پمپئو صورتحساب ترامپ برای بستن پرونده خاشقجی را به عربستان می‌برد

کدخبر: ۲۴۵۱۲۸
اقتصادنیوز: عطوان نوشت آمریکا که بارها از عربستان باج‌خواهی کرده، صورتحسابی برای حمایت از ریاض در پرونده خاشقجی تهیه کرده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه رای الیوم در یادداشتی نوشت وقتی دونالد ترامپ اعلام می‌کند احتمالا ”عناصر خودسر“ در قتل جمال خاشقجی نقش داشته‌اند و ملک سلمان، شاه سعودی، قاطعانه در گفتگو با ترامپ تاکید می‌کند از هیچ چیز خبر ندارد، این به معنای آغاز جستجو برای گوسفند قربانی است تا این جنایت به او چسبانده شود و حاکی از آن است که توافق سه‌گانه آمریکا و ترکیه و عربستان برای بستن دائم این پرونده آغاز شده است.

او در ادامه نوشت: اقدام ملک سلمان در اعلام این نکته که دستور تحقیق داخلی برای این جنایت را داده است به منزله ”اعتراف“ به دست داشتن عناصر سعودی در آن و عقب‌نشینی از همه مواضع قبلی در طول سیزده روز گذشته است که هرگونه نقش‌آفرینی عربستان را در این ماجرا تکذیب و تاکید می‌کرد خاشقجی بیست دقیقه بعد از ورود به کنسولگری آن را ترک کرده است و مقامات سعودی تلاش کردند خود را درباره سرنوشت او نگران نشان دهند.

نقطه عطف اصلی که باعث عقب‌نشینی رسمی ریاض شد به عقیده ما خبری بود که خبرگزاری رویترز به نقل از دو مسئول و منبع امنیتی ترکیه منتشر کرد مبنی بر این که مقامات امنیتی ترکیه یک فایل صوتی در اختیار دارند که مرگ خاشقجی را ثابت می‌کند و احتمالا نسخه‌ای از آن را هم برای عربستان و هم آمریکا ارسال کرده‌اند.

سلمان بن عبدالعزیز وقتی قاطعانه برای رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد از هیچ چیز خبر ندارد راست گفت. حاکم کنونی عربستان محمد بن سلمان، ولیعهد، است و همه انگشت‌های اتهام به سمت او و اطرافیانش نشانه رفته‌اند. چه کسی درون دستگاه‌های امنیتی جرات دارد جنایتی این چنین را در کنسولگری عربستان مرتکب شود و یک روزنامه‌نگار مشهور را بکشد و هواپیما‌های اختصاصی را به همراه گروه پانزده نفره از نیرو‌های امنیتی (به استانبول) اعزام کند، غیر از بالاترین مسئول و تصمیم‌گیرنده نخست عربستان در حال حاضر؟ کسی که تصمیم حمله به یمن را می‌گیرد در ترور روزنامه‌نگاری که به خاندان حکومتی وابسته بوده و سپس جدا شده است تردید نمی‌کند.

دخالت ملک سلمان یا به عبارت بهتر، دخالت به نام او وقتی که عربستان وارد بحران دشواری می‌شود اقدامی معمول است. وقتی عربستان و ولیعهد آن به حمایت از معامله قرن و صهیونیستی کردن قدس اشغالی به عنوان رکن اصلی آن متهم شدند، شاه سعودی بیانیه‌ای صادر و در آن تاکید کرد کشورش به طرح عربی و ایجاد کشور مستقل فلسطینی به پایتختی قدس پایبند است و فقط چیز‌هایی را می‌پذیرد که فلسطینی‌ها بپذیرند. اکنون هم همان سناریو در حال تکرار است.

حالا سوالی که مطرح می‌شود این است که گوسفند قربانی که قرار است برای دور کردن سرزنش از شاه و ولیعهد و مسئولان رده بالای سعودی قربانی شود کیست؟ و چه بهایی قرار است به ترکیه و آمریکا در برابر کمک به ”لاپوشانی“ این جنایت و بستن پرونده آن داده شود؟

برای پاسخگویی به این سوال‌ها باید به حادثه لاکربی و معامله‌ای که برای نجات معمر قذافی صورت گرفت رجوع کنیم، معامله‌ای که او را نجات داد و اتهامات را از او دور کرد و تحریم خفه کننده  را از لیبی برداشت. جالب اینجاست که عربستان سعودی و بندر بن سلطان، سفیر وقت ریاض در واشنگتن، از بارزترین طراحان این معامله در آن زمان بودند.

عطوان در ادامه یادداشت خود نوشت: خودم شخصا با عبدالباسط المقرحی، متهم اصلی یا به عبارت بهتر، گوسفند قربانی این معامله دیدار کردم. او از عناصر امنیتی لیبی بود که به اتهام جاسازی بمب در چمدان و منفجر کردن هواپیمای ”پان آم“ در آسمان اسکاتلند که سیصد نفر قربانی آن شدند، به حبس ابد محکوم شد. المقرحی که از من خواست برای ملاقاتش به زندان گلاسگو بروم تاکید کرد به هیچ وجه نقشی در این جنایت نداشته است. او گفت که از سرطان پروستات رنج می‌برد و تمام بدنش درگیر آن شده بود و چند ماه بیشتر زنده نبود، جوری گریه می‌کرد که مانندش را در عمرم نه دیده و نه شنیده‌ام. المقرحی به من گفت شجاعت اعتراف به ارتکاب جنایت را دارد، چون چیزی برای از دست دادن ندارد و چیزی به مرگش نمانده است، اما تاکید کرد از او به عنوان قربانی برای نجات سایرین استفاده شده است.

چند هفته بعد هم عبدالرحمن شلقم، وزیر خارجه اسبق لیبی، که همکلاسی سابق من و هنوز زنده است تاکید کرد لیبی هیچ نقشی در ماجرای لاکربی نداشت، اما حدود سه میلیارد دلار غرامت به آمریکا پرداخت کرد تا به تحریم‌ها پایان دهد.

برای سومین بار می‌گوییم معامله‌ها بر اصول حقوق بشر مقدم هستند به ویژه درباره کسی مانند ترامپ که به چیزی غیر از پول باور ندارد و غیر از باج‌خواهی از عربستان و کشور‌های خلیج (فارس) و غارت میلیاردی آنان کاری بلد نیست. در تاریخ آمریکا سابقه ندارد یک رئیس جمهور این چنین وقیحانه باج‌خواهی کند و به این کشور‌ها (عربستان و کشور‌های حوزه خلیج فارس) ظرف چند روز چهار بار بگوید بدون حمایت آمریکا بیش از دو هفته دوام نخواهند آورد و خطرناکتر اینکه تاکید کند بدون حمایت آمریکا ایران ظرف دوازده دقیقه عربستان را اشغال خواهد کرد.‌

در انتهای این مطلب آمده است: نمی‌دانیم ترامپ در ازای بیرون بردن عربستان از این بحران با کمترین ضرر و زیان، چه مبلغی می‌گیرد، اما پیش‌بینی می‌کنیم این مبلغ بیش از صد‌ها میلیارد دلار باشد و احتمالا مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در سفرش به ریاض ”صورتحسابی“ را که شامل جزئیات این مبلغ است با خود به عربستان می‌برد. خدا خاشقجی را زنده یا مرده رحمت کند. احتمالا عناوین روزنامه‌ها در روز‌های آینده به کشف جسد او و چگونگی کشته شدنش در کنسولگری عربستان مربوط خواهد شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید