عادل عبدالمهدی در یک گامی نخست وزیری عراق

کدخبر: ۲۳۹۳۹۱
اقتصادنیوز: «عادل عبدالمهدی» وزیر پیشین نفت و عضو سابق مجلس اعلای اسلامی عراق، به دنبال انتخاب محمد الحلبوسی به عنوان رئیس پارلمان این کشور، هم اینک محتمل ترین فرد برای تصدی پست نخست وزیری عراق به شمار می آید

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛  پس از انتخاب «محمد الحلبوسی» به عنوان رئیس پارلمان عراق در روز شنبه گذشته، رایزنی‌ها برای تعیین نخست‌وزیر و رئیس‌جمهوری این کشور افزایش یافته است.

اگرچه رقابت میان نامزدهای پست نخست وزیری همچنان ادامه دارد و بیشتر رسانه ها گمانه زنی کرده اند «عادل عبدالمهدی» محتمل ترین گزینه برای تصدی جایگاه نخست وزیری عراق است.

براساس گزارش های منتشر شده، اکثریت کردها، شیعیان و سنی ها برای انتخاب المهدی به عنوان نخست وزیری توافق دارند و گفته می شود رهبران دو فهرست سائرون و الفتح از فهرست های پیروز انتخابات پارلمانی عراق، جدی ترین حامیان نخست وزیری عادل عبدالمهدی به شمار می آیند، ضمن اینکه هادی العامری رهبر ائتلاف الفتح در پارلمان عراق روز سه‌شنبه در کنفرانسی خبری اعلام کرد که از نامزدی برای نخست‌وزیری عراق انصراف می‌دهد.

به گفته تحلیل گران، با اعلام انصراف العامری از پست نخست‌وزیری، شانس عادل عبد المهدی برای در دست گرفتن این مسوولیت بیشتر شده است.

'حیدر العبادی' نخست وزیر کنونی عراق نیز پیشتر پس از کاهش بختش در تصدی دور دوم نخست وزیری رسما اعلام کرد که نامزد این پست نخواهد شد.

روزنامه «الاخبار» لبنان در این خصوص نوشت: شانس عادل عبدالمهدی بیش از دیگران است. در سطح منطقه ای و بین المللی بر سر او اتفاق نظر وجود دارد. رهبران جریان حکمت (عمار حکیم) و ائتلاف الفتح (العامری) بر سر نامزدی عادل عبدالمهدی اقتصاددان و سیاستمدار عراقی نزدیک به ایران اتفاق نظر دارند.

روزنامه «الشرق الاوسط» عربستان هم نوشت: عادل عبدالمهدی سیاستمدار برجسته عراقی که پیشتر سمت های معاون ریاست جمهوری و وزارت امور اقتصادی و نفت را در کارنامه خود دارد شانس نخست را برای جایگزینی «حیدر العبادی» دارد. ائتلاف سائرون به رهبری مقتدی صدر و ائتلاف الفتح به رهبری هادی عامری درباره او اتفاق نظر دارند.

تحلیلگران معتقدند که در سایه این حمایت ها و توافق ها، دولت بعدی عراق خواهد توانست نسبت به درمان زخم‌های کهنه این کشور اقدام و چشم‌اندازی امیدبخش و دلگرم‌کننده‌ای برای آینده عراقی ها ترسیم کند.

این توافق ها در شرایطی است که آمریکایی ها طی روزهای گذشته برای نقش آفرینی در روند تشکیل دولت عراق «برت مک گورت» فرستاده ویژه این کشور در ائتلاف مبارزه با داعش را به این کشور فرستادند و او با جریان های مختلف عراق رایزنی و به آنها فشار حداکثری وارد کرد تا مهره وابسته به آمریکا را در این کشور به نخست وزیری برساند.

اما توافق ائتلاف های عراق در انتخاب محمد الحلبوسی نشان داد که آمریکا نمی تواند نقش پر رنگی در تحولات عراق داشته باشد هر چند نباید از سناریونویسی واشنگتن در پشت پرده غافل بود.

در این زمینه روزنامه «رای الیوم» نوشت: با انتخاب محمد الحلبوسی به عنوان رئیس پارلمان عراق، ایران در برابر ترامپ به پیروزی بزرگی دست یافته و این پیروزی مقدمه ای برای انتخاب نخست وزیر عراق و رئیس جمهوری این کشور است.

بسیاری از تحلیلگران معتقد هستند که ایران پس از کمک به عراق در مبارزه با داعش به بازیگر اساسی در عرصه سیاسی این کشور تبدیل شده به طوری که حتی مقام های عراقی هم اعتراف کرده اند در نتیجه پیروزی طرفداران ایران در عراق واشنگتن شوکه شده است.

به گفته آنان، حتی اهل تسنن و کردها که مدت ها به عنوان همپیمان نزدیک آمریکا به شمار می رفتند دیگر در برابر واشنگتن تسلیم نمی شود بلکه آن به ایران و وعده های این کشور اعتماد بیشتری دارند.

در این زمینه روزنامه «العربی الجدید» چاپ لندن نوشت: اهل تسنن وعده های بسیاری از ایران گرفته اند. تهران وعده داده است که در بازسازی شهرهایی که از گروه داعش آزاد شده است به عراقی ها کمک کند و به ساکنان منطقه العویسات و یثرب کمک کند به منازل خود بازگرداند. همچنین ایران وعده همکاری با کردها در زمینه مسائل امنیتی را داده است.

دکتر «احمد الحمدانی» کارشناس مسائل عراق به روزنامه العربی الجدید گفته است: تحولات عراق به سود ایران رقم می خورد. آمریکا تاکنون در عرصه سیاسی این کشور با شکست روبرو شده است. توافق نهایی بر این است که دولت عراق با همکاری ائتلاف السائرون و الفتح تشکیل شود.

وی اضافه کرد: مخالفت اهل تسنن با فشارهای آمریکا و تعلل کردها در ائتلاف با حیدر العبادی، کاخ سفید را شوکه کرده است. آمریکایی ها پیمان خود با کردها درباره همه پرسی استقلال کردستان زیر پا گذاشتند و این امر سبب برتری ایران شده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید