد قانون قرار است تمام زندگی اش را از او بگیرد حالاسلامت بودند.

یکی از اعضای شورا می خواهد رسانه ها به جای اخبار تلخ این روزها امواج امید را مخابره کنند، انگار دارد با ما شوخی می کند، کاش این عضو شورا امواج صدای مردم را هر یک شنبه و سه شنبه از بیرون صحن می شنید.

کارگران شرکت واحد که مدت ها است به دنبال تعیین تکلیف تعاونی مسکن شان هستند، امواج صدای ساکنان خیابان ۱۷ شهریور که هفته ای نیست یکی از آنها کنار شورا به انتظار نایستاده باشد، صدا فریادهای پیمانکاران طلبکار، صدای رانندگان آژانسی که با تصمیم آنها هزینه هایشان چندین برابر شد.صدای کارمندانی که دم عید از کار بی کار شدند و ...کسی حرف های این شهروندان را نشنید. همان طور که صدای مردمی که مدت ها در حاشیه شورای شهر تهران به انتظار یکی از اعضا می نشینند تا یکی از در صحن بیرون بیاید و به درخواست هایشان توجه کند.

علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران درباره این دیدارهای مردمی حاشیه شورا می گوید :  در این رابطه، به معاونت ارتباطات شورا مامویت داده شده است تا در سال دوم شورا، سازوکاری را برای ارتباطات مردمی طراحی کند. در حال حاضر، ارتباطات مردمی با شورا، محدود به اقدامات فردی اعضا و عمدتا در زمان های بازدید از مناطق شهر است. تلاش ما این است در سال دوم، سازوکار روشنی برای ارتباطات مردمی با اعضای شورا طراحی کنیم.

 قرار است کمیته ای برای بررسی این موضوع در شورا تشکیل شود و معاون نظارتی شورای شهر تهران در این رابطه در صحن گزارش بدهد.   

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید