رئیس‌جمهور عراق چگونه انتخاب می‌شود؟

کدخبر: ۲۳۹۶۶۸
اقتصادنیوز: عراق با انتخاب رئیس پارلمان و دو معاونش وارد مرحله انتخاب رئیس جمهوری شده است که بر اساس قانون اساسی تکلیف آن باید تا چهارشنبه ۱۱ مهر(سوم اکتبر) مشخص شود.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم، به گفته یک کارشناس حقوقی عراقی، سوم اکتبر پایان مهلت قانونی برای انتخاب رئیس جمهوری عراق بر اساس قانون اساسی است .

طارق حرب با تشریح سازوکار انتخاب رئیس جمهوری عراق در پارلمان و تعداد نمایندگان لازم برای اینکه نامزد مربوط به پیروزی برسد، افزود 48 ساعت تا پایان ارائه اسامی نامزدها برای ریاست جمهوری عراق زمان باقی است.

طارق حرب گفت :  سوم اکتبر(چهارشنبه 11 مهر) پایان مهلت قانونی برای انتخاب رئیس جمهوری عراق بر اساس قانون اساسی است و 48 ساعت نیز تا پایان مهلت مقرر برای ارائه اسامی نامزدهای تصدی ریاست جمهوری زمان باقی مانده است،  ماده 72 قانون اساسی یک ماه زمان مشخص کرده است.

وی به قانون نامزدی برای تصدی ریاست جمهوری مربوط به سال 2012 که سه روز را برای باز شدن باب نامزدی و سه روز هم برای بررسی و ارزیابی شرایط قانونی نامزدها، سه روز برای اعتراض نامزد که مجلس با نامزدی‌اش مخالفت کرد، به دادگاه عالی فدرال، سه روز برای صدور حکم دادگاه فدرال درباره این  اعتراض، آنگاه اسامی نهایی برای رای‌گیری در پارلمان مطرح می‌شود، اشاره کرد.

بر اساس گزارش الفرات، حرب پیش بینی کرد که هیچ کدام از نامزدهای ریاست جمهوری به 220 رای دست نیابند، همانگونه که برای" جلال طالبانی" رئیس جمهور سابق راحل و " فؤاد معصوم " رئیس جمهور کنونی اتفاق افتاد، این رای گیری به دور دوم می کشد،به طوری که دور دوم رای‌گیری بین دو نامزدی که بالاترین آرا را کسب کرده، برگزار می‌شود و نامزدی که بیشترین رای حتی اگر 10 رای کسب کند و نامزد دوم کمتر از 10 رای به دست آورد، رئیس جمهور خواهد شد کسب کرد.

حرب افزود مدت قانونی برای انتخاب ریاست جمهوری از زمان برگزاری اولین نشست پارلمان جدید که سوم سپتامبر جاری(سه شنبه 13 شهریور) برگزار شد، یک ماه خواهد بود.

خاطر نشان می‌شود اتحادیه میهنی کردستان  عراق در نشست روز چهارشنبه خود، برهم صالح را به عنوان نامزد نهایی خود برای تصدی ریاست جمهوری معرفی کرد، اتحادیه میهنی بر اساس توافقی که میان عراقی‌ها برقرار شده، نامزد ریاست جمهوری را معرفی می‌کند که پیشتر جلال طالبانی رئیس جمهور فقید و فواد معصوم رئیس جمهوری کنونی را نامزد کرده بود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید