پارلمان اروپا خواستار تحریم عربستان شد

کدخبر: ۲۴۷۰۵۹
پارلمان اروپا با تصویب قطعنامه‌ای ضمن محکوم کردن "قتل" جمال خاشقجی، نویسنده و ستون نویس واشنگتن پست، خواستار اعمال تحریم های گسترده علیه مقامات سعودی در صورت اثبات نقش آنان در قتل وی شد.
پارلمان اروپا خواستار تحریم عربستان شد

 

به گزارش خبرگزاری آناتولی اعضای پارلمان اروپا با تصویب قطعنامه ای ضمن محکوم کردن "قتل" جمال خاشقجی، نویسنده و ستون نویس واشنگتن پست خواستار انجام تحقیقات مستقل بین المللی و اعمال تحریم های گسترده به ویژه در بخش تسلیحاتی علیه مقامات سعودی در صورت اثبات نقش آنان در قتل وی شدند.

این قطعنامه که با 325 رای موافق و یک رای مخالف به تصویب رسید از مقامات سعودی خواستار ارائه اطلاعاتی در خصوص محل جسد خاشقجی شده و "آدم ربایی و کشتن بدون محاکمه" را جنایت ضد بشری اعلام کرده است.

دراین قطعنامه ضمن دعوت به حمایت و تقویت تحقیقات مشترک عربستان سعودی و ترکیه، از مقامات سعودی خواسته شد با همتایان ترک خود همکاری کامل داشته باشند.

تحریم ها شامل برخی موارد از جمله ممنوعیت صدور ویزا و توقیف اموال برخی مقامات سعودی است. پارلمان اروپا همچنین خواستار اعمال تحریم علیه هماهنگ کنندگان و دستور دهندگان قتل خاشقجی شد. در این قطعنامه تاکید شد که چنین قتلی بدون اطلاع یا کنترل محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی غیرممکن است.

این قطعنامه همچنین خواستار تعیین موضع مشترکی از سوی تمامی کشورهای اتحادیه اروپا چهت اعمال تحریم تسلیحاتی علیه عربستان سعودی شد.

گفتنی است جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار اهل عربستان سعودی سردبیر سابق روزنامه الوطن و ستون‌نویس واشنگتن‌پست روز دوم ماه اکتبر جاری به منظور انجام امور رسمی وارد کنسولگری این کشور در استانبول شده و از آن خارج نشد.

پلیس ترکیه ضمن تایید عدم خروج او از کنسولگری عربستان سعودی در استانبول اعلام کرده که همزمان با ورود او به این محل 15 مقام امنیتی عربستان نیز با دو پرواز وارد این شهر شده و پس از مدت کوتاهی از ترکیه رفته‌اند.
ریاض بامداد شنبه طی بیانیه‌ای کشته‌شدن خاشقجی در داخل کنسولگری این کشور در استانبول را تأیید کرد. دادستان کل عربستان سعودی مدعی شده که قاشقجی بعد از "درگیری" با چند نفر داخل ساختمان کنسولگری "فوت" کرده و 18 شهروند این کشور در ارتباط با این حادثه بازداشت شده‌اند.

منبع: عصرایران

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۵ اردیبهشت

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید