عبدالباری عطوان تحلیل کرد؛

کودتای سفید در عربستان سعودی/چرا «احمد بن عبدالعزیز» به ریاض بازگشت؟

کدخبر: ۲۴۸۴۸۳
اقتصادنیوز؛ عبدالباری عطوان، تحلیلگران مشهور جهان عرب، درباره بازگشت «احمد بن عبدالعزیز» به ریاض نوشت: با گذشت سه هفته از ترور خاشقجی اگر حدوث ترتیبات انگلیسی و آمریکایی درباره بازنگری ساختار حکومتی در ریاض از طریق کودتای سفید نبود، هرگز بازنمی‌گشت.
کودتای سفید در عربستان سعودی/چرا «احمد بن عبدالعزیز» به ریاض بازگشت؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر؛ «عبدالباری عطوان» تحلیلگر مشهور جهان عرب به تغییر و تحولات جدید در عربستان پرداخته و آورده است: سفر احمد بن عبدالعزیز وزیر کشور اسبق عربستان و کوچک ترین فرزند عبدالعزیز السدیری، به انگلیس سوالات بسیاری را برانگیخته است، به ویژه زمانی که وی به شماری از معترضان مقابل منزل خود گفت: «خاندان پادشاهی را سرزنش نکنید، بلکه به عوامل جنگ یمن انتقاد کنید.» اما بازگشت او به ریاض و حضور شاهزاده محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در راس استقبال کنندگان از وی، سوالات بیشتری را بر انگیخته و پیش بینی هایی درباره حوادث غافلگیر کننده ای که در آینده تاج و تخت سعودی ها را متاثر خواهد کرد، مطرح کرده است.

عطوان بیان کرد: احمد بن عبدالعزیز پیش از جنایت قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار عربستانی، ریاض را ترک کرد و در صورتی که این جنایت رخ نمی داد و سران کنونی عربستان به ارتکاب آن اذعان نمی کردند یا تیم ترور ۱۸ نفره متشکل از نیروی امنیتی به همراه یک پزشک متخصص کالبد شکافی به اجرای این قتل در کنسولگری عربستان در استانبول متهم نمی شدند، بعید بود وی به ریاض برگردد و با چنین استقبال گرمی مواجه شود.

این تحلیلگر جهان عرب می نویسد: محمد بن سلمان که به سبب بیماری پدرش، حاکم کنونی عربستان است، هرگز با مخالفان خود یا کسانی را که با وی به عنوان ولیعهد بیعت نکردند، مسامحه ای نداشته و آنان را نبخشیده است، چه این افراد از خاندان پادشاهی باشند چه از عامه مردم. از این رو استقبال او از برجسته ترین مخالفان خود یعنی عمویش شاهزاده احمد بن عبدالعزیز قابل توجه بود؛ کسی که هرگز با او بیعت نکرد و در مقر میزبانی از مهمانانش در ریاض هرگز عکس بن سلمان را در کنار تصویر پدر و پدر بزرگش یعنی بنیان گذار خاندان سعودی، قرار نداده است.

کودتای سفید از طریق ترتیبات انگلیسی و آمریکایی

عطوان نوشت: یک منبع سعودی مطمئن در لندن تاکید کرد که شاهزاده احمد بن عبدالعزیز که قصد اقامت طولانی مدت در لندن را داشت؛  با گذشت سه هفته از ترور خاشقجی اگر حدوث ترتیبات انگلیسی و آمریکایی درباره بازنگری ساختار حکومتی در ریاض از طریق کودتای سفید نبود، هرگز بازنمی گشت.

وی می نویسد: گمانه زنی و پیش بینی درباره رایزنی ها انجام شده از سوی شاهزاده احمد در لندن با مسئولان آمریکایی و انگلیسی و سپس بازگشت به ریاض به ویژه دیدارهایش با طلال بن عبدالعزیز که منصب معاونت رئیس هیئت بیعت سعودی را داشت و شاهزاده مقرن بن عبدالعزیز ولیعهد اسبق که ملک سلمان به محض روی کار آمدن با وجود توصیه ملک عبدالله برای باقی ماندن در سمتش، وی را عزل کرد، دشوار است.

این تحلیلگر مشهور جهان عرب در ادامه آورده است: تغییر ولیعهدها از زمان روی کار آمدن ملک سلمان در اوایل سال ۲۰۱۵ کاری سختی نبوده است و ظرف کمتر از دوماه مقرن و محمد بن نایف کنار گذاشته شدند و محمد فرزند ملک سلمان ولیعهد شد و بعید نیست که شاهد تغییرات در این زمینه یعنی تغییر ولیعهد طی هفته های آتی باشیم.

۴ سئوالی اساسی پس از بازگشت احمد بن عبدالعزیز

عطوان در ادامه چهار سئوال مطرح می کند؛ اویل اینکه اگر قرار است منصبی به احمد بن عبدالعزیز داده شود چه منصبی است آیا شاه خواهد شد یا ولیعهد و اگر شاه می شود ولیعهد چه کسی خواهد بود؟

دوم، آیا احمد پس از بازگشت با ملک سلمان دیدار کرده است یا خیر؟

سوم، موضع دولت ترامپ درباره احمد بن عبدالعزیز چیست و آیا اینکه وی شاه یا ولیعهد شود را می پذیرد؟

چهارم، منصبی که خالد بن سلمان سفیر کنونی عربستان در آمریکا به آن می رسد چیست؟

این تحلیلگر بیان کرد: موضوع مهم و قابل توجه عدم دیدار شاهزاده احمد بن عبدالعزیز از واشنگتن در مدت زمانی که مناصبی داشت ، است چه زمانی که وی معاون وزیر کشور در زمان برادرش شاهزاده نایف بود چه هنگامی که جانشین وی شد. خاندان سعودی همواره موضوعات داخلی را باز نمی کنند و از این رو هر آنچه که می توان گفت فقط پیشگویی و گمانه زنی است. بیشتر تصمیمات ناگهانی و بدون مقدمه است. پیامدهای قتل خاشقجی همچنان پر از حوادث غافلگیرکننده و تغییرات به ویژه در سطح مقامات بلند پایه خواهد بود و ما هنوز ابتدای راه هستیم و تحولات بزرگتر در راه است.

عطوان نوشت: اهتمام آمریکا و به ویژه دولت ترامپ ادامه قراردادهای تسلیحاتی است. آمریکا از سلاح دامن زدن به مشکل اقلیت ها و تجزیه کشورها ضد مخالفان سیاست های خود استفاده می کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید