درگیری لفظی العبادی و استاندار بصره/ انتقاد نخست‌وزیر عراق از نشست پارلمان

کدخبر: ۲۳۷۴۸۶
اقتصادنیوز: نخست وزیر عراق ضمن ابراز تاسف از اینکه از جلسه روز شنبه پارلمان "برای هدفی غیر از هدف اولیه، استفاده شده"، گفت، به شکلی آشکار از این جلسه به عنوان فرصتی برای براندازی استفاده شده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، شبکه تلویزیونی سومریه نیوز نوشت، حیدر العبادی، نخست وزیر عراق طی بیانیه‌ای اظهار داشت: با وجود اینکه واقعیات و آمار را توضیح دادیم و با وجود ارائه برنامه‌های کابینه به پارلمان اما از جلسه پارلمان در راستای هدفی متفاوت از آنچه برای آن تشکیل شده بود یعنی بررسی مشکل بصره و خدمات و اقدامات دولت و نیز دستیابی به راه‌حل‌هایی برای این بحران با توجه به درخواست مقتدی صدر استفاده شد و ما از این امر به شدت متاسفیم.

العبادی افزود: به شکلی آشکار از این جلسه به عنوان فرصتی برای براندازی دولت و ایجاد شرایط جدیدی برای ائتلاف‌هایی استفاده شده که براساس آنها دولت آتی تشکیل می‌شود.

نخست وزیر عراق گفت: این اقدام برخلاف درخواست‌های ما از همه طرف‌ها برای دور نگه داشتن مشکل خدمات رسانی به ساکنان بصره از اوضاع سیاسی انجام شد.

جلسه پارلمان عراق روز شنبه به شکلی ویژه به بررسی شرایط استان بصره اختصاص داشت.

در این جلسه علاوه بر العبادی، قاسم الاعرجی، وزیر کشور، عرفان الحیالی، وزیر دفاع و وزرای منابع آب، بازسازی، بهداشت و استاندار بصره حضور داشتند.

در این جلسه درگیری لفظی نیز میان العبادی و استاندار بصره شکل گرفت.

این درگیری لفظی پس از آن آغاز شد که العیدانی، استاندار بصره به انتقاد از چهره‌های سیاسی عراق پرداخت و گفت: صحبت‌های سیاسیون به دور از واقع بوده و بصره در حال حاضر در آتش می‌سوزد.

استاندار بصره در ادامه یک مسئول امنیتی در این استان را به فساد متهم کرد که پس از این امر العبادی وارد صحبت‌های او شده و خشمگینانه گفت، تو رئیس کمیته امنیتی استان هستی چرا اقدامی انجام نداده‌ای که العیدانی تقصیر را به گردن آن مسئول امنیتی انداخت.

العیدانی افزود: تصمیماتی که العبادی در جلسه پارلمان برای حمایت از بصره از آنها صحبت می‌کند دو ماه قبل نیز گفته شد اما هیچ کدام از آنها اجرایی نشد و دولت اقدامی در راستای بهبود شرایط استان بصره انجام نمی‌دهد.

نخست وزیر عراق در ادامه به شدت از العیدانی انتقاد کرده و به مخالفت او در اجرای دستورش مبنی بر ماندن در بصره در دوره بحران اشاره کرد و گفت: تو استاندار بصره هستی از تو خواستم در بصره بمانی که العیدانی پاسخ داد بنا بر درخواست یک رهبر عراقی که جایگاه بالایی در محافل سیاسی عراق دارد یعنی آقای مقتدی صدر بصره را ترک کردم، اگر او از تو دعوت کند تو نیز می‌روی که در این زمان العبادی بار دیگر بر لزوم حضور العیدانی در بصره تاکید کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید