هند تمام پول نفت ایران را به روپیه پرداخت می‌کند

کدخبر: ۲۴۸۸۹۰
اقتصادنیوز؛ ایران و هند در حال نهایی کردن جزئیات مکانیزمی هستند که به دهلی‌نو اجازه می‌دهد تمام پول ایران را به ارز هندی پرداخت کند.
هند تمام پول نفت ایران را به روپیه پرداخت می‌کند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم؛ با اعطای معافیت 180 روزه از تحریم‌های نفتی ایران توسط آمریکا به هند قبل از اجرایی شدن تحریم ها از روز دوشنبه، هند و ایران جزئیات مکانیزمی را نهایی می‌کنند که به دهلی نو اجازه می‌دهد تمام پول ایران را با ارز هندی در یک بانک در هند پرداخت کند.

هند ترتیب پرداخت این پول را در حسابی در بانک یو سی او می دهد. این بانک دسترسی بین المللی ندارد بنابراین در برابر تحریم‌ها آسیب پذیر نیست. قبلا هم این اتفاق افتاده بود. ولی در مورد قبلی پرداخت های نفتی تقسیم می‌شدند، 45 درصد به روپیه در بانک یو سی اوُ پرداخت می‌شد و 55 درصد به یورو. این بار ایران کل مبلغ را به روپیه دریافت می‌کند و انتظار می‌رود تهران از این پول برای واردات کالا از هند استفاده کند.

این یعنی اگر بانک های ایرانی از سیستم پرداخت سوئیت حذف شوند، هند همچنان می تواند پول واردات نفت را پرداخت کند. دور دوم تحریم ها علاوه بر بخش انرژی، کشتیرانی و کشتی سازی و بخش‌های مالی را هم هدف قرار داده است.

برایان هوک یک مقام ارشد آمریکایی به روزنامه‌نگاران اطمینان داد کشورهایی که به واردات نفت ایران ادامه می دهند باید یک حساب تضمینی باز کنند:« حسابهای تضمینی برای کشورهایی باز می شوند که نیاز به ادامه واردات نفت ایران دارند. این حساب‌ها ارز ایران را قبول نمی کنند و اجازه نمی‌دهند ایران هیچ درآمدی از فروش نفت داشته باشد. هر زمانی که ایران نفت بفروشد این پول در حساب تضمینی در بانک کشور وارد کننده ذخیره می‌شود و ایران باید آن را خرج کند».

وی اضافه کرد:« ما شدیدا این کشورها را تشویق می‌کنیم تا مطمئن شویم ایران این پول را برای خرید های بشردوستانه هزینه می‌کند. آمریکا از نزدیک این حساب‌ها را کنترل می‌کند. برخلاف دولت قبلی ما مطمئن می‌شویم که این پول صرف فعالیت‌های غیرقانونی نمی‌شود و این حساب‌ها نشتی ندارند. ما از نزدیک با این کشورها کار می‌کنیم تا خرید و فروش کالاهای بشردوستانه تضمین شود».

انتظار می‌رود اتحادیه اروپا که تلاش می‌کند برجام حفظ شود مکانیزمی خاص برای کمک به ایران معرفی کند. هرچند طبق اطلاعات به دست آمده پیچیدگی‌هایی برای این طرح به وجود آمده که نشان میدهد این طرح در سال 2019 عملی می شود. بسیاری کشورهای اروپایی نگران میزبانی این مکانیزم و مواجهه با خشم آمریکا هستند.

یک دلیل وجود دارد که چرا هند تصمیم گرفته در حال حاضر با مکانیزم جدید اروپا همراه نشود. به نظر هند اگر این مکانیزم اروپایی به راه افتد می تواند راه جایگزین دیگری برای پرداخت باشد. به گفته مقامات آمریکایی معافیت های آمریکا ممکن است تکرار نشود.

هوک در روز جمعه گفت:« ما بسیار مراقبیم که بدون افزایش قیمت نفت، کمپین حداکثر فشار اقتصادی را پیش ببریم. سال آینده تخمین میزنیم عرضه نفت بیشتری داشته باشیم که به ما اجازه می دهد به راهمان برای صفر کردن صادرات نفت ایران ادامه دهیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید