تشخیص مواد خطرناک در مواد غذایی با کمک فناوری

کدخبر: ۲۴۸۳۴۰
اقتصاد نیوز:پژوهشگران چینی موفق به توسعه یک نانو تراشه شده‌اند که قادر به تشخیص مواد خطرناک در مواد غذایی است.
تشخیص مواد خطرناک در مواد غذایی با کمک فناوری

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از ایسنا ، پژوهشگران "دانشگاه هنگ کنگ"(University of Hong Kong) چین موفق به توسعه یک نانو تراشه شده‌اند که این نانوتراشه با اسفاده از "طیف سنجی رامان"(Raman spectroscopy) قادر به تشخیص مواد خطرناک مواد غذایی تنها در عرض ۳۰ ثانیه است.

طیف سنجی رامان مطالعه نوعی از برهمکنش بین نور و ماده است که در آن نور دچار پراکندگی غیرالاستیکی می‌شود. در آزمایش‌های طیف‌سنجی رامان، فوتون‌های تک طول موج روی نمونه متمرکز می‌شود و عموما لیزر به عنوان چشمه تکفام شدت بالا بکار می‌رود. فوتون‌ها با مولکول‌ها برهمکنش می‌کنند و بازتابیده، جذب یا پراکنده می‌شوند. طیف سنجی رامان فوتون‌های پراکنده شده را مطالعه می‌کند. 

نانوتراشه جدید را می‌توان در یک دستگاه کوچک به عنوان یک تلفن همراه نصب کرد. هدف پژوهشگران از این کار، قابل حمل بودن آن برای افراد بود.

"یه ژیانگوان"(Ye Xingquan)، دانشجوی دکترای فیزیک دانشگاه هنگ‌کنگ گفت: این نانو تراشه از نانوذرات طلا یا نقره با کیفیت بالا ساخته شده است.

این نانو تراشه می‌تواند به طور موثر سیگنال رامان اشیای تشخیص داده شده را با دقت ۹۰ درصد افزایش دهد. تنها پنج آزمایشگاه در جهان وجود دارد که توانایی تولید چنین تراشه‌هایی را دارند.

"وانگ جیانفانگ"(Wang Jianfang)، معاون دانشکده علوم دانشگاه هنگ‌کنگ گفت: از این تکنیک جدید می‌تواد در محیط عاری از گرد و غبار استفاده کرد.

با کنترل اندازه و ظاهر نانوذرات، محققان می‌توانند اثر متقابل نانوذره و نور را برای افزایش کارایی تراشه افزایش دهند.

این تراشه جدید نه تنها می‌تواند مواد خطرناکی را در مواد غذایی وجود دارند، آزمایش کند، بلکه می‌توان آزمایشات مربوط به آفت کش‌ها و مکمل‌های غذایی را نیز توسط آن انجام داد. انتظار می‌رود این نانوتراشه سال آینده به بازار عرضه شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید