تحریم‌های ترامپ رسما بازگشت/پمپئو: برجام نتوانست جلوی نفوذ ایران را در منطقه بگیرد/ نیروگاه بوشهراستثنا شد/فهرست 8 کشوری که از تحریم‌ها معاف شدند

کدخبر: ۲۴۹۱۹۳
​اقتصادنیوز: وزارت خزانه‌داری آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که تحریم‌های ایران را به صورت کامل برگردانده است. در فهرستی که این وزارتخانه منتشر کرده نام صدها فرد و نهاد و شرکت دیده می‌شود که مشمول تحریم‌های تازه می‌شوند.
تحریم‌های ترامپ رسما بازگشت/پمپئو: برجام نتوانست جلوی نفوذ ایران را در منطقه بگیرد/ نیروگاه بوشهراستثنا شد/فهرست 8 کشوری که از تحریم‌ها معاف شدند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بی‌بی‌سی ورلد،استیومنوچین وزیر خزانه‌داری و مایک پمئو وزیر خارجه آمریکا پس از این ابلاغ در کنفرانس خبری به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ دادند.

اهم این پاسخ‌ها به این شرح است:

مایک پومپئو: ایران فشار زیادی در عراق وارد کرده و برجام نتوانست جلوی نفوذ ایران را در منطقه بگیرد. امیدواریم که تلاش‌های ما جلوی ظرفیت ایران را برای بی‌ثبات کردن خاور میانه و اروپا بگیرد.

پومپئو: نیروگاه بوشهر بخشی از استثنا ها در زمینه تحریم است. معافیت‌ها محدود و موقت است.

 پومپئو ادعا کرد: فرق ایران و عربستان و رفتار آنها بسیار زیاد است. عربستان در حال تلاش برای مبارزه با تروریسم است اما جمهوری اسلامی نیروی اصلی بی‌ثبات‌کننده خاور میانه است.

استیو منوچین: ما هرگز نگفتیم که کشورهای اروپایی از تحریم‌ها معاف می‌شوند. ما انتظار داریم آنها به جز موارد بشردوستانه تحریم‌ها را رعایت کنند. اجازه نخواهیم داد که فعالیت‌ها به اسم بشردوستانه ولی با هدف تروریستی باشد.

استیو منوچین: ما می‌خواهیم برای رهبران ایران روشن کنیم که تحت فشارهای خردکننده قرار خواهند گرفت... ما با دقت بسیار فراوان فعالیت‌های ایران را تحت نظر داریم. ... شرکت‌های سراسر دنیا بدانند که ما به شدت پیگیر تحریم‌ها هستیم.

استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا: امروز پنجاه بانک ایران و بسیاری از زیر مجموعه‌های آنها هدف تحریم‌ قرار می‌گیرند. چهارصد مورد در حوزه هوایی و کشتیرانی و ... مورد تحریم‌ قرار می‌گیرند.

استیو منوچین مدعی شد: امروز صبح تحریم‌ها را برمی‌گردانیم . این بخشی از تلاش‌های حداکثری آمریکا علیه "بزرگ‌ترین حامی تروریسم" در جهان است... ما صدها فرد و گروهی را که به خاطر برجام از تحریم خارج شده بودند به لیست برمی‌گردانیم.

مایک پومپئو: بیش از دوازده کشور خرید نفت ایران را متوقف می‌کنند. تعدادی از کشورها معافیت خرید نفت از ایران را دریافت کرده‌اند... بعضی از این کشورها نشان داده‌اند که به شدت واردات نفت از ایران را کاهش داده‌اند

مایک پومپئو: حکومت ایران باید موضع خودرا صد و هشتاد درجه تغییر دهد و مثل یک کشور عادی رفتار کند... ما امروز تمام تحریم‌هایی را که بر اساس برجام لغو شده بود برمی‌گردانیم... تحریم‌های امروز شتاب بیشتری به سقوط اقتصادی ایران خواهد داد.

مایک پومپئو: چین، هند، ایتالیا، یونان، ژاپن، کره جنوبی، تایوان و ترکیه از کشورهایی هستند که از تحریم‌های نفتی علیه ایران معاف شده اند.

گفتنی است:

*آمریکا 50 بانک ایران را تحریم کرد. از جمله این بانک ها می توان به کارگشایی، آینده،توسعه صادرات، ملی ، قوامین، سپه، پست بانک، تجارت، دی، بانک بین المللی پرشیا اشاره کرد.

*آمریکا همچنین هواپیمایی ایران ایر (هما) و 65 هواپیمای متعلق به آن را تحریم کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید