دادگاه ترکیه با آزادی کشیش آمریکایی موافقت کرد+واکنش ترامپ

کدخبر: ۲۴۴۳۰۱
اقتصادنیوز؛ دادگاهی در ترکیه با صدور حکمی با رفع بازداشت خانگی و آزادی کشیش آمریکایی بازداشت شده در این کشور موافقت کرد.
دادگاه ترکیه با آزادی کشیش آمریکایی موافقت کرد+واکنش ترامپ

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا؛ شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش داد، دادگاهی در ترکیه اندرو برانسون، کشیش آمریکایی بازداشت شده در این کشور را به سه سال و یک ماه زندان محکوم کرد اما با توجه به مدت زمانی که او تحت بازداشت بوده، حکم داد که این کشیش آزاد شود.

پیشتر شبکه خبری ان‌بی‌سی نیوز و روزنامه واشنگتن‌ پست گزارش دادند که آمریکا و ترکیه به توافقی دست یافته‌اند که به موجب آن از برخی از اتهامات علیه اندرو برانسون صرف نظر می‌شود و در جلسه استماع دادگاه یا به محض اتمام آن آزاد خواهد شد.

ترامپ در واکنش به این رویداد در توییتر خود نوشت: کشیش برانسون آزاد شد. او به زودی در خانه خواهد بود!

ترامپ و برانسون

منابع ترکیه‌ای امروز (جمعه) اعلام کردند که چهار تن از شاهدان در پرونده اندرو برانسون، کشیش آمریکایی دستگیر شده در ترکیه شهادت‌های پیشین خود را پس گرفتند. با تغییر شهادت‌ها، دادستان دادگاه خواستار برداشته شدن کنترل‌های قضایی علیه اندرو برانسون شد.

پیش از این وکیل برانسون گفته بود برداشته شدن کنترل‌های قضایی علیه موکلش به این معنی است که او آزاد است تا بلافاصله خاک ترکیه را ترک کند.

پرونده کشیش برانسون که بیش از ۲۰ سال در ترکیه زندگی کرده، در روابط دیپلماتیک آنکارا و واشنگتن به چالشی بزرگ تبدیل شده که وضع تعرفه‌ها و تحریم‌هایی را علیه ترکیه به دنبال داشته است.

برانسون در سال ۲۰۱۶ و به دنبال اتهامات تروریستی زندانی شد و در ماه ژوئیه به حبس خانگی درآمد.

وی به اتهام ارتباط با دو گروه تروریستی گولن و پ.ک.ک، از دو ماه و نیم قبل، در ازمیر در حبس خانگی به سر می‌برد. زندانی شدن او موجب بروز تنش جدی بین واشنگتن و آنکارا شد و این مساله باعث شد نرخ دلار در ترکیه به شکل فزاینده‌ای بالا رفته و ارزش پول ملی این کشور سقوط کند.

پیش از این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده بود هیچگونه توافق پنهان بین ترکیه و آمریکا وجود ندارد، اما در هر صورت آزاد کردن کشیش برانسون می‌تواند گام موثری برای پایان دادن به تنش سیاسی بین واشنگتن و آنکارا باشد.

پرونده «برانسون» در کنار مسائلی مانند حمایت آمریکا از شبه‌نظامیان کرد سوری، عدم اقدام واشنگتن برای استرداد «فتح‌الله گولن»، واعظ ترکیه‌ای در آمریکا، اقدام آنکارا در خرید سامانه‌های پدافند موشکی اس-۴۰۰ از روسیه به موضوعی جدید برای تنش در روابط آمریکا و ترکیه تبدیل شده بود.

وزارت خزانه‌داری آمریکا به همین بهانه ۱۰ مردادماه وزرای دادگستری و کشور ترکیه را به بهانه نقش‌آفرینی در بازداشت برانسون در فهرست تحریم‌ها قرار داد. 

پیش از این، روزنامه واشنگتن‌پست خبر داده بود که توافقی پشت پرده بین آنکارا و واشنگتن برای آزادی برانسون از یک‌سو و لغو تحریم‌های آمریکا علیه ترکیه از سوی دیگر صورت پذیرفته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید