امپراتوری تریاک جهان

کدخبر: ۲۳۶۹۹۳
روزنامه لا وانگواردیا روز پنجشنبه در گزارشی نوشت که افغانستان در سال 2017 به صادرات 65 درصد بیشتر مواد مخدر نسبت به سال گذشته خود پرداخت تا به یک امپراتوری برای صادرات تریاک تبدیل شود.
امپراتوری تریاک جهان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، لا وانگواردیا افزود: همه می‌ دانیم که افغانستان کشوری است که بیشترین صادرات تریاک را دارد اما آنچه که نمی‌ دانستیم این است که در سال 2017، این صادرات به رغم تلاش های آمریکا برای جلوگیری از آن از طریق یک سرمایه گذاری 7 میلیارد و 280 میلیون دلاری در عملیات های مبارزه با مواد مخدر، 65 درصد نسبت به سال گذشته خود افزایش داشت.

روزنامه اسپانیایی ادامه داد:سنت کشت تریاک از زمان های دور می‌ آید اما هیچ وقت در گذشته به این سطح نرسیده بود به طوری که این کشور از 200 هزار هکتار مزارع کشت به 380 هزار هکتار رسیده است .

نشریه لا وانگواردیا به نقل از گزارش سالانه بازرس کل ویژه برای بازسازی افغانستان (SIGAR ) که دفتر نظارت نیروهای مسلح آمریکاست نوشت که درآمد حاصله از این افزایش از یک میلیارد و 500 میلیون دلار به سه میلیارد دلار رسید .

لا وانگواردیا با یادآوری اینکه پیش بینی‌ می‌ شود که افغانستان 90 درصد بازار تولید تریاک در جهان را در دست دارد، افزود: مواد مخدر از افغانستان به سوی سه راه به جنوب اروپا از طریق ایران و ترکیه، به اروپای شرقی‌ از طریق آسیای میانه و روسیه و به سوی آفریقا از طریق پاکستان روانه می شود.

روزنامه اسپانیایی نوشت که این یک زنجیره مطلوبی است که به لطف فساد شدید در نهادهای دولتی و یک عدالتی که نگاه خود را از این کاسبی برگردانده و به آن توجهی ندارد، کار می‌ کند.

لا وانگواردیا ادامه داد:قبل از اینکه آمریکایی ها، پای خود را در این کشور بگذارند، دولت طالبان، کشت این گیاه را در سال 2001 ممنوع اعلام کرد، داده های این سال یک رکورد را نشان می‌ دهند چرا که تنها 8 هزار هکتار از مزارع به کشت پرداختند .

نشریه اسپانیایی نوشت : اما پس از حمله نظامی آمریکا، عقیده طالبان تغییر کرد و اکنون آنها حتی مالیات کشت آن را می‌ گیرند به طوری که در حال حاضر، این امر به یکی‌ از بزرگترین منابع تامین مالی‌ این گروه تبدیل گشته است .

روزنامه لا وانگواردیا یادآورشد:آمریکا پس از حملات 11 سپتامبر 2001، که از افغانستان و از سوی «بن لادن» رهبر القاعده سازماندهی شد، علیه طالبان جنگ اعلام کرد . اما قبل از آن در طول دولت «جیمی کارتر» و پس از آن در دوران دولت «رونالد ریگان» ، واشنگتن اجازه داد که مزایای مواد مخدر به تامین مالی‌ مجاهدین که در آن زمان علیه ارتش شوروی در جنگ افغانستان بین سالهای 1978 تا 1992 نبرد می‌ کردند، کمک کند .

رسانه اسپانیایی افزود: کشت، تبدیل و توزیع در حال حاضر غیرقانونی است اما در عمل، تخمین زده می‌ شود که 590 هزار نفر هر روزه در کسب و کار تریاک کار می‌ کنند، تا جایی که تعداد کارگرانی که در این قشر کار می‌ کنند ، سه برابر تعداد نیروهای دفاعی و امنیت ملی‌ افغانستان است .

گزارش سالانه بازرس کل ویژه برای بازسازی افغانستان تخمین می‌ زند که تریاک بین 20 تا 32 درصد تولیدات ناخالص داخلی‌ افغانستان را تشکیل می‌ دهد .

به نوشته لا وانگواردیا، نبود امنیت، فقر موجود در منطقه، فساد و گروه های تروریستی، موانع اصلی‌ برای ریشه کن کردن کاسبی تریاک به شمار می رود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید