تولید نفت لیبی به یک میلیون و 250هزار بشکه در روز رسید

کدخبر: ۲۴۶۹۴۹
اقتصادنیوز : «مصطفی صنع الله » رئیس شرکت ملی نفت لیبی روز چهارشنبه در نشست نفت و گاز در بنغازی گفت، لیبی اکنون روزانه بین یک میلیون و 250 تا یک میلیون و 270هزار بشکه نفت در روز تولید می کند و گاهی تولید نفت آن به یک میلیون 300هزار بشکه در روز هم می رسد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، صنع الله 18 مهر در کنفرانس نفت و پول در لندن گفته بود، با اینکه طی چند ماه گذشته برخی طرف ها برای بر هم زدن ثبات در بخش انرژی لیبی تلاش کرده اند اما طی هفته های اخیر به طور متوسط روزانه یک میلیون بشکه نفت تولید شده است.

وی افزود، شرکت ملی نفت لیبی مورد حملات پیاپی است و کارکنان شرکت نفت در حال دفاع از تاسیسات نفتی مقابل تهاجم های سیاسی، نظامی و تجاری و جنایتکارانه هستند، اگر این هرج و مرج ها و آشوب ها نبود، لیبی می توانست دوبرابر مقدار کنونی، تولید کند.

بر اساس آمارهای رئیس شرکت نفت لیبی ، این کشور طی هفته های گذشته تولید نفت خود را روزانه حدود 250 هزار بشکه افزایش داده است که ارقام جدید از سال 2013 بی سابقه بوده است.

تارنمای «الوسط » روز چهارشنبه نوشت، مقام های لیبی می گویند اگر اوضاع امنیتی در این کشور بهبود یابد، تا سال 2022 می توانند روزانه دو میلیون بشکه نفت در روز تولید کنند.

این تارنمای لیبیایی افزود، هرج و مرج و ناامنی همچنان یکی از مهم ترین تهدیدهایی است که تولید نفت لیبی را تحت الشعاع قرار می دهد.میادین نفتی این کشور و از جمله میدان نفتی «الشراره» که یکی از مهم ترین تاسیسات نفتی لیبی در آن قرار دارد، طی سال های گذشته بارها مورد حمله گروه های مسلح قرار گرفته و تولید نفت در آن متوقف شده یا به حداقل رسیده است.

تارنمای تخصصی نفت و گاز «گلوبال پلاتس» اعلام کرده است، تولید نفت لیبی در سال جاری میلادی با نوسانات شدید همراه بوده است به گونه ای که تولید نفت در ماه فوریه حدود یک میلیون و 30هزار بشکه در روز بود اما در ماه جولای به 670هزار بشکه رسید و در ماه آگوست به 940هزار بشکه در روز رسید.

کارشناسان شرکت سرمایه گذاری آمریکایی «راپیدان انرژی» اعلام کرده اند، تهیدهای امنیتی به سادگی می تواند باعث کاهش 700هزار بشکه ای تولید نفت لیبی شود .

لیبی تا سال 2011 روزانه یک میلیون و 600هزار بشکه نفت تولید می کرد اما درگیری ها و هرج و مرج حاکم بر این کشور گذشته باعث شده است لیبی با وجود گذشت هفت سال از سرنگونی نظام سرهنگ معمر قذافی، نتواند سقف تولید خود را به این رقم برساند.

لیبی از زمان سرنگونی نظام سرهنگ قذافی در سال 2011 با مشکل هرج و مرج و بی ثباتی روبه رو است.

اکنون دو دولت شامل دولت 'وفاق ملی' به ریاست 'فایز السراج' در طرابلس که مورد حمایت جامعه جهانی است و دولت «طبرق» در شرق لیبی به ریاست «عبدالله الثنی» که از ژنرال «خلیفه حفتر» فرمانده نیروهای مسلح این کشور حمایت می کند؛ در این کشور وجود دارد. پارلمان لیبی نیز از دولت مستقر در شرق لیبی حمایت می کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید