شریعتمداری: مواد اولیه تولید از پرداخت مابه التفاوت ارز معاف هستند

کدخبر: ۲۳۸۴۶۵
اقتصادنیوز: وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: مطابق بخشنامه جدید دولت، مواد اولیه تولید و قطعات یدکی از پرداخت ما به التفاوت ارز معاف هستند.

گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، محمد شریعتمداری پنجشنبه شب در نشستی با مجمع نمایندگان گیلان که در استانداری برگزار شد، با اشاره به الزام شرکت های واردکننده به پرداخت مابه التفاوت ارز چهار هزار و 200 تومانی با سقف هفت هزار تومان افزود: اگر این مابه التفاوت پرداخت نشود، رانت خواری ایجاد می شود زیرا با ارز چهار هزار 200 تومانی کالا وارد شده و به قیمت بالاتر فروخته می شود با این حال؛ مطابق بخشنامه جدید دولت، مواد اولیه تولید و قطعات یدکی از پرداخت ما به التفاوت ارز معاف هستند.

وی همچنین بر ضرورت اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده تاکید کرد و گفت: هم اکنون این امر فشار زیادی به تولید کنندگان وارد کرده در صورتیکه مالیات بر ارزش افزوده، باید از مصرف کننده نهایی دریافت شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: پیشنهاد می کنم برای کوتاه مدت دستکم مالیات بر ارزش افزوده در برخی حوزه های تولید حذف شود.

وی تصمیم دولت برای آزاد کردن نرخ ارز را واکنشی به سوداگری های ایجاد شده دانست و گفت: بسیاری از تقاضاهای ارز چهار هزار و 200 تومانی غیر واقعی بود.

شریعتمداری به وضعیت حوزه پتروشیمی و بازار نیز اشاره کرد و گفت: برای حمایت از این صنایع ارز نیمایی در نظر گرفته شده است.

وی در ادامه سخنانش؛ با تاکید بر لزوم حفظ وحدت بین قوای سه گانه و همه مسئولان کشور برای پیشبرد امور اظهار داشت: سال گذشته شش هزار واحد صنعتی در کشور به بهره برداری رسید که گیلان سهم قابل توجهی از این تعداد داشت.

وی با بیان اینکه هم اکنون قریب به 52 هزار واحد صنعتی کوچک و بزرگ در سراسر کشور در حال تاسیس است، افزود: در گیلان نیز یک هزار و 700 واحد صنعتی در حال طی کردن مراحل تاسیس هستند.

شریعتمداری با تصریح اینکه بالغ بر 400 واحد صنعتی در گیلان بالای 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارند، عنوان داشت: با همه مشکلات موجود، در زمینه احداث واحدهای صنعت روند رو به رشدی را طی می کنیم.

وی ادامه داد: با وجود تلاش هایی که طی 40 سال گذشته صورت گرفت، نتوانستیم آنطور که باید از بخش تولید حمایت کرده و جلوی فعالیت های سوداگرانه را بگیریم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: مصوبات کارشناسی مجلس و اجرای صحیح آن از سوی دولت در بهبود وضع تولید بسیار اثرگذار خواهد بود.

وی به صدور 177 مورد جواز تاسیس صنعتی در گیلان از ابتدای سال تاکنون اشاره و تصریح کرد: استقبال از فعالیت های صنعتی در حال افزایش است و باید از این فرصت بهره گرفت.

شریعتمداری بیان داشت: طی سال 96، 188 پروژه صنعتی در گیلان به بهره برداری رسید و در پنج ماه نخست سال جاری نیز، 70 واحد صنعتی در گیلان افتتاح شد.

وی ترویج ناامیدی در جامعه را توطئه بزرگ دشمن دانست و افزود: در حالیکه بزرگترین قدرت های دنیا از جمله آمریکا می خواهند ایران را منزوی کنند، سال گذشته اتفاقی رخ داد که به انزوای آمریکا منجر شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت فشارهای ناشی از عهد شکنی آمریکا در برجام را به گلوله ای برفی تشبیه کرد و گفت: با هوشیاری و همکاری نباید اجازه دهیم این گلوله به بهمن تبدیل شود.

وی به فشار و تحریم دشمن بر صنایع اشتغالزای کشور اشاره و خاطرنشان کرد: خودروسازی، فولاد و پتروشیمی از جمله این صنایع هستند.

شریعتمداری با تصریح اینکه انتظار نداریم انتقادی از عملکرد دولت صورت نگیرد، ادامه داد: چندی پیش در بحرانی ترین زمان، رئیس جمهوری در مجلس حاضر شد و با پاسخ گویی به سوال نمایندگان، دموکراسی را به نمایش گذاشت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت بدون مخالف را فرمایشی خواند و تاکید کرد: همه گروه های مخالف و موافق دولت حق اظهار نظر دارند اما باید اخلاق، خطوط قرمز نظام و منافع ملی را در نظر گرفت.

وی با بیان اینکه به عنوان عضوی از دولت خود را ملزم به پاسخگویی می دانم، افزود: باید تلاش کنیم به نقدینگی سمت و سویی مناسب دهیم.

شریعتمداری به پیش فروش محصولات یکی از خودروسازان در هفته های اخیر اشاره و بیان کرد: در کسری از ثانیه، یک میلیون و 400 هزار نفر تا پای معامله پیش رفتند اما سامانه به آنها اجازه خرید نداد.

وی به موج روانی ایجاد شده در جامعه و گرایش مردم به تبدیل ریال به دلار اشاره کرد و افزود: اگرچه بسیاری در این حوزه قلم زدند، اما مردم را آگاه نکردند که سود آتی آنان با کاهشی که به این ترتیب در ارزش پول ملی ایجاد می شود، حذف می گردد و این کار عاقلانه نیست.

شریعتمداری بر لزوم به روز شدن قوانین مطابق شرایط جدید نیز تاکید کرد و گفت: زمانی که دولت ارز چهار هزار و 200 تومانی را اعلام کرد، همه استقبال کردند گرچه شاید اصلاحاتی نیز مدنظر داشتند.

وی افزود: دولت اعلام کرد هرکس برای واردات کالاهای غیرممنوعه ارز دولتی می خواهد، می تواند دریافت کند و این راهکار بطور موقت جواب داد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تهدید دشمن مبنی بر اینکه از 13 آبان مانع صادرات نفت ایران خواهد شد، خاطرنشان کرد: دولت با تمهید مقدمات لازم تصمیم گرفت ارز دولتی به کالاهای اساسی و ویژه همچون دارو و تجهیزات پزشکی تخصیص یابد.

به گزارش ایرنا وزیر صنعت ، معدن و تجارت شامگاه پنجشنبه از 2 واحد صنعتی گیلان واقع در شهر صنعتی رشت نیز بازدید کرد. افتتاح ساختمان اتاق اصناف لنگرود و نشست با فعالان منتخب حوزه صنعت ، معدن و تجارت و اتاق اصناف استان از برنامه های امروز (جمعه) شریعتمداری است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید