معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزیر امور خارجه:

اگر ایران نبود حالا داعش به بغداد رسیده بود

کدخبر: ۲۴۳۹۵۲
اقتصادنیوز؛ غلامحسین دهقانی، معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزیر امور خارجه گفت که به دلیل این که ایران تامین کننده منافع نامشروع برخی از دولت‌ها نیست آنان همواره امنیت کشور ما را مورد تهدید قرار می‌دهند.
اگر ایران نبود حالا داعش به بغداد رسیده بود

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا؛ غلامحسین دهقانی اشتری در دیدار با سفرا، کارداران و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی مستقر در جمهوری اسلامی ایران که پیش از ظهر امروز در محل هتل هما برگزار شد، اظهار کرد: نیروی انتظامی در کشور ما نیروی جدایی از مردم نیست. این نیرو به عنوان یکی از عوامل اصلی ایجاد کننده امنیت در مقابل مخلان امنیت ایستاده است.

وی با اشاره به عوامل بروز ناامنی در کشورها آن را به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم کرد و گفت‌: عواملی همچون بیکاری، فقر، اعتیاد، ساختارهای غیر قابل اجرای قوانین و ... از جمله مواردی داخلی است که سبب ناامنی در یک کشور می‌شود. عوامل خارجی نیز مواردی همچون دخالت های خارجی، نظامی ، اشغال کشورها، بی احترامی به حاکمیت ملی و نظایر آن است که می‌تواند سبب افزایش ناامنی در یک کشور شود.

معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزیر امور خارجه در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به  شرایط جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته، خاطر نشان کرد: کشور ما طی این مدت سیاست‌هایش منطبق با دولت های بزرگ و در راستای تامین منافع نامشروع برخی از این دولت‌ها نبوده است و به همین دلیل است که همواره  امنیت کشور ما مورد هدف قرار گرفته است. دشمن در اوایل انقلاب با اقدامات تجزیه طلبانه و پس از آن با ترور مسئولان و مقامات کشورمان از رییس جمهور و نخست وزیر گرفته تا 17 هزار نفر از مردم عادی سعی در ایجاد ناامنی در کشور داشت. پس از آن جنگ در کشورمان آغاز شد و در طول این چهار دهه همواره به بهانه های مختلف تحریم های منفی علیه کشورمان صورت گرفت.

دهقانی در ادامه‌ بیان‌ کرد: تمام این عوامل جزو اقدامات امنیت زداست و تنها کشوری است که می‌تواند در برابر این تهدیدات و اقدامات مقاومت کند.  محدود کردن فعالیت‌های بین‌المللی یک کشور بحران زاست و بیشتر کشورها را به زانو در می آورد ، اما کشور ما در برابر این تهدیدات ایستادگی کرد.

وی  به رفتار دوگانه دشمنان علیه کشورمان اشاره کرد و گفت‌: مثلا گروهکی که 17 هزار نفر از مردم کشورمان را ترور کرده و حتی به رییس جمهور و نخست وزیر و بسیاری از مقامات نیز رحم نکرده است مورد حمایت برخی از این کشورها قرار دارد و حتی در سفر به سازمان ملل به این تروریست‌ها اجازه داده شد که تجمع کرده و کشورمان را متهم به اقدامات تروریستی کنند.

معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزیر امور خارجه حمایت ایران از کشورهای مظلوم منطقه را نیز یکی از عامل دیگر بروز ناامنی در کشور توصیف کرد و گفت‌: حمایت ایران از فلسطین طی 40 سال هزینه‌های بسیار سنگینی برای مردم ایران در بر داشته است چرا که دشمنان نمی‌خواهند ایران به عنوان کشوری مستقل و حامی مظلومان مطرح شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیت قاچاقچیان مواد مخدر اشاره کرد و گفت‌: برخی از کشورها در یو ان او دی سی آمارهایی از کشفیات مواد مخدر می‌دهند  که اصلا قابل مقایسه نیست. مثلا کشوری بوده که سالانه 15 گرم مواد مخدر کشف کرده است، اما ایران 785 تن مواد مخدر را در عرض یک سال کشف کرده است که این نشان دهنده این است که کشور ما چه اقداماتی در برابر قاچاق مواد مخدر به دیگر  کشورها انجام داده است و در این‌ راستا نیز سه هزار شهید و 12 هزار جانباز را برای برقراری امنیت و مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر تقدیم کرده است.

معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزیر امور خارجه به مبارزه کشورمان با گروه های تروریستی اشاره کرد و خاطر نشان کرد: بر اساس قطعنامه هایی که شورای امنیت تصویب کرده است گروه هایی همچون داعش، القاعده و طالبان و گروهک های وابسته به آنان جزو تروریست‌های درجه یک هستند ، اما ببینید که کدام کشور به اندازه ایران و در طی سال‌های اخیر با آنها مبارزه کرده‌اند. اقدامات ایران طوری بود که رییس جمهور عراق اعلام کرد که اگر ایران نبود حالا داعش به بغداد رسیده بود.

وی با اشاره به این که ایران باید به عنوان اولین کشور در مبارزه با تروریسم شناسایی شود، بیان‌ کرد: این اقدامات بدون جانفشانی ها ناجا در ایران ممکن نبود. ایران یک کشور امن است؛ چراکه ماموران پلیسش برای مزد کار نمی‌کنند. متصل به مردم هستند و با حمایت مردمی اقدام به تامین امنیت می‌کنند.

معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزیر امور خارجه در ادامه‌ از افزایش پلیس در مجامع بین‌المللی خبر داد و خاطر نشان کرد: ظرفیت‌های بسیار بالایی برای همکاری پلیس کشورهای جهان با پلیس ایران از طریق اینتر پل وجود دارد. در نمونه اخیر دیدید که چطور متهم سکه ثامن که به عنوان یک تروریست اقتصادی در حال برنامه‌ریزی برای امنیت بود دستگیر شد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود همچنین در حاشیه این نشست در جمع خبرنگاران، درباره همکاریهای پلیس ایران با دیگر کشورها، اظهار کرد: ایران جزو کشورهای پیشتاز در منطقه است و همه این را می دانیم که در بحث مبارزه با مواد مخدر و مبارزه با تروریسم چه اقداماتی انجام داده است و ما همکاری بسیار خوبی با دفتر مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل متحد و نهادهای بین‌المللی و کمیسیون های مختلف داریم و توانسته ایم با همین همکاری‌ها با مواردی همچون تروریسم اقتصادی برخورد کنیم. اما همکاری‌های آن‌ها کمتر از همکاری هایی است که ما با آنها انجام می‌دهیم که امیدواریم این سطح همکاریها افزایش یابد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید