۵ تاثیر عمده قیمت دلار بر فوتبال ایران

کدخبر: ۲۳۷۴۲۰
اقتصاد نیوز: چند برابر شدن قیمت دلار در چند ماه اخیر، وضعیت بازار را آشفته کرده است. حالا هر صنف از زاویه خود به این ماجرا نگاه می‌کند.
۵ تاثیر عمده قیمت دلار بر فوتبال ایران

به گزارش وبسایت نود، از نگاه فوتبالی هم این ماجرا حسابی به ضرر لیگ و تیم ملی تمام خواهد شد. با این قیمت دلار، حفظ همین خارجی‌هایی که در فوتبال ایران هستند مانند وینفرد شفر، برانکو و کارلوس کی‌روش هم کار ساده‌ای نخواهد بود و شاید آن‌ها هم مانند مامه تیام قید ادامه حضور در ایران را بزنند. به هر حال کف انتظارات آن‌ها، فراتر از سقف قراردادها خواهد بود. همچنین برای بازیکنان داخلی هم صرف می‌کند که با پیشنهادی پایین ولی با قراردادی به قیمت دلار، ایران را ترک کنند. 

۱- حفظ کی‌روش، برانکو و شفر

در چند سال اخیر این مربیان خارجی بودند که فوتبال ایران را متحول کردند. از کارلوس کی‌روشی که سال‌هاست ایران را بر بام فوتبال آسیا نگه‌داشته و مثل آب خوردن به جام جهانی می‌برد تا برانکویی که پرسپولیس رویایی‌اش را ساخته و در پایان سه فصل اخیر هیچ تیمی بیشتر از تیم او امتیاز نگرفته است. حتی آخرین تحول را شفر داد که شخصیت و احترام را به استقلال برگرداند و این تیم را از بحران خارج کرد. ولی با این قیمت دلار، حفظ این مربیان خوب خارجی دشوار شده است. افتخاری مدیرعامل اولِ فصل استقلال گفته بود که قرارداد شفر یک میلیون دلار است. با قیمت فعلی دلار، یعنی مدیران استقلال باید در این فصل نزدیک به ۱۴ میلیارد تومان فقط برای مربی‌شان کنار بگذارند!

۲- وسوسه نشدن ایرانی‌ها با این دلار!

حالا نگه داشتن بازیکنان داخلی هم سخت شده است. پیشنهادات مالی چند صدهزار دلاری برای باشگاه‌های خارجی رقم زیادی نیست. ولی همین هم می‌تواند بازیکنان ایرانی را وسوسه کند. بازیکنی مانند صادق محرمی فقط ۱۰۰هزار دلار هم بگیرد، با این قیمت دلار یعنی فصلی حدود یک‌ونیم میلیارد تومان درآمد داشته است. و روی میز بازیکنان متوسط رو به بالای ایرانی از این قبیل بسته‌های پیشنهاد پر است. و احتمالا کمترین پیشنهادات مالی را به نجومی‌ترین قیمت‌های مدیران ایرانی ترجیح خواهند داد. حتی در همین فصل هم شنیده شده که دلیل عمده عدم توافق چند ستاره لیگ برتری با استقلال و پرسپولیس، این بود که می‌خواستند قرارداشان را به دلار ببندند.

۳-سنگین‌تر شدن بدهی‌ به خارجی‌ها

در پرونده مالی استقلال، پرسپولیس و خیلی از تیم‌های دیگر لیگ، بدهی‌های سنگین به بازیکنان و مربی‌های خارجی مشاهده می‌شود. با توجه به اینکه قرارداد همه آن‌ها به دلار بسته شده بود، حالا این بدهی‌ها چندین و چند برابر هم شده است. در این بین پرسپولیسی‌ها باید خیلی خوشحال باشند که بدهی ژوزه را تسویه کردند، وگرنه شاید قیمت این مربی با قیمت کل دارایی‌های باشگاه برابری می‌کرد!

۴- تیام‌ها می‌روند!

با این قیمت دلار، مدیران باشگاه‌ها کار سختی برای برآورده کردن حداقل‌ خواسته‌های بازیکنان خارجی دارند. به عنوان نمونه تازه‌ترین مصاحبه تیام بعد از جدایی از استقلال را مرور می‌کنیم: «تنها واقعیتی که می‌توانم بگویم این بود من هیچ شرط غیر معقولانه‌ای برای استقلالی‌ها نداشتم». احتمالا حق با تیام هست و خواسته غیرمعقولی نداشت. ولی قیمت او برای باشگاه استقلال انقدر نجومی شده بود که توان حفظ او را نداشتند و به الحاجی گرو رضایت دادند. یعنی از این به بعد بازیکنان خوب خارجی کمتری وارد فوتبال ایران خواهند شد.

۵- سفر به خارج، ممنوع!

دقیقا نیمی از تیم‌های لیگ برتر، فصل گذشته اردوی اول فصل‌شان را در خارج از کشور برگزار کردند. فصل قبل تیم‌هایی مانند سیاه‌جامگان، پدیده و پارس‌جنوبی هم در خارج از ایران اردو زدند. ولی در این فصل هزینه‌های سفر به خارج از کشور به قدری زیاد شد که تعداد تیم‌هایی که اول فصل به خارج رفتند، نصف شد. در این فصل فقط استقلال، پرسپولیس، سپاهان و تراکتور توان برپایی اردو در خارج از ایران را داشتند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید