مکرون: ایران توسط یک نفر اداره نمی‌شود

کدخبر: ۲۴۱۱۸۳
ماکرون، رئیس جمهور فرانسه به ترامپ هشدار داده که برخلاف کره شمالی، ایران توسط یک نفر اداره نمی‌شود و عناصر سختگیر برای لغو توافق هسته‌ای مصمم هستند.
مکرون: ایران توسط یک نفر اداره نمی‌شود

 به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فرارو، ماکرون مدعی شده توافق هسته‌ای مانع از قدرت‌گیری تندرو‌ها در ایران می‌شود. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، از یک جلسه شورای امنیت درباره منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای استفاده کرد تا از تصمیم خروج دولتش از توافق هسته‌ای ایران دفاع کند. بخش اصلی تحریم‌های آمریکا که صادرات نفت ایران را هدف قرار می‌دهد، در اوایل ماه نوامبر اجرا خواهد شد. ترامپ در شورای امنیت قول داده بعد از نوامبر هم آمریکا برای مقابله با آنچه او رفتار شرارت‌بار ایران نامیده، تحریم‌های جدیدی علیه آن اعمال خواهد کرد که سخت‌تر از همیشه خواهند بود. اما در مقابل، نزدیک‌ترین متحدان اروپایی او، یعنی فرانسه، بریتانیا و آلمان در کنار چین و روسیه، تلاش می‌کنند با ایجاد راه‌هایی برای دور زدن تحریم‌های آمریکا، توافق هسته‌ای را نجات و به ایران برای باقی ماندن در آن توافق انگیزه دهند. 

 

به گزارش رویترز، ماکرون به گزارشگران گفت:" شاید، چون ما می‌توانیم این چارچوب چندجانبه (توافق هسته‌ای) را نگه داریم و از بدترین سناریو اجتناب کنیم و به عنوان میانجی عمل کنیم، در عین حال تحریم‌های آمریکا فشار ایجاد می‌کند و مقدار پول موجود برای توسعه‌طلبی ایران را کاهش می‌دهد، این‌ها می‌توانند فرآیندی که ما می‌خواهیم را تسریع کنند".

 

در مقابل، حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، به گزارشگران در نیویورک گفت: "تا وقتی که توافق، منافع ما را تامین کند، ما در آن باقی خواهیم ماند. اعضای باقیمانده در توافق، گام‌های بسیار خوبی به جلو برداشته‌اند، اما ایران توقعات بالاتری دارد". 

 

به گفته رویترز، قدرت‌های اروپایی و آمریکا در خصوص نیاز به امضای یک توافق گسترده‌تر که فعالیت‌های بلندمدت هسته‌ای، برنامه موشک‌های بالستیکی و نفوذ منطقه‌ای را محدود می‌کند، اشتراک نظر دارند. آن‌ها ایران را به حمایت از گروه‌های نیابتی بی‌ثبات‌کننده در لبنان، سوریه، یمن و عراق متهم می‌کنند. با این حال، ماکرون هشدار داده که برخلاف کره شمالی، ایران توسط یک نفر اداره نمی‌شود و عناصر سختگیر برای لغو توافق هسته‌ای مصمم هستند. ماکرون افزود: "ریسک عمده استراتژی فشار این است که ایران را به سوی از سرگیری فعالیت‌های هسته‌ایش هل می‌دهد... بنابراین اگر ما می‌خواهیم این فشار بر ایران شانس نتیجه‌دادن داشته باشد، ما نیاز داریم که تضمین کنیم ایران بدترین گزینه را انتخاب نکند".


 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید