سوال از جهرمی درباره نارضایتی‌ها از فیلترینگ تلگرام و تلگرام طلایی

کدخبر: ۲۴۰۳۵۸
اقتصادنیوز: یک عضو اصلاح‌طلب کمیسیون صنایع و معادن مجلس از تهیه طرح سوال از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درخصوص نارضایتی‌ها از فیلترینگ تلگرام و فعالیت هات‌گرام و تلگرام طلایی خبر داد و خواستار ارائه برنامه‌های این وزارتخانه درصورت فیلترینگ اینستاگرام و به‌منظور ممانعت از اثرگذاری منفی بر کسب و کار در فضای مجازی شد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا، سیده حمیده زرآبادی با اشاره به تهیه طرح سوال از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: در پی غیرفعال شدن تلگرام و فیلتر شدن این پیام‌رسان در ماه‌های گذشته شاهد تعطیلی برخی از کسب و کارهای مجازی بودیم.

وی افزود: همچنین باتوجه به کاهش محسوس کیفیت سرویس‌های اینترنت در این مدت، بسیاری از کاربران ناراضی هستند و انتقادها و نارضایتی این کاربران نیز دیده می‌شود که متاسفانه هیچ اقدام موثری برای پاسخگویی به این نارضایتی‌ها صورت نگرفته است.

نماینده اصلاح‌طلب مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: بر این اساس روز گذشته با تهیه یک طرح سوال از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، خواستار پاسخگویی در خصوص جزئیات مختلف این مسائل شدم.

عضو فراکسیون امید مجلس در تشریح این طرح سوال گفت: سوال نخست این است که تجهیزات مربوط به فیلترینگ و شنود شبکه‌های موجود در کشور از محل چه بودجه‌ای و توسط کدام‌یک از سازمان‌ها و نهادها خریداری شده و در کجا و توسط چه کسانی نصب و نگهداری شده و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

او اضافه کرد: همچنین در بخش دیگری از این طرح سوال تاکید شده که باتوجه به فعالیت سرورهای هات‌گرام و تلگرام طلایی که متصل به شبکه تلگرام بوده و امکان کنترل و رویت اطلاعات کاربران خود را فراهم می‌سازد، لازم است که به‌صورت شفاف مشخص شود در حال حاضر سرورهای این دو پیام‌رسان در کجا نصب شده و توسط چه سازمان یا سازمان‌هایی بهره‌برداری و نگهداری می‌شود.

این عضو اصلاح‌طلب کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: نکته دیگری که لازم است وزیر ارتباطات به آن پاسخ دهد بحث پیام‌رسان‌های داخلی و حمایت‌های دولتی است که از این پیام‌رسان‌ها صورت گرفته است. در این خصوص نیز لازم است توضیحاتی درمورد میزان موفقیت این پیام‌رسان‌ها نسبت به تعداد کاربران‌شان، مبلغ وام و امکانات سخت‌افزاری و فیزیکی و همچنین مجوزهایی که به آن‌ها اعطا شده ارائه شود.

این عضو هیات رییسه فراکسیون زنان مجلس که حدود ۳ ماه پیش از فیلترینگ تلگرام از این موضوع خبر داده بود، به برخی زمزمه‌ها درخصوص فیلترینگ اینستاگرام نیز اشاره کرد و گفت: در بخش دیگری از سوال اخیر از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید شده که باتوجه به این زمزمه‌ها درمورد احتمال فیلترینگ اینستاگرام، لازم است درخصوص تاثیر این اقدام احتمالی بر کاهش میزان اشتغال در فضای مجازی توضیح داده شده و مهم‌تر از آن، وزارت ارتباطات اقدامات خود در راستای ممانعت از این اثرگذاری منفی را تشریح کند و توضیح دهد که آیا اقدامی در این راستا داشته‌است یا خیر.

زرآبادی در توضیح وضعیت رسیدگی به این طرح سوال در مجلس گفت: این طرح سوال به‌تازگی تهیه شده و هم‌اکنون تقدیم هیات رییسه شده است و در نتیجه منتظریم که روال کار طی شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید