وزیراقتصاد روسیه اعلام کرد؛

احتمال حذف دلار از مبادلات روسیه و اتحادیه اروپا

کدخبر: ۲۴۲۷۹۲
اقتصادنیوز؛ وزیر اقتصاد روسیه از احتمال حذف دلار در مبادلات خود با اتحادیه اروپا خبر داده است.
احتمال حذف دلار از مبادلات روسیه و اتحادیه اروپا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر؛ آنتون سیلوانوف، وزیر اقتصاد روسیه اعلام کرد که شرکت‌های اروپایی بدنبال حذف دلار و جایگزینی آن با یورو در مبادلات خود با روسیه هستند.

وزیر اقتصاد روسیه حذف دلار در مبادلات با شرکت‌های اروپایی را نتیجه طبیعی سیاست‌های آمریکا در اعمال فشار و تحریم علیه دیگر کشورها عنوان کرده است.

وزیراقتصاد روسیه همچنین به ایده ایجاد شبکه سوئیفت اروپایی اشاره کرد که برپایه یورو خواهد بود و توسط بانک‌های اروپایی در زمینه تجارت و خرید و فروش نفت و مشتقات نفتی و دیگر کالاها مورد استفاده قرار خواهد گرفت و افزود که مسکو آماده همکاری با این شبکه بانکی و استفاده از یورو در مبادلات خود با اتحادیه اروپاست.

روسیه برنامه‌ای برای حذف کامل دلار از اقتصادش ندارد

از سوی دیگر برخی منابع آگاه گفته‌اند مقامات روسی در حال برنامه‌ریزی برای کاهش وابستگی اقتصاد روسیه به دلار هستند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا؛ این منابع گفته‌اند طرحی توسط آندری کاستین- مدیرعامل بانک دولتی "وی تی بی" روسیه، در دست اقدام است که به زودی به دیمیتری مدودف- نخست وزیر روسیه، ارائه می شود و هدفش کاهش وابستگی اقتصاد روسیه به دلار است. این کار از طریق افزایش سهم روبل از مبادلات بین المللی انجام خواهد شد.

این منابع هم چنین گفته اند دولت با همکاری نهادهای مالی و بانکی در حال کار روی کاهش وابستگی اقتصاد به دلار از طریق ایجاد مکانیزم های جدید استفاده از ارزهای ملی در مبادلات با دیگر کشورها است.

پایگاه خبری "بل" پیشتر به نقل از سه منبع مدعی شده بود روسیه در حال برنامه ریزی برای طرحی است که به موجب آن اقتصاد به طور کامل از وابستگی به دلار رها می شود اما اظهارات جدید نشان می دهد چنین برنامه ای روی میز قرار نداشته و مقامات روسی به دنبال کاهش وابستگی به دلار هستند.

برنامه جدید دولت شامل محدودیت یا ممنوعیت استفاده از دلار نیست. این برنامه جدید توسط وزارت دارایی روسیه نیز پشتیبانی شده است. کاستین پیشتر در ملاقات ماه ژوئیه خود با پوتین از وی خواست تا از برنامه بانک متبوعش برای کاهش استفاده از زیرساخت های پرداخت خارجی و وابستگی به دلار حمایت کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید