روایت تکراری شکایت محمد باقر قالیباف از اعضای شورای شهر

کدخبر: ۲۳۹۷۵۸
اقتصادنیوز : مرجع اخبار مربوط به بازپس گیری املاک واگذار شده توسط شهردار اسبق تهران به افراد و نهادهای خاص، محمود میرلوحی است که محمدباقر قالیباف از او به دلیل برخی اظهار نظرهایش در رسانه‌ها شکایت کرده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اسکان نیوز، این نخستین بار نیست که محمدباقر قالیباف از یک عضو شورای شهر تهران شکایت می‌کند. او زمانی که شهردار تهران بود به خاطر یک نطق پیش از دستور، از رحمت‌الله حافظی شکایت کرده بود. نطقی که در آن حافظی آرزو کرده بود قطار مدیریت شهری از «ریل خودمحوری» خارج شود و به ریل عقلانیت بیفتد.

در شورای چهارم یک عضو شورای شهر (الهه راستگو)  نیز از عضو دیگر (سیدعبدالحسین مُختاباد) شکایت کرده بود. این شکایت هم برای اظهار نظری در صحن شورا و گلایه از این بود که چرا اعتبارات میلیاردی شورا در حسابی به نام عضو شورا است! جالب آن که این دو شکایت، با ریش سفیدی به پایان رسید.

به نظر می‌رسد شهردار تهران رویه خود را حتی پس از خداحافظی با مدیریت شهری تغییر نداده است.

محمود میرلوحی عضو شورای شهر تهران درباره شکایت قالیباف می‌گوید: طی هفته های گذشته بر اساس شکایتی از سوی محمدباقر قالیباف شهردار اسبق تهران  به دادگاه احضار شدم. شهردار سابق تهران به دلیل برخی از مصاحبه‌های بنده درباره فعالیت مدیریت گذشته شهری شکایت کرده است.  به‌زودی بنده نیز مستندات خود را در خصوص مسائل گذشته شهرداری تهران و شکایت قالیباف آماده و تقدیم دادگاه می‌کنم.

گفته می‌شود شهربانو امانی نیز به خاطر فاکتور دو میلیاردی برای پخت و پز و توزیع آش نذری به دادستانی تهران مراجعه کرده است. از الهام فخاری نیز برای مصاحبه‌اش در خصوص تحقیق و تفحص از موسسه همشهری شکایت شده است.

سایر اعضای شورای شهر تهران تمایلی ندارند بگویند آیا آنها نیز در لیست فراخوان به قوه قضاییه هستند یا نه. اما تعداد این احضار ها به اندازه‌ای است که محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران می‌گوید: در طول یک سال اخیر اعضای شورا به دلیل مصاحبه‌هایی که داشته‌اند، به قوه قضائیه احضار شده‌اند که یا براساس شکایت بوده و یا برخی نیز توسط دادستان احضار شده‌اند.

اعضای شورا نگران هستند؛ چرا که به نظر می‌رسد تعداد احضارها بیش از اندازه بوده و این به وضعیت نظارتی آنها لطمه می‌زند.

او می‌گوید: "شمارشی از احضارها در یک سال اخیر ندارم اما تعداد قابل ملاحظه‌ای است."

حجت نظری عضو شورای شهر تهران معتقد است تا زمانی که شأن پارلمان محلی را برای شوراها قائل نشویم، شوراها کارکرد خودشان را به درستی نمی‌توانند ایفا کنند.

او به اسکان نیوز می‌گوید: واقعیت این است که نمایندگان مجلس از مصونیت پارلمانی برخوردارند اما نهاد انتخابی شوراها چنین مصونیتی ندارد و همین موضوع، مشکلاتی را در پی داشته است. اینکه چقدر مصونیت پارلمانی در عمل اجرایی می‌شود، خودش جای بحث و صحبت دارد اما همین مصونیت می‌تواند به کمک نمایندگان مجلس برای ایفای نقش نمایندگی‌شان بیاید، ولی اعضای شوراهای شهر از چنین مصونیتی برخوردار نیستند.

نظری در خصوص اینکه چرا شورا از طریق مجمع ۵۱ نفره امید برای رسیدن به قانونی در جهت مصونیت اعضای شورا تلاش نمی‌کند؟ گفت: تجربه ثابت کرده تاکنون هر تغییری در قانون شوراها از مسیر مجلس گذشته، نهاد قانونگذار به نفع شوراها عمل نکرده است و به نظر می‌آید چندان اقبالی از سوی مجلس برای تقویت شوراها وجود ندارد و اگر قرار بود کار اساسی در این رابطه انجام شود، فرصت برای این کار وجود داشت.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید