چرا نمی‌توانیم ساختار وسیستم حرفه‌ای در ورزش کشور ایجاد کنیم؟

کدخبر: ۲۴۱۲۹۶
اقتصاد نیوز:چرا یک بازیکن ورزشی ایرانی در یک کشور صنعتی به بالاترین درجۀ حرفه‌ای می‌رسد ولی در کشور خودمان فرصت رشد پیدا نمی کند؟
چرا نمی‌توانیم ساختار وسیستم حرفه‌ای در ورزش کشور ایجاد کنیم؟

به گزارش اقتصاد نیوز - اعظم شیرویی دکترای جامعه شناسی و استاد دانشگاه و بازیکن سابق فوتبال در مورد تفاوت ساختار حرفه‌ای ورزش در کشورهای در حال توسعه و کشورهای پیشرفته یاداشتی به شرح زیر نوشته است:

سیستم حرفه‌ای اصولی دارد که باید آنها را در فرهنگ عمومی خودمان بوجود آوریم. اگر هدف یک نهاد اجتماعی ، ورزشی ، ملت و دولت ، حفظ وضع موجود باشد، نیازی به ساختارحرفه ای نیست. ساختار حرفه‌ای صرفاً برای حرکت، پیشرفت و توسعه است.

سیستم یعنی قانون، آیین نامه و منطق که اگر دقت کنیم ما در ورزش خودمان این موارد را نمی‌بینیم .کشورهای جهان سومی دولت قوی و جامعۀ ضعیف دارند، وقتی دولت همه کاره هستند، جامعه ضعیف می‌ماند. به عنوان مثال کشورهای پیشرفته جامعۀ قوی و حق تشکل دارد.

رسانه‌ها می‌توانند در طیف مسایل این کشورهای پیشرفته، بنویسند و نظردهند و افکار عمومی را شکل دهند. اشخاص صرفاً فکر دارند و فکر می‌کنند و سیستم ها را می سازند. یک سیستم اجتماعی متشکل از احزاب، رسانه ها، گروههای مدنی و صنفی دیده می‌شوند،که ما این جامعه قوی را در همه نهادهای اجتماعی این کشورها از جمله در ورزش آن به وضوح می‌بینیم مثال بارز آن را در کشور آلمان در حرف‌های وحید هاشمیان ، مهدی مهدوی کیا و الکساندر نوری می شنویم که درباره کلاس‌های مربیگری و ساختار باشگاهی صحبت می‌کردند ......

وقتی سیستم و ساختار حرفه‌ای در ورزش هر کشوری ساخته می شود، فکر اهمیت پیدا می‌کند و به صورت خودکار تخصص گرایی و شایسته سالاری رشد می‌کند، قدرت اصلی کشورهای صنعتی در جامعه آنهاست، در صنعت، مؤسسات، دانشگاه‌ها، بانک‌ها، بیمارستان‌ها، باشگاه‌های ورزشی که عموماً خصوصی هستند، قدرت دولت‌ها توسعه یافته ناشی از قدرت جوامع آنهاست. در این چارچوب، افراد فقط برای این مؤسسات و نهادها فکر ابداع می‌کنند و سیستم ها را رشد می دهند. اما در کشورهای در حال توسعه، و کشور خودمان در ورزش حرفه ای و حتی همگانی که حق همه مردم است این مسئولیت با دولت است که نتایج آن را چه در ورزش همگانی و حرفه ای مان داریم به وضوح می بینیم ...

به همین دلیل است که یک بازیکن ورزشی ایرانی در یک کشور صنعتی، به بالاترین درجۀ حرفه ای می‌رسد ، چون محل تولد، رنگ مو، لهجه، و مرام او اهمیت ندارد بلکه تنها ملاک، دانش و تخصص و توانای‌یهای ورزشی و فکری اوست، و نداشتن این ساختار و سیستم حرفه ای را در ورزش که دارد روی سر ما آوار می شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید