استراتژی ترامپ در قبال ایران، همان خط مشی ریگان علیه شوروی است؟

کدخبر: ۲۴۴۶۳۶
اقتصادنیوز: ولید شرارة در الاخبار نوشت: گروهی که در دولت ترامپ مکلف به رسیدگی به پرونده ایران هستند، استراتژی جدیدی را اتخاذ کرده اند که الهام گرفته از استراتژی دولت دونالد ریگان علیه جماهیر شوروی است. این گروه بر این عقیده هستند که سیاستشان برای مهار ایران پیروز می شود، حال هزینه آن هر چه می خواهد باشد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از انتخاب، این روزنامه عرب زبان چاپ بیروت ادامه داد: مقابله ایران و آمریکا در حال رسیدن به نبردی اصلی در منطقه است که می تواند نقشه ائتلافهای تازه ای را ترسیم کند. دولت ترامپ از طریق برخی شبکه های رسانه ای و دیپلماتیک اعلام کرده است که نقشه محکمی علیه تهران در سر دارد که منجر به پذیرش شروط امریکا از سوی تهران می شود.

یک منبع آگاه که به تازگی به واشنگتن سفر کرده است، برای الاخبار فاش کرد که گروه اقدام علیه ایران، در دولت ترامپ، اساس استراتژی خود در مورد ایران را از خط مشی ریگان علیه اتحاد جماهیر شوروی الهام گرفته است؛ خط مشیی که درکتاب پیتر شوایتزر، تحت عنوان «پیروزی:استراتژی سرّی دولت ریگان که به سرعت باعث فروپاشی شوروی شد»، خلاصه شده است. این کتاب، راهنمای گروه اقدام در برخورد با ایران است و به گزارش این منبع آگاه، گروه اقدام علیه ایران معتقدند اشتباه دولت بوش پسر آن است که فشارهای اقتصادی و سیاسی علیه ایران را افزایش نداد تا ایرانی ها مجبور به پذیرش شروط امریکا شوند. فردریک کابالان، یکی از کارشناسان نزدیک به دولت ترامپ، که از نو محافظه کاران است، مجموعه اهدافی را مشخص کرده است که «استراتژی پیروزی» می بایست برای تحقق آن تلاش کند:

-تلاش برای جدا کردن گروههای خارجی حامی ایران از آن.

-جلوگیری از سیطره ایران بر درآمدهایی که در خارج از مرزهایش، بویژه در عراق، سوریه و لبنان، کسب می کند.

-وارد کردن شکستهایی به ایران در میدانهای اصلی مقابله، مانند عراق و سوریه.

-تحریک تمرد علیه نظام.

این منبع خاطر نشان می کند که تحلیلهای اعضای گروه اقدام علیه ایران و مواضع آنها، توجهی به نتایج سیاستهای عداوت آمیزشان در مورد ایران، بر امنیت منطقه و استقرار آن ندارد. پس از جنگ عراق و نتایج آن، دیدگاهی در ایالات متحده حکمفرما شد که در مورد نکات و آثار منفی نابودی یا تضعیف دولتها، برای منافع آمریکاست؛ چرا که این مساله موجب ظهور گروههای افراطی مانند داعش می شود و بر نفوذ دولتهایی مثل ایران و ترکیه می افزاید. ترامپ قبل و بعد از رسیدن به قدرت، به شدت از این سیاستها و نتایج آن انتقاد کرده است!

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید