رئیس سازمان پدافند غیرعامل:

تهدید حمله نظامی دیگر جدی نیست

کدخبر: ۲۴۷۶۱۶
اقتصادنیوز؛ غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: امروز باید بدانیم که به دلیل رشد فناورانه و تکنولوژیک قدرت تولید سلاح و افزایش قدرت نظامی‌مان، تهدید حمله نظامی علیه کشور به پایین‌ترین سطح خود رسیده است.
تهدید حمله نظامی دیگر جدی نیست

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا؛ غلامرضا جلالی عصر امروز در نشست خبری با اهالی رسانه با بیان اینکه دیده بانی، تشخیص و هشدار درباره تهدیدات جزو ماموریت‌های ماست، اظهار کرد: کاهش آسیب پذیری و مصون سازی زیرساخت‌های کشور در برابر تهدیدات از دیگر ماموریت‌های اساسی ماست.

وی افزود: ما در ایام سالگرد شکل گیری سازمان پدافند غیر عامل به بیان برنامه‌ها و گزارش‌هایی از عملکردمان می پردازیم. اینکه رصد و پایش کنیم و به تشخیص برسیم که چه تهدیدی علیه امنیت کشور وجود دارد و در این تشخیص برخی دستگاه‌ها با ما همراه هستند و برخی دیگر هم ممکن است دیدگاه متفاوتی داشته باشند.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور با بیان اینکه تهدید حمله نظامی علیه کشورمان به آخرین تهدید بدل شده و دیگر جدی نیست، گفت: امروز باید بدانیم که به دلیل رشد فناورانه و تکنولوژیک قدرت تولید سلاح و افزایش قدرت نظامی‌مان، تهدید حمله نظامی علیه کشور به پایین ترین سطح خود رسیده است.

جلالی با تاکید بر اینکه تهدیدات علیه کشورمان به طیفی از تهدیدات غیرنظامی بدل شده است، اظهار کرد: تجمیع همه فشارها برای تحمیل اراده یکی از استراتژی‌های دشمنان علیه ماست. همچنین تهدیداتی تکنولوژیک علیه ما به کار گرفته می‌شود که نمونه‌های زیادی دارد و در جهت نفی حاکمیت سیاسی عمل می کند.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور ادامه داد: تهدیدات ترکیبی از دیگر موضوعات تهدیدات علیه ما هستند. بخشی از آن عملیات روانی است که از طریق رسانه‌ها انجام می‌شود. بخش دیگری از آن ناامیدسازی و اقداماتی از این دست است که به حوزه امنیت شناختی مربوط می‌شود و مثلا بخشی از مردم ما را به این نتیجه می‌رساند که برود و ریالش را به دلار بدل کند.

جلالی تاکید کرد: تهدیدات این حوزه مردم محور هستند و بر شبکه‌های اجتماعی و رسانه ها اتکا دارند. همچنین ما در آماری به این نتیجه رسیدیم که ۷۰ درصد تهدیدات در حوزه شناختی  قرار دارد و زیربنای اقتصادی ما را هدف گرفته است.

جلالی با تاکید بر اینکه تهدیدات علیه کشورمان به طیفی از تهدیدات غیرنظامی بدل شده است، اظهار کرد: تجمیع همه فشارها برای تحمیل اراده یکی از استراتژی های دشمنان علیه ماست. همچنین تهدیداتی تکنولوژیک علیه ما به کار گرفته می‌شود که نمونه های زیادی دارد و در جهت نفی حاکمیت سیاسی عمل می کند.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور ادامه داد: تهدیدات ترکیبی از دیگر موضوعات تهدیدات علیه ما هستند. بخشی از آن عملیات روانی است که از طریق رسانه‌ها انجام می‌شود. بخش دیگری از آن ناامیدسازی و اقداماتی از این دست است که به حوزه امنیت شناختی مربوط می‌شود و مثلا بخشی از مردم ما را به این نتیجه می رساند که برود و ریالش را به دلار بدل کند.

جلالی تاکید کرد: تهدیدات این حوزه مردم محور هستند و بر شبکه های اجتماعی و رسانه ها اتکا دارند. همچنین ما در آماری به این نتیجه رسیدیم که هفتاد درصد تهدیدات در حوزه شناختی  قرار دارد و زیربنای اقتصادی ما را هدف گرفته است.

وی با بیان اینکه باید از تهدید درک واحدی داشته باشیم، گفت: ممکن است علایق سیاسی متفاوت داشته باشیم، اما باید در برابر دشمن مشترک منسجم باشیم و یک چهره واحد ارائه دهیم؛ به خصوص که سازمان پدافند غیر عامل یک سازمان حاکمیتی است نه سیاسی.

جلالی با اشاره به ارائه طرحی به مجلس شورای اسلامی برای حضور سازمان پدافند غیر عامل در برخی شوراهای عالی کشور، اظهار کرد: مجلس با عضویت ما در شوراهای عالی ترافیک، عتف، شهرسازی، گردشگری و ایمنی زیستی موافقت کرد و درباره حضورمان در شورای عالی فضای مجازی نیز بنا به تشخیص شورای نگهبان، رهبری انقلاب باید تصمیم گیری کنند که ایشان نیز موافقت کردند.

وی ادامه داد: همچنین با همکاری وزارت نیرو، نفت و قرارگاه خاتم مقرر شد که اولین مرکز ملی دیسپچینگ گاز را بسازیم که اخیراً از آن بهره‌برداری آزمایشی کردیم و بهره برداری قطعی در این هفته با حضور مسئولان انجام می‌شود.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور با بیان اینکه برگزاری رزمایشی را در هفته پدافند غیر عامل برای کنترل سیگنال به سیگنال در نظر داریم، اعلام کرد: با همکاری صداوسیما، وزارت ارتباطات و سازمان مخابرات، رزمایش کنترل سیگنال به سیگنال که مربوط به قطع ماهواره می شود را در سازمان صداوسیما برگزار خواهیم کرد که هدفش این است که اگر ماهواره‌های ما در زمان تحریم‌های آمریکا قطع شوند، زیرساخت‌های کشور در سیگنال‌رسانی ماهواره‌ای با مشکل مواجه نشوند.

جلالی با اشاره به تدوین طرحی از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس برای ساماندهی شبکه‌های اجتماعی اظهار کرد: در این طرح پیشنهاد شده تا هیئتی برای نظارت بر شبکه‌های اجتماعی کشور تشکیل شود که ما نیز عضو آن هستیم اما اصل ارائه این پیشنهاد متعلق به ما نبوده است.

وی با اشاره به تهدیدات آمریکایی‌ها علیه کشور گفت: آمریکایی‌ها پیش از این می‌گفتند ایران تابستان داغی را خواهد داشت اما اکنون در آبان ماه هستیم. پس راهبرد آنها در تابستان شکست خورد و نکته بعد اینکه آنها در تابستان به دنبال براندازی بودند اما امروز فقط از اعمال فشار صحبت می‌کنند که این یک نوع عقب‌نشینی است. اصل محور فعالیت آمریکایی‌ها مبتنی بر عملیات روانی است. اگر سوئیفت بدون دلار در جهان راه اندازی شود قطعا استفاده از ظرفیت دلار برای آنها آسیب‌پذیر خواهد بود اما ما طبیعتا اقدامات مقابله‌ای و مصون سازی را برای ارتقای آمادگی‌ها در مقابل تهدیدات انجام می‌دهیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با تاکید بر اینکه شبکه‌های اجتماعی دیگر یک پیام رسان صرف نیستند و در آنها مبادلات بانکی و حتی اشتغال هم ایجاد شده است، گفت: ما هیچ وقت نمی‌پذیریم که برای نظام پولی و اشتغال ما در جایی تصمیم‌گیری شود که سازوکار آن در داخل کشور نیست و ما نقض حاکمیت ملی را نمی‌پذیریم. شورای عالی فضای مجازی و سازمان پدافند غیرعامل در این حوزه نگاه واحدی دارند که باید حاکمیت ملی در شبکه‌های اجتماعی شکل بگیرد.

جلالی در پایان اظهار کرد: اخیرا هم نسل جدیدی از ویروس استاکس‌نت را که به صورت چند تکه بود و به صورت غیرفعال قصد ورود به سامانه‌های ما را داشت کشف کردیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید