پس از شاهزادگان سعودی؛ حالا چهار قطری در عربستان ناپدید شدند

کدخبر: ۲۴۴۸۷۳
اقتصادنیوز: یکی از مقامات قطری با بیان اینکه چهار قطری در عربستان در بازداشتند و دوحه از سرنوشت آنان بی‌خبر است، از سازمان ملل خواست برای روشن شدن سرنوشت آنها تیم حقیقت یاب به عربستان اعزام کند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، «علی بن صمیخ المری» رئیس کمیته ملی حقوق بشر قطر، روز یکشنبه (دیروز) از عربستان خواست تا هر چه سریع‌تر سرنوشت چهار قطری بازداشت شده در این کشور را روشن کند.

به گزارش وبگاه روزنامه «الشرق» قطر، علی المری، بدون اشاره به هویت چهار قطری، آنان را «قربانی پنهان‌سازی اجباری و بازداشت قهرآمیز» توصیف و «مقامات عربستان سعودی» را مسئول کامل سلامت آنان اعلام کرد.

این مقام قطری از سازمان ملل خواست تا تیمی از این سازمان برای کشف حقیقت به عربستان اعزام شود تا سرنوشت سه قطری که به طور «قهرآمیز ناپدید شده» و یک شهروند دیگر به صورت قهرآمیز بازداشت شده، روشن شود.

به گفته این مقام قطری، سرنوشت این چهار قطری از زمان بازداشت و ناپدید شدن، نامعلوم است. او از تیم ویژه مسئول بازداشت‌های قهری خواست که با سفر به عربستان، بازدید میدانی انجام بدهند تا سرنوشت این چهار نفر روشن شود. 

قطر در زمانی مسئله ناپدید شدن سه قطری و بازداشت قهری یک نفر دیگر در عربستان را مطرح کرده است که ریاض از دو هفته پیش متهم به ربودن «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار سعودی معارض مقیم آمریکاست. 

مقامات ترکیه اعلام کرده‌اند که جمال خاشقچی دوم اکتبر به کنسولگری عربستان در استانبول مراجعه کرده و دیگر دیده نشده که از آنجا خارج شود. مقامات کنسولگری می‌گویند او از ساختمان خارج شده و از سرنوشت او اطلاعی ندارند اما روزنامه ینی‌شفق ترکیه نوشته که مقامات امنیتی این کشور ادله محکمه‌پسندی دارند مبنی بر اینکه خاشقچی در داخل ساختمان کنسولگری کشته و جسد او برای انتقال به بیرون تکه‌تکه شده است. 

رئیس کمیته ملی حقوق بشر قطر«اقدام عربستان علیه اتباع قطر» را «اقدام زشت و غیرانسانی» توصیف کرد و گفت که «تاکنون کمیته ملی حقوق بشر قطر و همچنین خانواده چهار فرد بازداشت شده، نتوانسته‌اند از سرنوشت این افراد اطلاعی کسب کنند». 

عربستان و قطر روابط دیپلماتیک ندارند و مناسبات این دو دچار بحران است. بحران روابط عربستان و سه کشور عربی دیگر (امارات، مصر و بحرین) با قطر اندکی بعد از اولین سفر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به منطقه ایجاد شد زمانیکه چهار کشور عربی در پنجم ژوئن 2017 روابط دیپلماتیک با قطر را قطع و بهانه آن را حمایت قطر از گروه‌های تروریستی اعلام کردند.

روابط عربستان و قطر با گذشت زمان نه تنها به سوی گشایش و حل مسائل پیش نرفته بلکه مقامات سعودی با موضعگیری روزانه علیه قطر، این بحران را عمیق‌تر کرده‌اند. حمد بن جاسم وزیر خارجه و نخست وزیر پیشین قطر، روز بیست و یکم مهر در رشته توییتی عربستان را به بازنگری در سیاست خود فراخواند و نوشت که کشورهای خلیج فارس به عربستان نیاز دارند و او آرزو می‌کند که عربستان دچار گرفتاری نشود.

به نظر می‌رسد، بحران روابط عربستان و قطر عمیق‌تر از چیزی است که به نظر می‌رسد. عربستان و قطر پیش از این نیز دچار بحران بودند. در مارس 2014 عربستان، بحرین و امارات سفرای خود را از دوحه بیرون بردند و گفتند که دوحه به توافق‌هایی که در شورای همکاری شده پایبند نمانده است.  نوامبر 2014 سفرای این کشورها به قطر بازگشتند و قطر اعلام کرد که به آنچه عربستان مقررات شورای همکاری خوانده، عمل می‌کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید