فریدون مجلسی:

پیروزی در لاهه، پیروزی جریان طرفدار عقلانیت در ایران بود

کدخبر: ۲۴۲۸۲۲
اقتصادنیوز؛ فریدون مجلسی، دیپلمات پیشین ایران و کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: پیروزی سیاسی این حکم به سود ایرانیان اعتدالی و طرفدار عقلانیت و منطق حقوق بین الملل است.
پیروزی در لاهه، پیروزی جریان طرفدار عقلانیت در ایران بود

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از انتخاب؛ فریدون مجلسی، دیپلمات پیشین ایران و کارشناس مسائل سیاست خارجی درباره حکم دادگاه لاهه در باره شکایت ایران از آمریکا با اشاره به موفقیت ایران از دو بعد حقوقی و سیاسی می‌گوید: این احکام ضمانت اجرای نسبی دارد و بیشتر به احترام کشور‌ها به اصول حقوق بین الملل و توانایی کشور‌ها در گرفتن حقوق خود دارد.

مجلسی در گفتگو با خبرنگار «انتخاب» درباره حکم دادگاه لاهه پیرامون شکایت ایران از آمریکا گفت: در اینجا دو موفقیت برای ایران به دست آمده؛ یک موفقیت حقوقی که بر اساس یک امر بین المللی، احترام حقوق بین الملل محفوظ می‌ماند و حتی کشوری مثل آمریکا هم برایش آسان نیست زیر بار یک دادگاه مهم بین المللی برود.

او ادامه داد: حتی اگر درموردی خاص، آمریکا یا هر کشور دیگری دادگاه لاهه را نپذیرد، در این مورد خاص نمی‌تواند چنین کند، زیرا در متن قرارداد مودت بین ایران و آمریکا، دادگاه لاهه به عنوان مرجع حل اختلاف ذکر شده یعنی اگر کشوری بخواهد زیر آن بزند، اعتبار حقوقی خود را ضعیف می‌کند.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی افزود: دادگاه چند حکم را در یک قالب گذاشته. اول اینکه صلاحیت خود برای بررسی این موضوع را تایید کرده. دوم اینکه برخی تحریم‌های خاص را نپذیرفته. البته این یک رای موقت است و دادگاه گفته که از آنجا که ممکن است رای نهایی را به نفع ایران بدهیم، احتیاطا کاری نکنید که مغایر این باشد.

او درباره اینکه حکم دادگاه تحریم‌های نفتی آمریکا را زیر سوال‌ی برد یا خیر، گفت: دادگاه همه چیز را درمورد تحریم‌ها نفی نکرده و مواردی را که به موضوعات انسانی مربوط است، جدا کرده و معلوم نیست که نفت جزء آن باشد یا نه. اما به طور کلی، حتی در صورت پذیرفتن تحریم ها، بخشی از آن را جدا کرده است.

مجلسی درباره موفقت دیگر حکم دادگاه لاهه از بعد سیاسی گفت: پیروزی سیاسی این حکم به سود ایرانیان اعتدالی و طرفدار عقلانیت و منطق حقوق بین الملل است. یعنی کسانی تندرو هستند بدانند که دشمنی دشمنی به دنبال می‌آورد و به مراجع حقوق بین الملل رفتن، یعنی احترام گذاشتن به مبانی حقوق بین الملل.

مجلسی درباره ضمانت اجرایی این حکم نیز گفت: البته هنوز حکم نهایی قطعی نشده. اما به طور کلی، ضمانت اجرای مسائل حقوق بین الملل کمی مشکل است. در واقع این احکام ضمانت اجرای نسبی دارد و بیشتر به احترام کشور‌ها به اصول حقوق بین الملل و توانایی کشور‌ها در گرفتن حقوق خود دارد.

او درباره مثال مناقشه اس ۳۰۰ که شکایت ایران از روسیه در دادگاه لاهه را به دنبال داشت، گفت: در آن ماجرا هم به ضرب همان حکم، ایران و روسیه توانستند با هم کنار بیایند و اس ۳۰۰ را بگیرند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید