بحران امنیتی توت فرنگی‌های سوزن دار استرالیا به نیوزیلند رسید

کدخبر: ۲۴۰۳۳۴
اقتصادنیوز:نیوزیلند پس از استرالیا اکنون با چالش بهداشتی- امنیتی سوزن در میوه های توت فرنگی که عمدتا از همسایه اش وارد کرده، روبه رو شده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل ازایرنا، استرالیا در یک ماه اخیر با بزرگترین مشکل امنیتی وجود سوزن در میوه های مختلف روبه رو بوده و با وجود اینکه گفته می شود برخی مظنونان نیز دراین زمینه دستگیر شده اند اما این موضوع نه تنها همچنان این کشور را درگیر کرده بلکه به همسایه آن یعنی نیوزیلند نیز سرایت کرده است.

اسکات موریسون نخست وزیر استرالیا پیشتر آلودگی مواد غذایی مانند سیب، موز و توت فرنگی های این کشور به سوزن را اقدامی تروریستی و خرابکارانه علیه این کشور دانست و گفت: دولت مجازات 10 تا 20 سال زندان را برای عاملان آن در نظر گرفته است.

وجود سوزن در برخی میوه‌های مختلف مانند توت‌فرنگی، سیب و موز ابتدا در ایالت کوئینزلند و سپس در تعداد دیگری از ایالت های این کشور به یک چالش جدی امنیتی در استرالیا تبدیل شد.

رسانه های استرالیا به نقل از پلیس این کشور اعلام کردند، در هفته گذشته شکایات متعددی را در سه ایالت مختلف این کشور در مورد وجود سوزن در توت فرنگی های خریداری شده دریافت کرده که این شکایات به 6 ایالت نیز گسترش یافته است.

طبق گزارش پلس استرالیا برخی از افراد در ایالت های مختلف این کشور با بلعیدن توت‌فرنگی همراه با سوزن شکسته در داخل آن راهی بیمارستان شده اند.

پلیس استرالیا به رغم تلاش تاکنون مظنونان این اقدام را نیافته و دولت استرالیا که آن را اقدامی شبه تروریستی می داند برای یافتن عامل یا عاملان آن 100 هزار دلار جایزه تعیین کرده است.

ناظران منطقه می گویند استرالیا که بزرگترین صنعت تولید و صادرات توت فرنگی را در منطقه آسیا – اقیانوسیه دارد با یک تهدید مرموز و خرابکارانه مواجه شده است.

مقام های امنیتی در نیوزیلند نیز روز گذشته اعلام کردند گزارش های مشابه درمورد وجود سوزن در توت فرنگی ها در ایالت آکلند این کشور دریافت کرده اند که این میوه ها از غرب استرالیا وارد شده است.

طبق گزارش نیوزیلند هرالد برخی فروشگاههای زنجیره ای در نیوزیلند از وجود سوزن در توت فرنگی های وارداتی ازاسترالیا شکایت کرده اند.

نیوزیلند از وارد کنندگان اصلی توت فرنگی از همسایه اش استرالیاست و این میوه ها اکنون در سراسر این کشور توزیع شده اند.

مسئولان حوزه بهداشت و سلامت نیوزیلند از مردم این کشور خواستند که توت فرنگی های خریداری شده را مصرف نکرده و عودت دهند.

طبق این گزارش بررسی ها در این زمینه در نیوزیلند شروع شده اما این کشور احتمال دارد واردات این میوه را از استرالیا متوقف سازد.

توت فرنگی های استرالیا به اکثر کشورهای منطقه آسیا اقیانوسیه صادر می شود.

وزارت بهداشت مالزی هم در روزهای گذشته اعلام کرد این کشور که یکی از وارد کنندگان این کالا از استرالیاست تمام تدابیر را برای اطمینان از سلامت بودن این میوه قبل از ورود به بازار های داخلی به کار گرفته است.

پیشتر منابع خبری در استرالیا از دستگیری یک نوجوان برای این اقدام خرابکارانه در این کشور خبر دادند اما این چالش در حد وسیعی نه تنها استرالیا بلکه همسایه اش را درگیر کرده است.

برخی فعالان شبکه های مجازی نیز دست به کار شده و هشتگ #SmashAStrawb را در این فضا به راه انداخته اند.

استرالیا تاکنون در مورد بازداشت مظنونان بیشتر دراین زمینه اطلاعاتی ارائه نکرده است.

دولت موریسون گزارش داده که 100 مورد شکایت از ایالت های مختلف این کشور در مورد آلودگی میوه ها به ویژه توت فرنگی به سوزن دریافت شده و هزاران کیلو گرم میوه به همین دلیل در ایالت های نیوساوت ولز ، ویکتوریا و کوئینزلند معدوم شده است.

موریسون نخست وزیر استرالیا با توجه به شیوع این آلودگی در دستکم 6 ایالت از نمایندگان پارلمان این کشور خواست تا با وضع قانون برای مجرمان و عوامل آلوده کننده مواد غذایی در این کشور آن را برابر خرابکاری و جاسوسی دانسته و مجازات های شدید مانند 10 تا 15 سال زندان برای مجرمان درنظر بگیرند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید