ربات‌ها، فضانوردان آینده می‌شوند+ تصاویر

کدخبر: ۲۴۱۱۶۱
اقتصاد نیوز:نیاز به استفاده از ربات‌های انسان نما در پژوهش‌های فضایی، کارشناسان را به طور جدی به سمت دنبال کردن پروژه ربات فضانورد سوق داده است..
ربات‌ها، فضانوردان آینده می‌شوند+ تصاویر

به گزارش اقتصاد نیوز، به تازگی در آزمایشی منحصربه فرد، فضانورد مستقر درایستگاه فضایی بین المللی، موفق شد از فاصله دور، ربات انسان نمای (Rollin' Justin) را کنترل و هدایت  کند.


ربات انسان نمای (Rollin' Justin) حاضر درمرکز هوافضای DLR کشور آلمان،  طی 2 ساعت توسط فضانورد الکساندرا گرست مورد آزمایش و کنترل قرار گرفت.


کارشناسان معتقدند انجام این کار که با استفاده از پیشرفته‌ترین فناوری‌ها انجام شده است در آینده به دانشمندان اجازه خواهد داد به پژوهش، نمونه برداری و حتی ساخت و ساز با استفاده از ربات‌ها درسایر سیاره‌ها بپردازند بدون اینکه مجبور به سفربه آن مناطق باشند.


این آزمایش به وسیله آژانس فضایی اروپا، ESA انجام شده است و هدف آن ارسال ربات‌های انسان نما به ماموریت‌های مختلف فضایی به جای انسان هاست، زیرا هزینه بسیار کمتری دارد و نیاز به اقدام‌های احتیاطی برای حفظ سلامت فضانوردان نیست.


محدودیت دانشمندان درباره ارسال ربات‌های فضانورد به سیاره و قمر‌های دور فضایی، سیگنال‌های رادیویی است که درفاصله‌های طولانی از بین می‌روند و درنتیجه ارتباط بین مرکز فرماندهی و ربات قطع می‌شود. این مشکل باعث شد تا دانشمندان به بررسی و ابداع روش‌های جدید انتقال سیگنال‌های رادیویی درفضا ازجمله پروژه (METERON) بپردازند تا بتوانند ربات‌ها را به دورترین مناطق درسایر کهکشان‌ها منتقل کنند.


درجدیدترین آزمایش انجام شده که هدایت ربات از ایستگاه فضایی بین المللی انجام شد محیط شبیه ساز سیاره مریخ برای ربات ایجاد شد به گونه‌ای که گویا ربات درسیاره مریخ درحال کاوش است.


نمونه اولیه ربات رولین جاستین درسال ۲۰۰۸ ساخته شده است، این ربات یک متر و ۹۱ سانتی متر طول و حدود ۲۰۰ کیلوگرم وزن دارد. ازجمله ویژگی‌های فنی این ربات دارا بودن باتری درونی و سرعت حرکت هفت و دو دهم کیلومتر درساعت است، دارا بودن حسگر شناور درتمامی مفصل‌های ربات، دو حسگر تعادلی، یک جفت دوربین استریو، دوربین‌های با توانایی تشخیص رنگ و نیز تعامل بالا با انسان ازجمله دیگر ویژگی‌های ربات است.


هدایت گر ربات باید دید کاملی از فضای اطراف ربات داشته باشد تا بتواند به خوبی آن را کنترل کند و همکاری کاملی با ربات داشته باشد.

منبع:Newatlas

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید