در نشست شورای امنیت صورت گرفت؛

هشدار آمریکا به ایران و روسیه درباره ادلب

کدخبر: ۲۳۷۳۳۹
اقتصادنیوز؛ نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل در نشست شورای امنیت به ایران و روسیه درباره حمله به ادلب سوریه هشدار داد.
هشدار آمریکا به ایران و روسیه درباره ادلب

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا؛ نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل در جلسه اضطراری شورای امنیت گفت که اگر اسد (رئیس جمهور سوریه)، روسیه و ایران ادامه دهند، پیامدها (در ادلب) وحشتناک خواهد بود. روسیه و ایران قدرت جلوگیری از این فاجعه را دارند.

هیلی افزود: جایگزین حمله، راه حل سیاسی بر اساس قطعنامه ۲۲۴۵ شورای امنیت است. وی اضافه کرد، مسکو باید دست از حمایت از اسد بر دارد تا در جهان منزوی نشود.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل روز جمعه در یک نشست اضطراری درباره حمله‌ای به تبادل نظر پرداختند که گفته می‌شود ممکن است توسط دولت سوریه در استان ادلب انجام شود.

نماینده آمریکا در سازمان ملل مدعی: اسد و حامیان؛ روسیه و ایران، برنامه خاصی برای حمله پیش رو تهیه دیده‌اند. ابتدا مناطق غیرنظامی را محاصره کرده و سپس می‌گویند که ساکنان این مناطق همه تروریست هستند. ما از روسیه مصرانه می‌خواهیم به گزینه‌های پیش رو به دقت نگاه کند، مانع از حمله به ادلب شود، با ما، سازمان ملل و جامعه جهانی همکاری کند تا به صلح پایدار برای سوریه دست یابیم.

بشار جعفری نماینده سوریه در سازمان ملل در شورای امنیت گفت که وضعیت در ادلب به این دلیل که کشورهای حامی تروریسم تفاوتی میان تروریست‌ها و مخالفان مسلح قائل نمی‌شوند، این گونه است، درحالیه دولت سوریه به گروه‌های مخالف مدت‌هاست اجازه داده که بخشی از روند آشتی باشند و خود را از تروریست‌ها جدا کنند.

وی ادامه داد: اما اگر گروه‌های تروریستی سلاح‌های خود را زمین نگذارند و خاک سوریه را ترک نکنند، دولت سوریه آماده (واکنش) است.

بنابر این گزارش، استان ادلب در کنترل نیروهای مسلح مخالف بشار اسد که ترکیه از آنها حمایت می‌کند، قرار دارد. تخمین زده می شود حدود ۱۰ هزار نیرو نیز در آن هستند. در این میان، ترکیه نیز نیروهایش را در این استان و در مرز خود با سوریه مستقر کرده است.

روز گذشته در تهران نشستی سه جانبه با حضور روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه برای بررسی وضعیت سوریه برگزار شد که در پایان، این کشورها در یک بیانیه مشترک تاکید کردند که منازعه سوریه هیچ راه‌حل نظامی نمی‌تواند داشته باشد و تنها از راه طریق یک فرایند سیاسی مذاکراتی می‌توان به آن پایان داد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید