فریب ربات‌های استخراج ارز مجازی را نخورید

کدخبر: ۲۴۵۲۳۰
اقتصاد نیوز:ربات‌های تلگرامی که بیت‌کوین استخراج می‌کنند، این خبر دست به دست در شبکه‌های مجازی چرخید و بعد از اینکه خود تلگرام هم واکنش رسمی به آن نشان داد، بیشتر مورد اهمیت قرار گرفت.
فریب ربات‌های استخراج ارز مجازی را نخورید

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از دیجیاتو، ماجرای این ربات‌ها دقیقا چیست و آنها چگونه کار می‌کنند؟ حالا که بر اساس آمار و اطلاعات ایسپا بیشترین کاربران ایرانی هنوز در تلگرام مانده‌اند، به نظر می‌رسد دانستن این موضوعات و داشتن اطلاعات کافی درباره این ربات‌ها ضروری به نظر می‌رسد.

مجتبی رجبی کارشناس فناوری اطلاعات در گفتگو با دیجیاتو این ربات‌ها را نوعی Scammer معرفی می‌کند:«ما چندین بار به ادمین‌های برخی از این ربات‌ها پیام دادیم ولی یا بلاک می‌شویم و یا جوابی نمی‌گیریم. تب ماینینگ بیت‌کوین با یک سری از این مرورگرها زیاد شده و به نوعی شبیه به تب نتورکینگ شده و همه به دنبال زیرمجموعه گیری هستند. یک لینک فرستاده می‌شود و به کاربر گفته می‌شود که بعد از نصب، سیستم خود را روشن نگه داشته و بعد از یک سال روشن ماندن یکسره سیستم، یک بیت کوین به شما داده می‌شود! ماین کردن بیت‌کوین با این روش مثل تونل کندن با قاشق می‌ماند!»

ربات‌های استخراج ارز مجازی
او باور دارد که خیلی از افراد به امید زیرمجموعه گیری وارد کار می‌شوند و با این امید تصور می‌کنند که زیرمجموعه‌ها به جای آنها فرایند ماین کردن را ادامه می‌دهند، در صورتی که رجبی تاکید می‌کند استخراج بیت‌کوین به این سادگی‌ها نیست و کاربران ساده این مساله را نمی‌دانند:

«مردم با وضع اقتصادی فعلی به بیت کوین مانند یک سرمایه ناب نگاه می‌کنند و آن را چیزی شبیه به دلار و طلا برای خود متصور می‌شوند. مردم از ترس بی‌ارزش شدن پول‌هایشان وارد این ربات‌ها و یا لینک‌ها می‌شوند.«ماین کردن بیت کوین با موبایل یک روش فاجعه انگیزی هست و فشار و هزینه‌ای که به دستگاه وارد می‌شود، جبران ناپذیر است. در این حرکت نه سودی وجود دارد و نه مفعتی بلکه ضرر تمام است.»

 

ربات‌های استخراج ارز مجازی
رجبی می‌گوید مردمی که وارد این لینک‌ها شده در حقیقت زیرمجموعه‌های خردی به حساب می‌آیند که برای یک فرد ساتوشی‌ جمع می‌کنند و خرده ساتوشی‌های آنها در نهایت می‌تواند تبدیل به یک رقم قابل توجهی برای فرد سودجو شود:«بات‌های تلگرامی لینک Join می‌دهند و اگر از طریق این لینک افرادی وارد بات شوند تبدیل به همان زیرمجموعه‌ها می‌شوند، لذا لازم است که در انتخاب ربات‌های تلگرامی هم نهایت انتخاب را کرد و روی هر لینکی هم کلیک نکرد.»
 
به گفته او گوشی هوشمند به خاطر اجرا بودن دائمی برنامه در پس‌زمینه و داغ شدن مداوم، خیلی زود از کار خواهد افتاد و همچنین باید آن را به طور پیاپی شارژ کرد که در کنار اجرا بودن برنامه ماینینگ و یا لینک‌های مرتبط، به حرارت دستگاه می‌افزاید:«این ربات‌ها توسط خود تلگرام هم شناسایی شده و به عنوان اسکمر آنها را بلاک کرده ولی هنوز هم این ربات‌ها از جای دیگری سر بر می‌آورند و با نام دیگری شروع به فعالیت می‌کنند.»

رجبی تاکید دارد که تنها سازندگان ربات‌ها می‌توانند به سوددهی برسند و بس. لیستی از این ربات‌ها جمع آوری شده که البته به گفته کارشناس کامل نیست و او به همین دلیل به کاربران توصیه می‌کند که به جز ربات‌های معتبر تلگرامی از کار کردن با بقیه ربات‌ها مبادرت ورزند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید