ولایتی: با پوتین توافق شد که بخشی از مبادلات با روبل و ریال انجام شود

کدخبر: ۲۳۷۷۸۱
اقتصادنیوز؛ علی اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری گفت: با صحبتی که با آقای پوتین شد توافق شد که بخشی از مبادلات به جای یورو و دلار از روبل و ریال استفاده شود.
ولایتی: با پوتین توافق شد که بخشی از مبادلات با روبل و ریال انجام شود

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا؛ علی اکبر ولایتی در مراسم رونمایی از تمبر و سکه یادبود نودهمین سالروز تاسیس بانک ملی ایران گفت: این بانک بانک ملت است و نتیجه مبارزات مردم ایران در دوران مشروطه است و به همین دلیل از خصوصی سازی استثناء شده‌ است.

وی افزود: برای اولین بار در کتاب مذهبی ایران یعنی اوستا عنوان پول و سکه آمده است و در زمان کوروش سکه لیریک ضرب شد که در همه جای ایران رایج بود.

وی ادامه داد: بانک شاهنشاهی که برای اولین بار توسط انگلیسی‌ها تاسیس شد و پس از آن روس‌ها و عثمانی‌ها نیز بانک‌هایی را ایجاد کردند مردم ایران تصمیم گرفتند بانکی را تاسیس کنند و در سال 1309 و پس از تاسیس بانک ملی چاپ اسکناس به این بانک سپرده شد.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل در مورد بنگاه‌داری بانک‌ها گفت: توقع نظام این است که بانک‌ها بنگاه‌داری را رها و به وظایف خود عمل کنند ما شاهد این هستیم که در کشورهای خارج وام‌های 2 یا 3 درصدی اعطا می‌کنند و این ربا نیست بلکه کارمزدی است که در قبال آن دریافت می‌شود در حالی که در کشور ما این به عنوان کاسبی شده است و اصلا قابل دفاع نیست و امیدواریم بانک‌ها بنگاه‌ها را به مردم واگذار کنند.

وی با ابراز امیدواری از اینکه با کاهش نرخ بهره، نقدینگی به تولید هدایت شود، یادآور شد: دریافت 2 یا 3 درصد بهره ربا محسوب نمی‌شود ربایی که در اسلام حرام شمرده شده است.با تحولاتی که در بانک‌ مرکزی و ملی صورت گرفته امیدواریم اتفاقات خوب صورت بگیرد.

وی در مورد حذف دلار از مبادلات بین المللی گفت: با صحبتی که با آقای پوتین شد توافق شد که بخشی از مبادلات به جای یورو و دلار از روبل و ریال استفاده شود و در نشست اخیر هم این موضوع مصوب شد و آقای همتی نیز اعلام کردند که برای پیگیری این تصمیم به مسکو سفر خواهند کرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر چین و هند بخشی از مبادلات خود را به پول‌های ملی انجام می‌دهند حتی 60 درصد مبادلات کشورهای بریکس با پول ملی است اینکه دلار پول بین المللی باشد توطئه آرامکوی عربستان و آمریکا است و انشاالله با استفاده از پول ملی در مبادلات بین المللی این توطئه اقتصادی برطرف شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید