روسیه: توسعه برنامه موشکی حق ایران است

کدخبر: ۲۳۹۵۱۸
اقتصادنیوز: معاون وزیر امور خارجه روسیه تصریح کرد: توسعه برنامه موشکی حق قانونی ایران است و همه مسایلی که در این مورد بروز می کند باید بدون فشار حل شود.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، سرگئی ریابکوف که مذاکره کننده ارشد هسته ای روسیه است، شامگاه چهارشنبه به ریانووستی گفت: توسعه برنامه موشکی را حق قانونی تهران می دانیم و همه مسایلی که در این ارتباط بروز می کند، باید بدون فشار بویژه فشار نظامی و در پشت میز مذاکره حل و فصل شود. 

وی ادامه داد: ما خواهان آن هستیم و همواره از حل هر گونه مساله که در روابط بین کشورها و در گفت وگو ها درباره مسایل پیچیده بروز می کند، از طریق مذاکره و کسب توافق مربوطه حمایت می کنیم. 

ریابکوف گفت: بدیهی است از این منظر و اینکه چگونه وضع مربوط به برجام و سایر مسایلی که شرکای آمریکایی در ارتباط با این توافق بین المللی و رفتار ایران مطرح می کنند، توجه ما را جلب می کند. 

معاون وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد که مسکو، توسعه برنامه موشکی را حق قانونی و مسلم طرف ایرانی می داند و این عرصه شیوه تأمین امنیت این کشور (ایران) است. 

دیپلمات ارشد روس گفت: در این شرایط، سایر اعضای جامعه جهانی از جمله آمریکا و برخی متحدان این کشور از جمله در اروپا و خارج آن، ممکن است درباره این مسأله دیدگاه های دیگری داشته باشند.

وی افزود: اگر طرف های مسأله، آمادگی برای گفت وگو درباره این موضوع در پشت میز مذاکره داشته باشند، بدیهی است در این مورد بدون اغراض رفتار می کنیم کما اینکه پیش تر و زمانی که طرف فرانسوی ایده مشابهی را مطرح کرده بود، نیز اعلام کرده ایم. 

ریابکوف گفت: اما یک واقعیت را می دانیم و آن اینکه تلاش ها برای اعمال فشار سیاسی، اقتصادی و بویژه نظامی نتیجه ای نخواهد داد و هر توافقی، موازنه سازش ها و گذشت های متقابل است.

وی افزود: اما یک بار دیگر تصریح می کنم که در نهایت، مسأله مربوط به اراده سیاسی و آمادگی همه طرف ها از جمله طرف ایرانی برای گفت وگو در جریان مذاکرات می شود. 

به گفته ریابکوف، روسیه از طرف خود در صورت نیاز برای ایفای سهم سازنده آمادگی دارد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید