بررسی تاثیر بازیکنان خارجی در این فصل فوتبال ایران / برتری استقلال

کدخبر: ۲۱۱۶۹۵
نامه:حضور بازیکنان خارجی ناکارآمد و بی‌کیفیت در تیم‎‌های ایرانی به یک عادت تبدیل شده بود و به ندرت شاهد جذب بازیکنان خوب خارجی بودیم. این روند اما رفته‌رفته تغییر کرد به طوری که در فصل اخیر شاهد حضور بازیکنان خارجی باکیفیتی در تیم‌های مختلف بودیم.
بررسی تاثیر بازیکنان خارجی در این فصل فوتبال ایران /  برتری استقلال

با توجه به مشکلات ارزی احتمالا در فصل بعدی تیم‌های لیگ برتری کمتر از گذشته بازیکن خارجی جذب می‌کنند و احتمال می‌رود اکثر نفرات فعلی حفظ شوند.

با بررسی عملکرد خارجی‌های در تیم‌های داخلی در می بایم که استقلال تهران و نفت آبادان بیش از سایر تیم‌ها از حضور خارجی‌ها بهره برده‌اند ضمن اینکه برخی تیم‌های لیگ برتری در فصل هفدهم حتی یک بازیکن خارجی نیز نداشتند.

پرسپولیس، ناامیدکننده مثل منشا، امیدوارکننده مثل رسن

 

1
1

پرسپولیس در فصلی که گذشت از سه بازیکن خارجی استفاده کرد؛ بوژیدار رادوشوویچ دروازه‌بان اهل کرواسی، گادوین منشا مهاجم نیجریه‌ای و بشار رسن هافبک جوان عراقی. گلر کروات همانند فصل گذشته بازی‌های زیادی انجام نداد و نیمکت‌نشین بیرانوند بود. او نشان داده که به عنوان یک گلر ذخیره گزینه خوبی است. 

منشا بعد از یک فصل درخشان در پیکان به پرسپولیس پیوست و خیلی‌ها منتظر درخشش او و حتی آقای گلی با لباس قرمز بودند اما مهاجم نیجریه‌ای نتوانست انتظارات را برآورده کند و با وجود جدایی طارمی و عدم جذب مهاجم جدید رفته‌رفته به یک نیمکت‌نشین نیز تبدیل شد.  رسن عراقی اما خیلی زود توانست قابلیت‌های خود را نشان دهد و اگرچه زیاد به او بازی نرسید اما نشان داد که بازیکن باکیفیتی است و برانکو می‌تواند در فصل هجدهم بیشتر از او استفاده کند.

استقلال تهران؛ جباروف ستاره لیگ، تیام مدعی لیگ بعدی

2

2

آبی‌های پایتخت از هر 4 سهمیه خارجی خود در لیگ هفدهم استفاده کردند؛ سرور جباروف ازبکستانی، پادووانی برزیلی، مامه تیام سنگالی و بویان اهل مقدونیه. 

در حالی که جباروف در اوایل فصل بازیکن فیکس تیم منصوریان نبود اما با حضور شفر تبدیل به مهره اصلی در مرکز میدان شد و نشان داد که چرا دو بار مرد سال آسیا شده است. جباروف به قدری خوب کار کرد که در نبودش استقلال مشکل داشت. به گواه کارشناسان او بهترین خارجی فصل هفدهم بود.  اما پادووانی که پا به سن گذاشته نتوانست روزهای خوبی را در استقلال سپری کند. او ابتدا نیمکت‌نشین شد و بعد با یک مصدومیت بسیار سنگین روبرو و جراحی شد. او احتمالا باید فوتبال را کنار بگذارد.

تیام که سابقه حضور در سری آ و عضویت در یوونتوس را دارد به استقلال آمد و همانطور که کارنامه‌اش نشان می‌دهد از کیفیت بالایی برخوردار است. او در مدت زمانی نسبتا کم توانست گل‌های زیادی برای استقلال در لیگ‌های مختلف داخلی و آسیایی به ثمر برساند. خیلی‌ها از حالا او ستاره لیگ بعدی می دانند.

بویان اما در بازی‌هایی که به میدان رفت نشان داد یک هافبک کاملا معمولی و حتی ضعیف است و چندان مهره کارآمدی برای استقلال به حساب نمی‌آید. او فصل بعد هم باید روی نیمکت بنشیند.

ذوب‌آهن؛ پاسخ خوب کی‌روش به منتقدین

3

3

‌ذوب‌آهن اصفهان که توانست با مقام نایب قهرمانی لیگ برتر برسد در این فصل چهار بازیکن خارجی داشت؛ ربیع عطایا و علی حمام از لبنان، جورجی گولسیانی از گرجستان و کی‌روش استنلی از برزیل. عطایا و حمام نشان دادند که بازیکنان متوسطی هستند ضمن اینکه حمام نیم‌فصل جدا شد و به کشورش برگشت. 

مدافع گرجستانی و مهاجم برزیلی نیز چندان خرید قابل توجهی نشان ندادند و بیشتر به صورت نصف و نیمه برای ذوب‌آهن بازی کردند و باعث شد انتقادهای زیادی به خریدهای قلعه‌نویی شود اما رفته‌رفته در ترکیب تیم اصفهانی جای گرفتند و خودی نشان دادند خصوصا کی‌روش که توانست با گلزنی‌های متوالی جایگاهش در ترکیب را تثبیت کند. او با 9 گل زده دومین گلزن خارجی لیگ لقب گرفت تا پاسخ خوبی به منتقدانش بدهد.

نفت آبادان، درخشش برزیلی‌ها در برزیل ایران

4

4

صنعت نفت آبادان که به برزیل ایران معروف است در این فصل سه برزیلی به نام‌های لوسیانو پریرا، مگنو باتیستا و آگوستو سزار داشت که عملکرد بسیار خوبی در ترکیب این تیم داشتند. پریرا  با ۱۲‌گل بهترین گلزن خارجی لیگ برتر لقب گرفت. سزار هم با 6 گل و سه پاس گل جزو بهترین‌های تیمش بود و باتیستا نیز باثبات‌ترین بازیکنان تیم کمالوند لقب گرفت.

به این سه بازیکن باید جاسم کرار ستاره عراقی را نیز اضافه کرد که با وجود افزایش سن، همچنان یکی از باکیفیت‌ترین بازیکنان شاغل در لیگ ایران بود و 7 گل و 4 پاس گل نیز ثبت کرد. جالب است بدانید از 36 گلی که نفت در لیگ برتر به ثمر رساند، 27 گل سهم خارجی‌‎های این تیم بود که نشان می‌دهد نماینده آبادان بیش از هر تیم دیگری از بازیکنان خارجی سود کرده است.

سپاهان؛ رکورد اصفهانی‌ها در خرید خارجی

5

5

 

سپاهان اصفهان در فصل هفدهم بیش از هر تیمی بازیکن خارجی خرید و البته هیچ سودی هم از این همه خرید نکرد. اصفهانی‌ها شش بازیکن جذب کردند که دو گزینه در نیم‌فصل جدا شدند. لی اولیویرا، رافائل، رودریگرز از برزیل، مروان حسین مهاجم عراقی، ابراهیم عالمه گلر اهل سوریه، ادون حسنی‌ از آلبانی نفراتی بودند که با سپاهان قرارداد بستند ضمن اینکه برزیلی‌ها در نیم فصل جدا شدند.

سپاهان که در گذشته بازیکنان خارجی خوبی مثل عماد رضا، ابوالهیل، ابراهمی توره و ... داشت در فصول اخیر بازیکنانی جذب کرده که کیفیت بالایی نداشتند و در این فصل نیز با وجود رکوردزنی در جذب بازیکن خارجی هیچ بهره‌ای از آنها نبرد و هیچکدام به اندازه بازیکنان داخلی نیز تاثیرگذار نبودند و در ناکامی محض سپاهان نیز کاملا نقش داشتند.

سایر تیم‌ها؛ بازگشت ده‌خسوس به روزهای خوب

6

6

گسترش ‌‌فولاد تبریز در لیگ هفدهم از سه بازیکن خارجی به نام های فرناندو‌ د‌ه‌خسوس برزیلی،‌ کاخابر‌ کاکاشویلی گرجستانی و دراگان ژارکوویچ صربستانی استفاده کرد که کاکاشویلی قبل از پایان فصل جدا شد. در این بین ده‌خسوس که با افت مواجه شده بود توانست رفته‌رفته به روزهای خوب برگردد و یکی از بازیکنان ارزشمند لیگ لقب بگیرد.

پیکان تهران که تجربه خوبی از حضور منشای نیجریه ای داشت در این فصل نیز سراغ سه گزینه آفریقایی رفت؛ ارفانگ دافه از سنگال، ازکیل باسی و کنت انگ ووک از نیجریه. هیچکدام مثل منشا خیره‌کننده ظاهر نشدند اما دافه نشان داد که بازیکن خوبی است.

استقلال خوزستان که سابقه قهرمانی در لیگ ایران را دارد در این فصل موسی کولیبالی مدافع اهل مالی، مارینی جونیور ارمنستانی و تاوادزه گرجستان را در ترکیب داشت که با کمک آنها توانست در لیگ ماندگار شود.

پارس جنوبی که در نیم‌فصل اول مدت‌ها صدرنشین لیگ بود دو بازیکن خارجی به نام‌های مایکل اومانیای کاستاریکایی و آلویس نانگ کامرونی داشت که هر دو در اواسط راه از این تیم جدا شدند و جالب اینکه بعد از رفتن‌شان پارس هم با افت مواجه شد!

مشکی‌پوشان مشهد لیگ را با گوران یرکویچ گلزن صرب و چولاک دورگه شروع کرد اما هر دو قراردادشان را فسخ کردند و تیم مشهدی هم در نهایت سقوط کرد! ساباندز گرجستانی هم نیم‌فصل به این تیم اضافه شد اما او نیز بازی‌های زیادی انجام نداد.

تراکتورسازی تبریز در فصل هفدهم یک گلر برزیلی به نام ژوردی مانوئل آلمیدا‌ جذب کرد که به خاطر ضعف شدید گلر ایرانی توانست شماره یک تیم تبریزی شود. آلمیدا اگرچه نتوانست در حد و اندازه‌های گلرهای برزیلی دیگر که در سال‌های اخیر در فوتبال ایران بودند ظاهر شود اما امیدوارکننده ظاهر شد و کادر فنی تراکتور از او رضایت داشتند.

سپیدرود رشت تلاش کرد در فصل هفدهم از بازیکن خارجی استفاده کند. در زمان حضور امیدروانخواه روی نیمکت سپیدرود گابادوا گرجستانی مورد تایید قرار نگرفت و به کشورش بازگشت. ایشخانیان ارمنستانی که آزمایش‌های پزشکی را هم پشت سر گذاشته بود برای تسویه‌حساب به ارمنستان رفت اما با وجود پیشنهادهای بهتر مجددا به ایران سفر نکرد. در دوره کریمی نیز زوران صربستانی در تمرینات حاضر شد اما مورد تایید قرار نگرفت.

سایپا هم دو خارجی به نام نانگ و سارفو جذب کرد که چندان در تیم دایی مورد استفاده قرار نگرفتند. فولاد خوزستان و نفت تهران نیز در این فصل بازیکن خارجی نداشتند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید