طرح مکرون جایگزین معامله قرن ترامپ می‌شود؟

کدخبر: ۲۴۸۳۲۲
بعد از دستور مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه به وزارت خارجه برای بررسی ابعاد طرح صلح جایگزین معامله قرن، نماینده مکرون جزئیات این طرح را با سران فلسطین و اسراییل به بحث گذاشت.
طرح مکرون جایگزین معامله قرن ترامپ می‌شود؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از انتخاب، «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه نماینده ویژه‌ای را برای ارائه طرح صلح خود به قدس اشغالی و کرانه باختری اعزام کرد.

در حالی که پیشتر گفته می‌شد برای رونمایی از طرح صلح خود به عنوان جایگزین طرح صلح آمریکا در امور غرب آسیا آماده می‌شود، شبکه 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی روز چهارشنبه گزارش داد که فرستاده‌ای از فرانسه برای بررسی امکان آغاز مذاکرات صلح [سازش] به رهبری پاریس به فلسطین اشغالی سفر کرده است.

به نوشته وبگاه «آی24 نیوز» به نقل از این گزارش تلویزیونی، مشاور امنیت ملی فرانسه، که یکی از معتمدان نزدیک به مکرون است، نشست‌هایی را با تعدادی از مقامات فلسطینی و اسرائیلی داشته تا درباره وارد کردن موضوع مناقشات فلسطین-اسرائیل به همایش صلح پاریس در تاریخ 11 نوامبر، صحبت کند.

ارزیابی‌های اولیه از این نشست‌ها نشان می‌دهد که «محمد عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی احتمالا در این همایش شرکت خواهند کرد.

پیشتر یک دیپلمات صهیونیست در جلسه استماعی که با قانونگذاران اسرائیلی داشت گفته بود که اگر «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا طرح صلح خود موسوم به «معامله قرن» را بعد از انتخابات میان‌دوره و تا پایان ماه نوامبر مطرح نکند، مکرون از طرح صلح فرانسوی رونمایی به عمل می‌آورد.

بر این اساس، مکرون در ماه آگوست به وزارت خارجه فرانسه دستور داده تا ایده‌هایی برای طرح دیپلماتیک جدید در موضوع مناقشات فلسطین-اسرائیل طرح کنند. او به دستیارانش گفته که نمی‌خواهد اجازه دهد این مسئله از دستورکار جهانی خارج شود.

ترامپ چند هفته قبل گفته بود که طی دو تا چهار ماه آینده، فاصله زمانی بین انتخابات میان‌دوره تا پایان سال 2018، طرح صلح خود موسوم به «معامله قرن» را رونمایی می‌کند.

معامله قرن یا توافق نهایی، طرحی به پیشنهاد دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی و حمایت عربستان، برای پایان منازعه «اسرائیل» با فلسطین و مقدمه‌ای برای عادی‌سازی روابط عربی اسرائیلی است. در این طرح و مذاکرات بعدی، مسئله آوارگان با «وطن جایگزین» در خارج از فلسطین اشغالی حل و «حق بازگشت» آوارگان فلسطینی به کشورشان برای همیشه لغو می‌شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید