چین و روسیه با رزمایش نظامی مشترک؛ آینه ای مقابل ترامپ قرار دادند

کدخبر: ۲۳۹۳۸۶
اقتصادنیوز: مشارکت چین در بزرگترین رزمایش نظامی روسیه از پایان جنگ سرد تاکنون، پیام هایی روشن و مشترک را روانه غرب ساخت.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ تفسیر و پژوهش های خبری، رزمایش نظامی یک هفته ای «وُستوک 2018» (شرق 2018) دیروز به پایان رسید. بنا بر اعلان رسانه ها، در این نمایش و تمرین نظامی که برخی آن را بزرگترین مانور تاریخ روسیه پس از پایان جنگ سرد می دانند نزدیک به 300 هزار سرباز با بیش از 1000 فروند هواپیما و بالگرد و 36 هزار عراده تانک و خودروی زرهی حضور یافتند. همچنین 80 کشتی جنگی از دو ناوگان روسیه در این رزمایش مشارکت کردند.

تحلیلگران مسائل بین المللی این رزمایش را اعلان آمادگی روسیه برای اقدام مقابل تهدیدهای خارجی ارزیابی می کنند. با توجه به تنش هایی که میان کشورهای غربی و روسیه در موضوع سوریه، اوکراین، انتخابات آمریکا و ترور یک جاسوس روس در انگلیس وجود دارد، اعلان مقامات نظامی مسکو مبنی بر اینکه رزمایش مزبور تنها برای کسب و تقویت آمادگی نظامیان این روسیه جهت جابجایی و استقرار نیروها در مسافت های بسیار زیاد انجام می شود، از همان ابتدا زیر سوال رفت.

نکته دیگر این که رزمایش وستوک 2018 با مشارکت موثر چین و حضور نظامیان این کشور برگزار شد. «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه و «وی فنگ هه» و همتای چینی او با حضور در محل این رزمایش در شرق روسیه از مراحل آن آگاهی یافتند. وزیر دفاع چین بر افزایش عمق و سرعت همکاری ‌های نظامی دو کشور به صورت راهبردی تاکید کرد و شویگو از ادامه برگزاری رزمایش های مشترک دو کشور خبر داد.

در پاسخ به برخی انتقادها در غرب، سخنگوی کرملین بر ضرورت های برگزاری این مانور نظامی تاکید کرد و گفت انجام آن برای مسکو ضروری و لازم بوده است. وی عنوان داشت در دوره ای که شرایط بین المللی به شدت تهاجمی و غیردوستانه است افزایش توان دفاعی ضرورت و برگزاری مانور کاری عقلانی است.

**مشارکت نظامی چین و روسیه

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه همزمان با این رزمایش، کشورش را «صلح طلب» خواند با این حال گروهی از تحلیلگران آزمایش تجهیزات نوین ارتش روسیه در کنار گستردگی این مانور را یک نمایش قدرت به ویژه در حیطه های دریایی قلمداد کردند. مهمتر آنکه این رزمایش در کنار چین برنامه ریزی شد؛ کشوری که به موازات تنش های اقتصادی گسترده با ایالات متحده به شدت در حال توسعه توانایی های نظامی خود است. همین مسائل موجب نگرانی کشورهای غربی شده است.

روزنامه «واشنگتن پست» در تحلیلی چند نکته را در مورد این رزمایش یادآور شد و عنوان داشت: چشم کارشناسان نظامی در سراسر جهان به رزمایش نظامی روسیه دوخته شده است زیرا این واقعه بزرگترین تمرین نظامی از زمان پایان جنگ سرد تاکنون بوده است. این رزمایش در چارچوب تمرین های نظامی سالانه روسیه است که به صورت چرخشی در چهار منطقه شرق، قفقاز، مرکزی و غرب این کشور برگزار می شود.

عظمت وستوک 2018 باعث شد ناظران از این رزمایش به عنوان مانوری استراتژیک یادکنند. واشنگتن پست در این باره نوشت: ممکن است در میزان بزرگی و تعداد نیروها و تجهیزات در رزمایش اغراق شده باشد اما برگزاری این مانور با حضور چین از اهمیت ویژه ای برخوردار است. حضور 3200 نیروی نظامی چین در کنار 900 دستگاه انواع تجهیزات نظامی و 30 هواپیمای این کشور و گروهی از سربازان مغولستان نکته قابل توجه وستوک 2018 است.

از نگاه تحلیلگران حضور نیروهای چینی از نگرانی های پکن در مورد این مانور نظامی و اهداف روسیه در شرق خواهد کاست. این رخداد همچنین توانایی دو کشور را برای مقابله مشترک با منازعات درون ملی به جهان نشان می دهد. برخلاف رزمایش سال 2017 (زاپاد) که تنها نابودی تروریست ها و گروه های غیرقانونی را دنبال می کرد رزمایش سال 2018 آمادگی برای مراقبت از کشور در برابر تهاجم خارجی را به نمایش می گذارد.

وزیر دفاع چین در مورد اهداف حضور پکن در این رزمایش عنوان داشت که وستوک 2018 برای ارتش این کشور (که چندین دهه است در جنگی شرکت نداشته) فرصت مناسبی را برای یادگیری تاکتیک های رزمی و استراتژی های جنگی از روسیه پدید می آورد زیرا این کشور اکنون در سوریه در حال جنگیدن است.

به نوشته واشنگتن پست این رزمایش پیام های سیاسی را هم منتقل می کند. بدون تردید نمایش حمایت و همراهی چین همزمان با بروز تنش های سیاسی با ناتو و ایالات متحده، برای مسکو بااهمیت است. همچنین پکن نیز پیام مشابه سیاسی را برای واشنگتن صادر می کند. حضور در رزمایشی به این وسعت نمایشی از اتحاد نظامی دو طرف است. همچنین، این تمرین نظامی نمونه دیگری از بروز قدرتمندانه توان نظامی روسیه است که همیشه در حال تقویت ظرفیت های خود برای جابجایی نیروها از شرق دور تا دیگر بخش های روسیه در حوزه های هوایی، زمینی و دریایی است.

***چین و تجربه محیط جنگی

این رزمایش علاوه براینکه باعث حفظ آمادگی نظامی دو کشور و استفاده از تجهیزات نوین در شرایط جنگی می شود همچنان که اشاره شد برای چین از لحاظ دیگری هم اهمیت دارد. این کشور پس از چهار دهه، حضور واقعی در یک محیط جنگی را آن هم در کنار روسیه تجربه می کند. پکن اکنون درس های جنگ در اوکراین، گرجستان و سوریه را از مسکو می آموزد. تارنمای روزنامه «اکونومیست» در تحلیلی به بررسی دلایل نگرانی غرب از رزمایش نظامی روسیه پرداخت و موضوع همکاری پکن و مسکو را برجسته ساخت. به نوشته این روزنامه این اقدام آینه ای در مقابل دونالد ترامپ است که در حال تضعیف متحدان خود است.

گزارش اکونومیست می افزاید: این رزمایش مشترک در تقویت کمربند تجاری یا جاده ابریشم نوین (مورد نظر چین) تاثیر زیادی دارد. روسیه نیز به علت تنش با کشورهای غربی اکنون نشان می دهد زمینه ها برای نزدیکی بیشتر به چین را فراهم کرده و روابطی برد-برد میان دو کشور برقرار شده است.

تحلیل غالب میان کارشناسان مسائل بین الملل آن است که به علت روابط شکننده روسیه با غرب، این کشور به سمت شرق و کشور بزرگ چین متمایل شده است. تارنمای شبکه خبری «سی.ان.ان» در گزارشی هشدارگونه به کشورهای غربی توصیه کرد مراقب همکاری نظامی پکن و مسکو باشند. نگرانی عمده آن است که تجهیزات جدیدی در این رزمایش مورد استفاده قرار می گیرند ضمن آنکه تجربیات جنگی و نظامی از مسکو به پکن انتقال می یابد. اگرچه به تعبیر مقام های چینی شاید این موضوع برای پکن مفید و با ارزش باشد اما غربی ها را نسبت به پیامدهای ادامه این فرایند حساس می کند.

اکونومیست در این باره نوشته است: هر دو کشور (چین و روسیه) تاکید دارند بار دیگر باید برای جهان و براساس چارچوبی متفاوت نظمی نو طراحی شود. در این میان، رفتارهای پوتین و ترامپ متضاد یکدیگر است. در حالی که کاخ سفید از همکاری با متحدان خود می کاهد، کرملین تلاش دارد تا دوستان قدرتمند بیشتری را جذب کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید