غرویان: حس ناسیونالیستی را از ایمان مردم جدا نکنیم

کدخبر: ۲۵۰۲۸۰
اقتصادنیوز: یک مدرس حوزه علمیه قم گفت: نباید حس ناسیونالیستی را از ایمان مردم جدا کنیم و مورد طرد قرار دهیم. وطن دوستی و علاقه به آب و خاک جزئی از سرشت انسان است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا، محسن غرویان در واکنش به برخی اظهارات مبنی بر جداسازی ایرانیت و اسلامیت کشور گفت: ما در روایات داریم که «حب الوطن من الایمان» یعنی دوست داشتن وطن جزء ایمان است. 

وی ادامه داد: هرکسی وطنش را دوست دارد و حساسیت و علاقه‌ای دارد؛ ما نباید این حس ناسیونالیستی را از ایمان مردم جدا کنیم و مورد طرد قرار دهیم. وطن دوستی و علاقه به آب و خاک جزئی از سرشت انسان است.

این استاد فلسفه اسلامی افزود: باید این را هم مدنظر قرار دهیم که برای مثال ما ایرانی‌ها در راهپیمایی اربعین حضور پیدا می‌کنیم و مورد استقبال و محبت عراقی‌ها قرار می‌گیریم؛ حال اگر بخواهیم در چنین همایشی روی ایرانی بودن خود یا عراقی بودن میزبانان و همچنین فارس و عرب بودن تاکید کنیم، قطعا ثمرات این راهپیمایی به هم خواهد خورد و هدف اصلی آن از بین می‌رود. 

وی ادامه داد:  ائمه جمعه و علمای دین نباید مسائل جدایی دین و مذهب از حس ناسیونالیستی را بزرگ کنند بلکه باید این‌ها را کنار هم قرار داده، به کمک هم بیاورند و بگویند وطن دوستی جزئی از ایمان و مذهب انسان محسوب می‌شود. در این راستا البته طرفداران وطن هم نباید علایق دینی را مورد هجمه قرار دهند و بالعکس، اینها انسجام و محبت مردم را بیشتر می‌کند.

غرویان در خصوص لزوم توجه مسئولان به امید و اعتماد مردم در شرایط بحران و تحریم‌ها گفت: پشتوانه حکومت در هر جای دنیا مردم هستند. اگر آنها پشتیبان حکومت باشند، حکومت موفق می‌شود و ادامه می‌دهد اما در مقابل اگر امید و اعتماد مردم از دست برود، حاکمیت هم تضعیف می‌شود. بنابراین مسئولان در هر رده‌ای باید احساس مسئولیت کنند و به مردم امید داده و کارها و اقداماتی انجام دهند تا امید مردم به عنوان سرمایه‌ای بزرگ از دست نرود. 

وی در خصوص مصادیق این اقدامات هم گفت: برای مثال مالیات پولی است که متعلق به همه بوده و جزو انفال و اموال عمومی محسوب می‌شود. هرکسی که از خدمات حکومت استفاده می‌کند باید مالیات بپردازد؛ شخصیت‌های حقیقی و حقوقی باید برای خدمت به ملت و کشور مالیات پرداخت کنند تا احساس عدالت در بین مردم زیاد شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید