رحیمی در اخطاری مطرح کرد

نظارت مجمع تشخیص بر مصوبات مجلس، بدعت جدیدی است

کدخبر: ۲۴۷۴۴۲
اقتصادنیوز : یک عضو هیات رییسه مجلس با استناد به اصل ۱۱۲ قانون اساسی، درباره وظایف مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: بدعت ایجاد شده در مجمع تشخیص برای نظارت بر فرآیند قانون‌گذاری امری ناصواب است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، علیرضا رحیمی در پایان جلسه علنی نوبت شب امروز (شنبه) و بعد از پایان بررسی صلاحیت ۴ وزیر پیشنهادی، با استناد به اصل ۱۱۲ قانون اساسی در اخطاری گفت: اخیرا بدعتی به صورت ناصواب در قانون‌گذاری ایجاد شده که هیات نظارت مجمع، راجع به مصوبات مجلس اظهار نظر می‌کند حال اینکه تکالیف دیگری دارد.

وی ادامه داد: طبق قانون، تنها شورای نگهبان می‌تواند نظرش را درباره قوانین مصوب مجلس اعلام کند اینکه هیات نظارت مجمع تشخیص در موضوع مصوبات و قانون‌گذاری اعمال نظر می‌کند، یک بدعت است. اخیرا همکاران نامه‌ای به شما نوشته و انتقادات و گلایه‌هایی داشتند که چرا لوایح پولشویی و پالرمو به مجمع ارسال شده است چون طبق اصل ۱۱۲ تنها مصوباتی از مجلس به مجمع می‌رود که بر آن اصرار کرده و آنگاه اتوماتیک به مجمع ارسال می‌شود.

این عضو هیات رییسه مجلس ادامه داد: در شرایطی که هنوز مجمع تشخیص گزارشی درباره روند سیاست‌های کلی نداده است، وارد نظارت بر فرآیند قانون‌گذاری شده که بدعت جدید محسوب می‌شود. انگار ما دو شورا داریم.

به گزارش ایسنا، علی لاریجانی در پاسخ به این اخطار با اشاره به اصل ۱۱۰ قانون اساسی گفت: در زمان مرحوم هاشمی رفسنجانی، موضوعات در صحن مجمع با حضور نمایندگان قوا و ریاست آقای هاشمی بررسی می‌شد و مجمع اعلام نظر می‌کرد. نظرات هم حین بررسی به کمیسیون‌های مجلس داده می‌شد که اگر نمی‌پذیرفتند آنگاه به شورای نگهبان می‌دادند. اگر اختلافی بین مجلس و شورای نگهبان به وجود می‌آمد آن مصوبات در زمان مرحوم هاشمی در صحن مجلس مورد بررسی قرار می‌گرفت.

رییس مجلس افزود: در ترکیب جدید هیات نظارت تشکیل شد که این با نظر موافق رهبری بوده است و موضوع خلافی نیست منتها هنوز نحوه کار هیات نظارت در مجمع تصویب نشده است. بر اساس کاری که هیات انجام می‌دهد نظرات را به شورا می‌فرستد و شورا آن را به مجلس می‌فرستد که در دو لایحه مورد نظر نیز این روند انجام شد.

لاریجانی در پایان گفت: مجمع تشخیص نمی‌تواند قانون‌گذاری را تحمیل کند بلکه وقتی شورای نگهبان نظرش را از مجلس برگرداند و به مجمع رفت، آنگاه مجمع می‌تواند ورود پیدا کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید