خیز بوریس جانسون برای تصاحب کرسی ترزا می

کدخبر: ۲۳۷۹۵۰
اقتصادنیوز: درحالی‌ که اعتراض‌های داخلی به طرح «ترزا می» برای خروج از اتحادیه اروپا، شکاف عمیقی را در حزب محافظه‌کار ایجاد کرده است، وزیر خارجه اسبق انگلیس که از محبوبیت نسبتاً بالایی در میان هم‌حزبی‌های خود برخوردار است، برای تصدی نخست‌وزیری خیز برداشته است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، «بوریس جانسون» که تیرماه گذشته از مقام خود کناره‌گیری کرد، در تازه‌ترین یادداشت خود در نشریه «دیلی تلگراف» پیشنهاد کرده است که انگلیس بایستی نظام مالیاتی مشابهی را مانند آمریکا به اجرا گذاشته تا اقتصاد کشور شکوفا شود.

وی مدعی شد که نظام مالیاتی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا سبب رشد اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری در این کشور شده است. 

به عقیده جانسون مالیات‌ها در انگلیس باید تا حد زیادی کاهش پیداکرده تا به ‌اصطلاح او، اقتصاد کشور 'تکان بخورد'.

وی عنوان کرد که انگلیس در قیاس با سایر کشورهای اروپایی از نظام مالیاتی سخت‌گیرانه‌ای برخوردار است و این امر به لحاظ روانی بر اقتصاد کشور تأثیر منفی گذاشته است.

اوضاع اقتصادی انگلیس در آستانه خروج از اتحادیه اروپا شرایط دشواری را طی می‌کند. در واقع از ابتدای سال جاری میلادی تعداد زیادی از شرکت‌های انگلیسی دست به کاهش شعبه‌های خود زده و یا کسب‌وکارشان را به‌طور کامل تعطیل کرده‌اند.

«مارک کارنی» رئیس بانک مرکزی انگلیس گفته است که رأی مردم این کشور به خروج از اتحادیه اروپا 40 میلیارد پوند به اقتصاد کشور زیان وارد کرده است. ضمن آنکه انگلیس بایستی نزدیک به 39 میلیارد پوند بابت تسویه‌حساب برگزیت به اتحادیه اروپا پرداخت کند. 

تازه‌ترین گزارش صندوق بین‌المللی پول (IMF) پیش‌بینی کرده است که عملکرد اقتصادی انگلیس به دلیل خروج از اتحادیه اروپا در دو سال آینده نسبت به دیگر کشورهای عمده اروپایی ضعیف‌تر خواهد بود. فعالان اقتصادی در انگلیس نیز به دلیل ابهامات ناشی از خروج این کشور از اتحادیه اروپا، دست به انجام معاملات سنگین و یا سرمایه‌گذاری نمی‌زنند. 

نخست‌وزیر انگلیس تیرماه گذشته برای کاهش فشارها بر بازار اقتصاد ، طرح دولت برای خروج از اتحادیه اروپا و آینده همکاری‌های تجاری میان دو طرف را رونمایی کرد. بر اساس طرح یادشده موسوم به چکرز، انگلیس قرار است در دوره پسا برگزیت به تمام مقررات تجاری این اتحادیه درباره کالا پایبند بماند، تدابیر ویژه‌ای برای تسهیل عبور و مرور در نظر بگیرد و همچنان به عضویت در سازمان‌های مهم اروپایی ادامه دهد.

بااین‌حال جانسون که از طرفداران خروج سخت انگلیس از اتحادیه اروپا به شمار می‌رود دیروز طی یادداشتی تند در نشریه 'ساندی میل' طرح نخست‌وزیر را به جلیقه‌ای بمبی تشبیه کرد که دور کشور بسته‌شده و شاسی آن به اتحادیه اروپا سپرده است.

سخنگوی نخست‌وزیر انگلیس ضمن انتقاد از ادبیات جانسون عنوان کرد که قصد ندارد تا با اظهارنظر دراین‌باره، به یادداشت جانسون اکسیژن تزریق کند.

او گفت که طرح چکرز تغییری نخواهد کرد و جایگزینی برای آن وجود ندارد. بااین‌حال 80 تن از هم‌حزبی‌های نخست‌وزیر قصد دارند تا مخالفت خود با طرح یادشده را در پارلمان اعلام کنند. 

«استیو بیکر» معاون پیشین وزیر برگزیت که هم‌زمان با جانسون از مقام خود استعفا کرد می‌گوید چنانچه نخست‌وزیر بر اجرای طرح خود اصرار کند، یکپارچگی در داخل حزب از بین می‌رود. 

به گفته او، نظرسنجی‌های درون‌حزبی نشان می‌دهد که دوسوم محافظه‌کاران با طرح چکرز مخالفند.

از سویی، تازه‌ترین نظرسنجی صورت گرفته از سوی خانه محافظه‌کاران (تارنمای متعلق به اعضاء حزب محافظه کار) نشان می‌دهد که جانسون مهم‌ترین گزینه برای جانشینی نخست‌وزیری به شمار می‌رود. بر اساس این نظرسنجی، او با اختلاف 10 درصد نسبت به نزدیک‌ترین رقیبش یعنی ساجد جاوید وزیر کشور انگلیس، پیشتازی می‌کند.

برخی منابع انگلیسی می‌گویند که آرای لازم در داخل حزب محافظه‌کار برای به چالش کشیدن رهبری «ترزا می» جمع‌آوری‌شده است. بر اساس رویه سیاسی 48 نماینده باید درخواست برگزاری انتخابات درون‌حزبی را مطرح کنند تا انتخابات درون‌حزبی برگزار شود. 

یک نماینده حزب محافظه‌کار در گفت‌وگو با نشریه اکسپرس گفته است که نخست‌وزیر عملاً دو ماه فرصت دارد تا درباره نحوه مدیریت کشور برای خروج از اتحادیه اروپا تجدیدنظر کند در غیر این صورت از مقامش برکنار خواهد شد. 

«استورات جکسون» تصریح کرد: «می» باید طرح چکرز را کنار بگذارد و اذعان کند که این راهبرد عملی نیست. اگر بخواهد روی آن پافشاری کند، قدرت خود را از دست خواهد داد.

ناظران بر این باورند که جانسون از شکاف به وجود آمده در داخل حزب محافظه کار برای رسیدن به قدرت بهره خواهد برد. 

«جان کریگ» تحلیل‌گر مسائل سیاسی اسکای نیوز دراین‌باره می‌گوید: جانسون به شوک ایجاد کردن علاقه دارد. بنابراین بایستی شوک‌های بیشتری را در قالب یادداشت‌هایی که از او در روزنامه منتشر می‌شود و مناقشاتی که در پی آن در داخل حزب محافظه کار به وجود خواهد آمد، برای رسیدن او به مقام نخست‌وزیری انتظار داشت.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید