شهردار سوم چه ویژگی هایی دارد ؟

کدخبر: ۲۴۹۳۹۶
اقتصادنیوز : پنجمین شورای شهر تهران در آستانه انتخاب سومین شهردار است. هفته گذشته لیستی ۳۰ نفره از گزینه‌های پیشنهادی اعضای شورای شهر تهران منتشر شد که نشان می‌داد اعضای شورای شهر پس از دو انتخاب هنوز شاخص‌های مشخصی برای معرفی گزینه‌های شهرداری تهران ندارند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از هفته نامه حمل و نقل ،هرچند گفته می‌شود اعضای شورای شهر تهران ۱۶ شاخص برای انتخاب شهردار مشخص کرده‌اند اما تفاوت‌های معنادار میان افراد معرفی شده نشان می‌داد که اعضا، برای معرفی گزینه‌های خود چندان به ۱۶ شاخص تعیین شده توجه نداشته‌اند.

محمود میرلوحی در خصوص انتقادهایی که به لیست بلند منتشر شده شورای شهر شده است، می‌گوید: باید این موضوع را از پیشنهاددهندگان پرسید، وقتی لیست بلند تهیه می‌شود، دست اعضا باز است که گزینه‌های بیشتری معرفی کنند و محدودیت‌ها برای انتخاب کمتر است. برخی معتقدند با معرفی جوان‌ترها در لیست بلند، توجه و اهمیت آنها نشان داده می‌شود.

او می‌گوید: ممکن است واقعا این معرفی جنبه تشریفاتی نداشته باشد یا با معرفی خانم‌ها قصد داریم اعلام کنیم نگاهمان به خانم‌ها و مدیریت آنها چگونه است یا در معرفی وزرا تأکیدمان به معرفی افراد باسابقه و ملی است اما شاید در لیست ۳۰ نفره آن ۱۶ ملاک شهردار منتخب  که در شهریور سال گذشته تدوین کرده‌ایم- وجود نداشته باشد و هر کدام برخی از این شاخص‌ها را داشته باشند، اما شهردار نهایی که یک نفر از این ۳۰ نفر است، بیشترین شاخص را خواهد داشت.

میرلوحی اضافه می‌کند: اینکه یک وزیر در کابینه بماند یا به شهرداری بیاید یا اصلا خودش اطلاعی از معرفی خودش نداشته باشد، موضوع دیگری است. تأکید ما برای انتخاب شهردار، موفقیت در مدیریت ملی کشور، پاکدستی و داشتن تیم قوی است و اینکه بتواند با حاکمیت و سایر قوا ارتباط برقرار کند و به مسائل اقتصادی شهر نیز توجه کند. البته اینکه گفته می‌شود چهره ملی، حضور جوانان را نفی نمی‌کند. ما در حال حاضر وزیر جوان نیز داریم اما این قول را به مردم تهران می‌دهیم که گزینه نهایی، گزینه‌ای است که شاخص‌های اصلی یک شهردار را دارد.

منتقدان نحوه انتخاب شهردار معتقدند، برای انتخاب یک شهردار برتر، باید ابتدا ویژگی‌های مطلوب و مورد نیاز برای قرارگرفتن در کرسی ساختمان بهشت احصا، سپس براساس آن ویژگی‌ها گزینه‌های احتمالی معرفی شوند، اما چنین روندی تاکنون طی نشده است.

اما شهردار آینده تهران چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟ کارشناسان شهری معتقدند با توجه به بحرانی بودن شرایط تهران و ضرورت نجات فوری آن، نخستین ویژگی مورد انتظار از شهردار آینده تهران، «استراتژیست» بودن اوست. به اعتقاد آنها تهران بیش از اینکه به «مدیر اجرایی» نیاز داشته باشد به شهرداری استراتژیست نیاز دارد که بتواند برای عبور از گردنه‌های سخت مالی تهران به ارائه نقشه راه مشخصی بپردازد.

مدیران کم‌تجربه که تهران را سکوی پرتاب خود بدانند به کار تهران نمی‌آیند. از این روست که شهردار تهران باید از مناصبی بالاتر به ساختمان بهشت پای گذارده باشد و با تقوای مدیریتی که در پیش می‌گیرد سودای کرسی‌های بالاتر مدیریتی از قبیل ریاست جمهوری را در سر نداشته باشد.

به اعتقاد کارشناسان و فعالان حوزه شهری، شهردار آینده تهران باید شخصیتی ملی باشد و توان هماهنگی، همکاری و تشریک مساعی گسترده‌ای با سطوح مختلف ملی و فراملی، برای تحول اساسی و برون‌رفت از مسائل توسعه شهری تهران داشته باشد.

همچنین شهردار تهران باید معتقد به برنامه‌ریزی باشد و مسیر را برای برنامه‌محور کردن تمامی اجزای مدیریت شهری تهران هموار کند. پایبندی به طرح جامع و تفصیلی تهران، پیگیری اصلاح انحرافات اجرایی این طرح‌ها، مدنظر قرار دادن برنامه‌های بازآفرینی شهری تهران و مبنا قرار دادن برنامه‌های پنج ساله و عملیاتی شهر تهران برخی از این موضوعات است.

از دیدگاه کارشناسان، شهردار جدید نباید در گذشته شهر بماند. در واقع این روند که شهرداری فقط اشکالات، انحرافات و کج‌روی‌های دوره مدیریتی گذشته را افشا و همه توان خود را صرف اثبات این امور کند به صلاح و مصلحت آینده شهر نیست. بلکه مدیریت شهری می‌تواند پرونده انحرافات گذشته را وارد مسیر پیگیری حقوقی و قضائی کند.

ویژگی مدیریتی مهم دیگر که مورد توجه کارشناسان شهری قرار دارد توانایی و جسارت در نوآوری است، چراکه به گفته آنها حل بسیاری از مشکلات و چالش‌های کنونی شهر تهران از طریق نسخه‌های قدیمی امکان‌پذیر نیست. در مقابل جسارت در نوآوری به شهردار جدید پایتخت این امکان را می‌دهد که ساختارهای سنتی، مبهم و غیر قابل ادامه در مدیریت شهری را بشکند.

شهری مثل تهران که با انواع معضلات و بحران‌ها نظیر بحران حمل‌و‌نقل، بحران زیست‌محیطی، بحران اجتماعی، فرهنگی، بحران ساخت‌وسازهای بی‌رویه و غیرمجاز و مانند آن دست‌به‌گریبان است، نیازمند شهرداری است که هم به این موضوعات اشراف کافی داشته باشد و هم قدرت تعامل با قوای حکومتی را دارا باشد، چرا‌که رفع این معضلات و بحران‌ها از حوزه اقتدار یک سازمان یا وزارتخانه خارج است چه رسد به شهرداری تهران!

زهرا صدر‌اعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران هم درباره معیارهای انتخاب شهردار آینده تهران، می‌گوید: شهردار تهران با ۱۶ معیار تصویب شده انتخاب می‌شود. براساس این شهردار تهران باید فردی شجاع، قانون‌مدار، ضد فساد، ضد تخلف و معتقد به اصلاح‌طلبی و اصلاح وضع موجود باشد.

به گفته او شهرداری که برای تهران انتخاب می‌شود، باید دارای حسن شهرت باشد و از کارایی، تجربه و دانش لازم برای اداره شهرداری تهران برخوردار باشد.

نوری معتقد است: شهردار تهران جایگاهش به‌گونه‌ای است که با حاکمیت دولت و قوای سه‌گانه و نهاد رهبری باید تعامل داشته باشد، بنابراین فردی باشد که بتواند این تعامل را به خوبی انجام دهد.

شهرداری که برای تهران انتخاب می‌شود باید کاردان باشد نه اینکه با سعی و خطا فعالیت‌ها را انجام دهد. او باید بتواند با اتکا بر دانش و تجربه خود تهران را اداره کند.

 به اعتقاد کارشناسان شهری، اعضای شورای شهر با توجه به تجربه‌ای که به دست آورده‌اند باید گزینه‌ای را برای شهرداری پایتخت انتخاب کنند که دارای دو ویژگی باشد. نخست دارای وزن سیاسی قابل قبول باشد، چراکه در مقطع کنونی مدیریت شهری در یک وضعیت پرچالش به لحاظ ثبات مدیریتی، تأمین منابع پایدار و کسب اعتماد لازم از سوی شهروندان به سر می‌برد، بنابراین نیاز است، در برابر فشارهای احتمالی به راحتی دچار چالش نشود.

دوم آنکه دارای تجربه و نگاه مدیریتی نسبت به شهر باشد. به تعبیر دیگر از دیدگاه کارشناسان شهری فردی می‌تواند در مقطع کنونی منافع شهر و شهروندان را تأمین کند که در اداره شهر دارای تئوری باشد.

به ویژه آنکه مطابق با گزارش ارائه شده وضعیت هزینه و درآمد شهر در نیمه نخست سال، شهرداری تهران با کسری شدید درآمدی نسبت به بودجه مصوب مواجه است از این رو در شرایطی که این انتظار از مدیریت شهری پایتخت برای کاهش قابل توجه درآمدهای ناپایدار وجود دارد، شهردار جدید پایتخت باید بتواند از مسیرهای نوین، سالم و پایدار به تأمین منابع مالی برای نجات شهر اقدام کند. در این صورت سکاندار جدید پایتخت نه تنها می‌تواند کشتی مدیریت شهری را در این دریای پرتلاطم نجات دهد، بلکه می‌تواند آن را به سمت ثبات شرایط نیز هدایت کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید